Inget proffs på att förklara: Spretig buske där blomstjälkarna utgår från stam där också bladen utgår från. Ljusröda blommor i vars mitt utvecklas 2-3 stenhårda kärnor i tät klunga. Hittade växten i närheten av invandrartätt område med koloniträdgårdar. Importerad? Liknade lite Tibast, ljusare blommor dock och bladen var avlånga. Minns f.ö. inte riktigt hur Tibasten såg ut heller men det var det inte ändå är jag säker på. Tacksam om någon kan ge en ledtråd. Vi är flera som undrar.
Christer i Falköping
02-11-2003, 11:17
Det finns ju många sorter och arter av Tibast, så det kanske inte är helt fel gissat ändå.
Christer.
Hannele
02-11-2003, 19:01
Det finns ju många sorter och arter av benved,
Euonymus, alla med vackra höstfärger.
Körsbärsbenved,
Euonymus planipes:
Tack för svaret på min undring. Själva blomman är faktiskt lik så jag nöjer mej med det här och räknar "problemet" som löst.

Kommer säkert tillbaka till forumet då jag stöter på något "olösbart"igen. Hälsningar Heidi Lind Södertälje
Är det tillåtet att ta upp en urgammal fråga? Hittade nämligen detta häromdagen, såg det inte då det var aktuellt. Det låter precis som en buske jag har hemma och undrat mycket över vad det kan vara för något. Bladen är alltså långsmala, lite läderartade, blommor, frukter är mycket lika benvedens. Men busken är alltså vintergrön!! Hos mig har den med åren blivit ca 1 meter på höjd o bredd, står magert, torrt o lite blåsigt i gränsen mellan zon 3 o 4.
Den är mkt dekorativ, ger mig associationer till Medelhavet i sitt utseende, kanske för att bladformen är något lite lik rosmarin, men mörkare grön. På vintern blir den lite rödbrun i topparna, men återfår sin friska gröna färg så fort våren kommer. Har heller aldrig blivit brun o ful, trots frånvaron av omvårdnad. Frösår sig tror jag, då jag ibland hittat småplantor under den.
Jg tycker det är en jättefin buske och har ofta förvånat mig över att jag aldrig sett den någon annan stans!