linalina
Hej
Vi har en jättestor bok på vår tomt. Under den har vi i dagsläget antingen gräs eller snöbärsbuskar. Vintergröna fungerar också, men jag funderar på om det finns några fler buskar med en höjd på ca 1-1½ meter som hade fungerat därunder. Det är mycket blåsigt läge och vi bor i Skåne.

Tacksam för alla tips!
linalina
Någon?
Gunilla T
Om du vill avvika från det traditionella så varför inte göra en mossträdgård, borde vara perfekt miljö för det under boken.
CillaM
Allt annat än mossa kan växa under en bok. Bokträdet tar allt ljus för att själv kunna växa. Men olika mossor kanske funkar.
Huggorm
Ett ensamt bokträd skuggar inte värre än en ensam lönn eller hästkastanj. Där borde gå att odla en hel del som trivs i halvskugga eller vandrande skugga. Boklöven tar dock ganska lång tid på sig att förmultna, vilket ger lite speciella förutsättningar
CillaM
Det som växer utan problem under en av mina bokar är örnbräken. En bok blir redigt stor i slutändan, men när den är liten/mindre kanske andra växter funkar.
linalina
Hej
Boken är stor, mycket större än lönnen vi har. Grenarna sitter dessutom ganska lågt.

Det finns några ormbunkar (eller nått) under boken, de är inte speciellt stora, men de återkommer iallafall. Men jag hade nog hellre velat ha buskar.
JAg sökte snabbt på örnbräken och såg att det inte var bra för hästar, så då går det bort. Vi kommer att ha en hästhage precis bredvid. Vill inte riskera att det sprider sig.
Men annnars gillar jag sånt.

Mossa är jag inte så glad för, känner jag.

Inga andra förslag?
Viveka
Jag skulle satsa på mattbildande vårblommor; vit- och gulsippor, scilla, snödroppar, botanisk crocus, corydalis, och annat som blommar innan lövsprickningen.
Det finns också flera sortes ormbunkar som borde gå bra. Örnbräken är ju knappast den vackraste sorten, men det finns många andra. T.ex strutbräken, om man vill ha lite höjd. Den sprider sig snällt nästan överallt, och blir väldigt pampig.
(Jag har själv haft hästar gående i min skog, och aldrig märkt att de visat något intresse för omrmbunkarna).

Har någon varit i bokskogen Dalby hage i april-maj?
Det är en fantastisk syn!
Marken under de gamla bokarna är täckt av en tät matta av vitsippor, gulsippor, svalört och hålnunneört (rosa och vit Corydalis cava).
Resten av året är det ganska kalt under bokarna, men vårblomningen uppväger det mesta.

Smaken är delad, men själv tycker jag att den guldbruna mattan av boklöv under träden är fantastiskt vacker också.
Det är lättare att arbeta med naturen än mot den.
linalina
Fast det finns ganska mycket scilla, krokus, snödroppar och sånt redan. Det är jättefint när det börjar slå ut. MEN...några bokblad blir inte liggande under eftersom det blåser friskt här ute på slätten. I Dalby hage har jag varit många gånger, men detta är ett träd bara, så det känns inte så jämförbart.

Det känns som att det bara är att bita i det sura äpplet och glömma buskage under den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon