CITAT (Anette W @ 31-07-2009, 12:53)

Mer funderingar: Har fått lära mig att man ska inte klippa bort annat än vissna blommor från perennerna. Nu fick jag höra (på handelsträdgården) att riddarsporrar ska man klippa bort helt och hållet, för att det tar så mycket kraft annars. Jaha, gäller det bara riddarsporrar eller....? Nån som kan hjälpa mig i min förvirring?
Bladen ser genom fotosyntesen till att växten får näring. Dessutom har de stor del i cellandningen, dvs processen som gör att näring och vatten sprids till hela växten (som vårt blomomlopp ungefär). Näringen samlas i rötterna över vintern för att plantan ska ha kraft att skjuta nya skott till våren. Klipper man bort bladen stoppar man växtens möjlighet att få näring, och det kan ju aldrig vara bra (om man vill ha den kvar). Metoden rekommenderas när man exempelvis vill trötta ut kirskål - att plocka bort bladmassan så den inte kan samla näring.
Däremot är det bra att ta bort vissna blommor, dels förhindrar man fröbildning (som tar kraft), dels kan man i vissa fall få en ny blomning. Och så ser det inte så risigt och visset ut.
Ett känt faktum är att många som jobbar på plantskolor tyvärr inte alltid har full koll! Får du höra nåt som verkar konstigt bör du alltid dubbelkolla med någon annan, t ex här på forumet.