Fny
Fortfarande sjuk. Näsan är en snormaskin, huvudet fyllt av bly, benen som spaghetti. Men vad fan ska man göra, kan inte vara hemma för ingen kunde ta mitt pass på jobbet och någon måste ju trots allt stänga museet för kvällen. Så här står jag och river håglöst upp små plastförpackningar och längtar efter en säng. Jobb hela kvällen, sen den oblitgatoriska övernattningen och jobb i morrn. Längtar hem till sängen!!!
anne-li i olofstorp
Stackare! Ha nu lite roligt med tanke på alla du kan hosta på.... ranting.gif
Skoja bara! Det är inte roligt! Jag har gjort samma sak många gånger, och man vet ju att det bara gör att man är sjuk längre help.gif Men som sagt var! jag förstår och känner för dig..... kram och krya på dig! trostar.gif
Ralf
CITAT (Fny @ 31-07-2009, 12:25) *
Fortfarande sjuk. Näsan är en snormaskin, huvudet fyllt av bly, benen som spaghetti. Men vad fan ska man göra, kan inte vara hemma för ingen kunde ta mitt pass på jobbet och någon måste ju trots allt stänga museet för kvällen. Så här står jag och river håglöst upp små plastförpackningar och längtar efter en säng. Jobb hela kvällen, sen den oblitgatoriska övernattningen och jobb i morrn. Längtar hem till sängen!!!

Du tror alltså att du är oumbärlig?? Tror jag inte ett dugg på.
pejori
CITAT (Ralf @ 31-07-2009, 12:55) *
Du tror alltså att du är oumbärlig?? Tror jag inte ett dugg på.

Håller helt med. tummenupp.gif
All personal går att ersätta och det är ett ofog att arbeta bland folk när man är sjuk. nono.gif
Gå hem och lägg dig och krya på dej istället.
Ingen tackar dej för att du plågar dej och smittar andra i influensatider. blush.gif
skogstroll
...och sen är det ju ingen som tackar en heller. Enda anledningen att jag möjligen går sjuk till jobbet är pengarna eller att jag har nåt på bordet jag måste göra själv. Annars kan de fixa't själva.
andersen
Sedan är det i flera branscher olagligt att arbeta om man är sjuk,det gäller bla i livsmedels industrin.
skogstroll
ja fast det är lite dubbelmoral... är man sjuk och hemma för att bespara andra smitta så får man gnäll ändå... hos mig i alla fall..
andersen
CITAT (skogstroll @ 31-07-2009, 15:26) *
ja fast det är lite dubbelmoral... är man sjuk och hemma för att bespara andra smitta så får man gnäll ändå... hos mig i alla fall..

Fast hur mår man om man smittar ner någon, som sedan går och dör?det kan ju faktisk hända om man arbetar med livsmedel eller tex gammla och sjuka människor.
Fny
ja jobbar man med livsmedel borde det ju vara nolltolerans! Och nä inte är man oumbärlig... bara lite ibland liksom... unsure.gif Och eftersom jag jobbar på en ö med begränsad kontakt med verkligheten är det inte alltid så lätt att ta sig härifrån eller få hit folk med kort varsel. Men nu har jag iallafall sagt klart och tydligt att om jag fortfarande är sjuk på söndag KOMMER jag stanna hemma! Med två dagars förvarning tycker jag att det borde gå... wacko.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:35) *
Fast hur mår man om man smittar ner någon, som sedan går och dör?det kan ju faktisk hända om man arbetar med livsmedel eller tex gammla och sjuka människor.

Influensa lär dom få i alla fall förr eller senare, så det är inte något att känna skuld för
andersen
CITAT (Huggorm @ 31-07-2009, 15:40) *
Influensa lär dom få i alla fall förr eller senare, så det är inte något att känna skuld för

Fast så säjer inte lagen som tur är!
skogstroll
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:35) *

ja... min personalchef skiter nog fullständigt i om det är nån som dör pga min influensa. nu jobbar jag med jurister så det är väl inte så farligt
andersen
CITAT (skogstroll @ 31-07-2009, 15:55) *
ja... min personalchef skiter nog fullständigt i om det är nån som dör pga min influensa. nu jobbar jag med jurister så det är väl inte så farligt

Ja så är det nog på dom flesta arbetsplatserna, men för andra så finns den information hos tex f-kassan att hänvisa till.

Smittbärare
Om du har eller antas ha en smittsam sjukdom utan att ha förlorat arbetsförmågan eller om du smittar eller misstänks föra smitta utan att vara sjuk kan du få ersättning från försäkringskassan - så kallad smittbärarpenning. Du har rätt till smittbärarpenning om du måste avstå från arbete på grund av beslut enligt smittskyddslagen eller livsmedelslagen.
Foldern "Smittbärarpenning" får du hos försäkringskassan!
skogstroll
ja men om jag som har en tendens att smittas rätt ofta så blir personalchefen gnällig och måste göra en rehabiliteringsutredning. sen kanske man inte har råd att var hemma heller. har säkert 30 sjuka småbarnsföräldrar på bussen och tunnelbanan varje dag
pejori
CITAT (skogstroll @ 31-07-2009, 16:03) *
/..../. sen kanske man inte har råd att var hemma heller. har säkert 30 sjuka småbarnsföräldrar på bussen och tunnelbanan varje dag

Det är väl mera den direkta orsaken till, att folk arbetar när dom är sjuka inte för att "det finns ingen annan" tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (andersen @ 31-07-2009, 15:57) *
Ja så är det nog på dom flesta arbetsplatserna, men för andra så finns den information hos tex f-kassan att hänvisa till.

