LaPaloma
31-07-2009, 14:19
Jag har i år satt ett antal sommarblommor i krukor och lådor som egentligen är väldigt fina men som vi regn blir väldigt fula. Sommaren här i Sverige är ju lynnig så jag har väl inte valt det bästa. Jag plockar bort fula blommor minst en gång varje dag och det är ett digert jobb. Petuniorna ser för eländiga ut och likaså blomstertobaken. Jag har ingen möjlighet att ha allt under tak utan många krukor/lådor måste stå ute i regnet.
Jag försöker att eftersträva en trädgård som inte alltid behöver passas utan är mer eller mindre självgående. Ja, jag vet att alla trädgårdar behöver arbetas med, men man kan försöka minimera arbetet ibland beroende på tid, möjlighet, ork och andra oförutsedda händelser. Att ha perenner är ett bra alternativ men då jag inte har förutsättningar att kunna förvara krukor frostritt så fungerar det inte för mig. Jag har ingen plats att gräva ner dessa under vintern heller. Men trots allt vill jag ju ha några krukor med sommarblommor!
Nästa år har vi dessutom fått en liten valp att hålla reda på så nästkommande år blir det inte lika lätt att hålla allt i trim hur gärna man än vill! Ja, ja säger ni säkert, det är väl bara att välja det ena eller det andra men om jag nu vill ha båda men inte så mycket jobb med just sommarblommor - hur gör jag då?
Har ni förslag på sommarblommor (ett-åriga) som är lite mer regntåliga? Gärna blommor i olika höjd, färger rosa, vit, blå och röd och som passar att ha i krukor och lådor.
Jag brukar ha sommarblommor som kantväxter i mina grönsaksland. Här (södra Bohuslän) har i sanning regnat hårt, länge och mycket på sista tiden - men sommarblommorna jag har ser faktiskt rätt okej ut, de är dock låga allihop - men luktärterna jag har (lätt spaljerade) har tagit stryk, kanske inte så mkt av regnet i sig, som av kraftiga vindar. Men de går rätt lätt att fästa upp igen.
Nå. De lägre sommarblommor jag har som klarat sig fint är: Prins gustavs öga (vackert ljusblå); Tuvad sömntuta (ljusgul - men den öppnar sig bara helt i sol); krasse i olika färger. Även blåvindan har klarat sig bra.
octachoron
31-07-2009, 14:53
Tagetes 'Tiger Eyes' klarar både regn och den första frosten utan problem.
Glömde det där med tagetes - sorten "Gnome" hade jag förra året - som låga buskar. Enormt motståndskraftig, vacker och tålig - stod hela sommaren och första frosten med.
Flitiga Lisa / Lyckliga Lotta gillar grå och blöta svenska somrar. De blir bara finare då....
Fuchsian klarar också regn bättre än sol och torka.
Krokodilen
04-08-2009, 11:56
Verbena Tapien, tät och tål regnig sommar, fullt av lila blommor. Läste jag om i Allt om Trädgård men lyckades tyvärr inte få tag i några plantor själv.
CITAT (HelenJ @ 03-08-2009, 10:51)

Flitiga Lisa / Lyckliga Lotta gillar grå och blöta svenska somrar. De blir bara finare då....
Fuchsian klarar också regn bättre än sol och torka.
Ställ inte Flitiga lisa och Lyckliga lotta i söderläge, med full sol får de bara massor av löss. I alla fall hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.