Jag har lite växter som jag har fått som sticklingar, fast jag vet inte vad dom heter

, undrar om det finns någon där ute som vet vad dessa kallas??
Det finns i mitt album!
Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2003, 11:42
Tyvärr har inte vi tillgång till ditt album just nu, du måste gå in och skriva i ditt användarnamn i albumet här i din kontrollpanel på forumet för att albumet ska länkas hit.
När du fyllt i uppgiften i kontrollpanelen dyker en liten kameraikon upp längst ner i ditt inlägg som vi kan klicka på.
Nu har jag skrivit i mitt användarnamn, kan du kolla om det funkar nu?
Tack!
//Nina
Helen i Piteå Zon 5
02-11-2003, 15:19
Det första är ju någon form av bladkaktus, vet ej namnet. Det blomskottet med brokiga blad är (nr.5) Fingerranka (Syngonium podophyllum) och (nr.6) ser ut som Karlbergare (Plectrantus verticillatus) /Helen
Bild nr 2 är väl en Aloe och det jag kallar "Plättar i luften" (Muehlenbechia), bild nr 6 kallar jag Gåsfot (Syngonium...) och bild nr 7 är en Karlbergare.
Tack för era svar!
Nu har jag fått sticklingar av en porslinblomma och av en annan växt (ni kan se bilderna i mitt album). Skall man sätta porslinsblomman i vatten tills den får rötter eller skall den ner i jord med en gång?
Och vad är det för växt som är så bubblig?
Tack igen!
//Nina
Bild nr 8 är Trollhalsband (Crassula rupestris), mycket lättskött! Full sol, gärna utomhus på sommaren, grus/sand i jorden för dränering, svaaalt på vintern.
Vilken porslinsblomma du fått vet jag inte...
Jag brukar inte ta sticklingar så här års, men när jag gör det sätter jag dem i kruka direkt med plastpåse över.
kopernikus
03-11-2003, 16:11
jaha.. och jag som trodde nr 8 var en apsvans.. Då fick jag lära mig någe nytt med!
Hejsan!
Porslinsblomman ser ut till att vara den vanliga, Hoya carnosa och det går bra att rota den i vatten.
Hälsningar Annelie
På bild nr 2 är det Ceropegia wodii (det du kallar hjärtan på tråd, men vars korrekta namn är lyktranka) och så ser det ut som prickhaworthia (Haworthia attenuata). Det som gör mig säker på det är faktiskt dess skugga, där man ser som prickar/punkter i bladkanterna. Det saknar dess motsvarighet hos aloe, som man annars kunde tippat på.
CITAT (Anna-C @ 02-11-2003, 21:06)
Bild nr 8 är Trollhalsband (Crassula rupestris), mycket lättskött! Full sol, gärna utomhus på sommaren, grus/sand i jorden för dränering, svaaalt på vintern.
Vilken porslinsblomma du fått vet jag inte...
Jag brukar inte ta sticklingar så här års, men när jag gör det sätter jag dem i kruka direkt med plastpåse över.
Kan inte bild no.8 vara en "apsvans" (Sedum morganium; Fam. Crassulaceae)? Jag tycker den är mer lik...
Vilka lustiga namn det finns på krukväxter - Apsvans!
Det kanske kan vara en Apsvans, inte en aning om hur en sån växt ser ut
Hittar ingen bild heller när jag söker på Google...?
*Felix matte*
06-11-2003, 21:24
CITAT (Anna-C @ 06-11-2003, 20:55)
Vilka lustiga namn det finns på krukväxter - Apsvans!
Det kanske kan vara en Apsvans, inte en aning om hur en sån växt ser ut
Hittar ingen bild heller när jag söker på Google...?
Så här ser Apsvans ut

Skötselråd
Ursprung: Troligen Mexico Skötselråd: Ljus och temperatur: Mycket ljust, även soligt. Rumstem-peratur året om eller helst svalt vinterrum, ner till ca 10°C. Vatten och näring: Låt jorden torka till mellan givorna. Vintertid i svalt rum vattnas ytterst lite. Kaktusnäring vår - höst. Att tänka på: Växten är svår att flytta, får hänga kvar året om. Viktigt med ljus vinterplats. Övervattna inte – se upp för rest-vatten i ytterkrukan. Planteras om i låg, väldränerad lerkruka och i kaktusjord med grov sand. Lättskött.
Men du är ju en klippa på att hitta bilder, Felix matte
Tack!
Och visst ser det ut som en Apsvans på Ninas bild!
Ursäkta att jag var för snabb med svaret
Kul att veta vad man har för något hemma...
Kan man låta "apsvansen" bilda rötter i vatten eller skall man låta den växa till direkt i jorden?
//Nina
zaaritha
08-11-2003, 00:52
Hej!
Jag satte dem jag fick av en vänlig själ på ´plejaderna ´---direkt i jord i kruka o de växer ---sakta, men säkert ! Väntar m spänning på att de ska bli så stora att de hänger över krukkanten--men det lär ta ett bra tag......
Förresten ; ni som vet---finns det mer än en variant??
De jag sett på t.ex. Blomsterlandet, är lite silvergrå ( o DYRA! )-- de jag har är gröna!
M-B
AHA Det är alltså en Apsvans jag har. Tack för den upplysningen. Jag har satt ner dem direkt i jord och det har funkat bra
Eva St
Nina S>> Rotning av Apsvans:CITAT
1. Skär av stjälken mellan bladen 5 cm från toppändan på våren eller försommaren. Pudra snittytan med rotningsmedel, låt torka i två dagar och lägg sedan sticklingen på torr jord. Vattna inte förrän rötter kommer fram.
2. Eller nyp försiktigt loss ett blad från en frisk planta lägg det platt på torr jord med nederdelen i beröring med jorden. Vattna inte förrän rötter kommit fram och nyp inte bort det gamla bladet förrän det har helt torkat ut.
zaaritha>>Det finns ett par sorter till, men det lämpar sig inte som ampelväxter men ändå
. Aurora Sedum rubrotinctum, Rubinfetknopp S. hintonii och S. furfuraceum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.