Smittbärare
Om du har eller antas ha en smittsam sjukdom utan att ha förlorat arbetsförmågan eller om du smittar eller misstänks föra smitta utan att vara sjuk kan du få ersättning från försäkringskassan - så kallad smittbärarpenning. Du har rätt till smittbärarpenning om du måste avstå från arbete på grund av beslut enligt smittskyddslagen eller livsmedelslagen.
Foldern "Smittbärarpenning" får du hos försäkringskassan!

Tyvärr har du missat vilka sjukdomar försäkringskassan betraktar som smittspridande,....... I stort sett endast tuberkulos, salmonella, och liknande. Inte en förkylning eller flunsan,.......
Gita
Sen är det ju otroligt olika mellan olika individer vad som anses vara sjukdom, en del stannar hemma för minsta lilla krämpa medans andra måste vara rejält sjuk för att anse sig sjuk.
Gita
pejori
CITAT (anne-li i olofstorp @ 31-07-2009, 19:20) *
Tyvärr har du missat vilka sjukdomar försäkringskassan betraktar som smittspridande,....... I stort sett endast tuberkulos, salmonella, och liknande. /.../

Knappt ens dom, tror jag. crying.gif
Skulle inte förvåna mej, om dom tycker att du kan jobba med mask på istället. ranting.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (pejori @ 31-07-2009, 22:41) *
Knappt ens dom, tror jag. crying.gif
Skulle inte förvåna mej, om dom tycker att du kan jobba med mask på istället. ranting.gif

Jo så är det nog.....
Men det finns en lista på vad som räknas som smittsamma sjukdomar.... alien.gif
andersen
CITAT (anne-li i olofstorp @ 31-07-2009, 19:20) *
Tyvärr har du missat vilka sjukdomar försäkringskassan betraktar som smittspridande,....... I stort sett endast tuberkulos, salmonella, och liknande. Inte en förkylning eller flunsan,.......

Nej det har jag inte,försäkringskassan skall betala ut ärsättning för tex flunsan om man är livsmedelsarbetare...smittskydd

http://www.fk.se/irj/go/km/docs/fk_publish...4rarpenning.pdf
anncharlotte
Jag har jobbat i många år i restaurangbranchen, på dom flesta arbetsplatser existerar ingen personalavdelning dit man kan ringa och sjukskriva sej, vikarier är det ont om och gästerna måste betjänas även om personal är sjuka. Ett vanligt skämt är att endast egen begravning räknas som giltig orsak till frånvaro.
Visst vi går inte och jobbar om vi är riktigt dåliga, men lite förkylning eller liknande får oftast passera.
Men det som förvånar mej när jag pratar med folk från andra yrkesgrupper är hur väldigt sällan det är nån som är sjuk hos oss till skillnad från på andra ställen. Det kan gå år utan att nån behöver vara hemma.
Men jag har faktiskt varit sjukskriven i år, jag bröt handleden och kunde inte på nått sätt räkna ut hur jag skulle kunna vara till nån som helst nytta som kock med bruten och gipsad hand, men för försäkringskassan var det inte någon självklarhet, det tog dom ett bra tag att utreda om jag verkligen skulle ha nån sjukpenning för detta. Jag var hemma under maj månad, och har fortfarande inte fått några pengar, men nu har jag i alla fall fått reda på att jag kommer få det ;-)
andersen
CITAT (anncharlotte @ 01-08-2009, 00:41) *
Jag har jobbat i många år i restaurangbranchen, på dom flesta arbetsplatser existerar ingen personalavdelning dit man kan ringa och sjukskriva sej, vikarier är det ont om och gästerna måste betjänas även om personal är sjuka. Ett vanligt skämt är att endast egen begravning räknas som giltig orsak till frånvaro.
Visst vi går inte och jobbar om vi är riktigt dåliga, men lite förkylning eller liknande får oftast passera.
Men det som förvånar mej när jag pratar med folk från andra yrkesgrupper är hur väldigt sällan det är nån som är sjuk hos oss till skillnad från på andra ställen. Det kan gå år utan att nån behöver vara hemma.
Men jag har faktiskt varit sjukskriven i år, jag bröt handleden och kunde inte på nått sätt räkna ut hur jag skulle kunna vara till nån som helst nytta som kock med bruten och gipsad hand, men för försäkringskassan var det inte någon självklarhet, det tog dom ett bra tag att utreda om jag verkligen skulle ha nån sjukpenning för detta. Jag var hemma under maj månad, och har fortfarande inte fått några pengar, men nu har jag i alla fall fått reda på att jag kommer få det ;-)

Jag tror att på många arbetsplatser så är dålig trivsel, taskig arbetsmiljö mm en bidragande orsak till höga sjukskrivningstal. Där borde företagen satsa mera på,många gånger så är det tvärt om för att dra in en kortsiktig vinst. Ett sätt att ordna bättre trivsel på arbetsplatserna kan vara att införa trivselpengar som anställda kan gå på tex resturang eller ha femkamp för.Friskvård är en annan sak som är bra för att öka trivseln och få ner dom höga sjukskrivningstal, men det får inte bli till en tävling om att var på jobbet alla gångerna utan är man sjuk så är man hemma.
Huggorm
För mig som är drabbad av migrän går det inte att sjukanmäla sig vid varje anfall. Ett par magnecyl får fungera, sedan är det bara att bita ihop och göra sitt jobb. Samma brukar funka på förkylningar och influensa också. Eftersom jag arbetspendlar till norge är det fruktansvärt tråkigt att vara sjukanmäld, vad skall man göra där i baracken liksom, lägga patiens en hel dag?
Gillan
I dagens samhälle är det alldeles för många som går till jobbet trots att de är sjuka och smittar ner andra. Många är ensamförsörjande med barn eller är så lågavlönade att de helt enkelt inte har råd att stanna hemma rtfm.gif . Rätt eller fel? Ja, det kan man disskutera, men det är så verkligheten ser ut för allt för många.

För övrigt så har jag aldrig träffat på en "migränsjuk" person som ens skulle orka upp ur sängen på "enbart" magnecyl! Nu känner jag bara till tre-fyra st så min erfarenhet är inte så stor dunno.gif , men de jag känner tål vare sig dagsljus eller omgivningens normala ljudvolym. Spyr gör de också. Så att klara av att lägga nån patiens skulle det nog aldrig vara tal om. Fast jag förmodar att det inte var migränen du syftade på när du talade om patiens Huggorm giggle.gif
Fny
migrän är ju nu visserligen olika från person till person, men de två personer jag känner som får migrän kan med nöd och näppe ta sig hem från jobbet när det slår till. Jag är allvarligt orolig för att min kille ska köra av vägen nån dag när han försöker ta sig hem snabbt vid ett migränanfall... huu... Sen är det ju också en fråga om vad man faktiskt producerar på jobbet när man är sjuk... Visst i de allra flesta fall kan man väl släpa sig till jobbet och sitta där i nåt hörn, och inte få någonting alls gjort, men är det bra egentligen? Det leder väl bara till att det tar längre tid att bli frisk! Det är lite så det är för mig nu, visst fan kan jag infinna mig på jobbet och göra ett absolut minimum av arbetsuppgifterna, men int sjutton är det bra...
pejori
CITAT (Gillan @ 01-08-2009, 07:08) *
I dagens samhälle är det alldeles för många som går till jobbet trots att de är sjuka och smittar ner andra. Många är ensamförsörjande med barn eller är så lågavlönade att de helt enkelt inte har råd att stanna hemma rtfm.gif . Rätt eller fel? Ja, det kan man disskutera, men det är så verkligheten ser ut för allt för många.

För övrigt så har jag aldrig träffat på en "migränsjuk" person som ens skulle orka upp ur sängen på "enbart" magnecyl! Nu känner jag bara till tre-fyra st så min erfarenhet är inte så stor dunno.gif , men de jag känner tål vare sig dagsljus eller omgivningens normala ljudvolym. Spyr gör de också. Så att klara av att lägga nån patiens skulle det nog aldrig vara tal om. Fast jag förmodar att det inte var migränen du syftade på när du talade om patiens Huggorm giggle.gif

Har samma erfarenhet när det gäller migrän. tummenupp.gif
Går det över med magnesyl, är det inte migrän. crying.gif
Man får ha betydligt starkare saker än så, (imigran el. dyl.) och lägger knappast patiens. no.gif
Huggorm
Det är väll en ganska mild form av migrän. Vad annars skulle huvudvärk som håller i sig i 3-4 dagar vara?
andersen
CITAT (Huggorm @ 01-08-2009, 10:09) *
Det är väll en ganska mild form av migrän. Vad annars skulle huvudvärk som håller i sig i 3-4 dagar vara?

Det skulle kunna vara att Att du sover för lite, överanstränger dig, äter dåligt, dricker dåligt. Men jag är ingen docktor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
jag har inom familjen migrändrabbade. Och dom tar sig knappast med hjälp av en magnecyl till jobbet. Dom tar sig knappt ur sängen.

Jag tycker inte heller om när folk men förkylning eller ännu värre med influensa går till jobbet. Blir man så ricktig sjuk av influensa eller redan med en svår förkylning då är det inte roligt när man blir smittad av en arbetskompiss. Tycker det är ansvarslöst att utsätta andra för sjukdom
pejori

Spänningshuvudvärk, som är nog så plågsamt att ha. trostar.gif
Rosmarin

Det kan ju bero på allt möjligt. Migrän är det säkert inte om du lyckas arbeta i tre-fyra dagar med denna huvudvärk och den går över sedan. Har du migrän och inte lägger dig ner och vilar i ett mörkt rum (eventuellt med starka mediciner) så lär den inte gå över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon