|
Hej ! Jag har en miniänglatrumpet och en vanlig änglatrumpet. Båda är införskaffade under våren. Miniänglatrumpeten har blommat med små söta blåa blommor när jag skaffade den i våras sedan ingenting. Den bara sticker iväg på höjden mest, men verkar i övrigt må bra. Jag skulle ju vilja ha blommor på den nu också. Vad gör jag för fel eller vad ska jag göra ?
Den andra änglatrumpeten, ska det bli fina rosa blommor på. Den verakr också trivas, men på sistone har balden blivit lätt gulaktiga och faller väldigt lätt av. Har fått små knoppar till min glädje, men tyvärr faller dessa av när de är små också. Vad är fel ? Det har regnat ganska mycket här, kan det vara det ? Alla tips är välkomna, vill ju så gärna se blommor. /koja
Ingen som kan hjälpa mig ?
emmas matte
02-08-2009, 11:03
Änglatrumpeter behöver mycke näring och gillar inte att stå i vatten...hoppas att det är till hjälp
Alexander-VG-zon3
02-08-2009, 11:37
är det varmt och soligt har mina änglatrumpet inget emot att stå i vatten . ibland får jag vattna både morgon och kväll till mina.
men jag skulle också tillföra mer näring. och så vänta på knopparna.
Tack för svar...tror nog att det beror på allt regn. jag hoppas att knopparna tar sig och inte faller av. så tråkigt när det inte blir något av dem. Är så nyfiken på blommorna ju
Alexander-VG-zon3
02-08-2009, 13:02
CITAT (koja72 @ 02-08-2009, 13:09)  Tack för svar...tror nog att det beror på allt regn. jag hoppas att knopparna tar sig och inte faller av. så tråkigt när det inte blir något av dem. Är så nyfiken på blommorna ju  för mycket vatten är inget som påverkar blomningen i sig om växten inte mår dåligt. med tanke på att dom växer bra (vad jag förstått?) så mår dom ju inte dåligt. hade det varit för mycket vatten hade rötterna ruttnat och dom hade knappast vuxit alls. och långt skede hade bladen hängt och sedan hade stammarna ruttnat. så länge dom växer tror inte jag det är för mycket vatten. gula blad tyder på näringsbrist eller för lite sol ev också kallt väder. och änglatrumpeter gillar mycket vatten (om det nu inte är för kallt). vad ger du dom för näring ? och hur ofta ? fel näring eller för mycket eller för lite kan göra att den inte blommar och eller tappar dom. lika så kyla, skugga, blåst gör att dom tappar knopparna också. ska tilläggas att jag skriver om Änglatrumpeten inte Miniänglatrumpet Miniänglatrumpet - Iochroma - vill däremot inte ha lika mycket vatten som Änglatrumpet - Brugmansia.
flaxss.... Jag ger den flytande blå korn, liksom mina andra uteväxter. Däremot har jag nog inte gett dessa något på ett par veckor pga semester. Ska jag ge dem varje vecka eller hur ofta ?
Alexander-VG-zon3
02-08-2009, 15:13
normal dos 1gång i veckan eller varannan vecka. änglatrumpeter vill ha mycket näring. när du ser att den börjar att blomma kan du dra ner på näringen. har du den inte så soligt du kan ha så placera den i mer sol. för lite sol och kallt väder med blåst är inte bra för knopparna eller blommorna.
Jag ger mina änglar 1 dos näring varje dag och har varken problem med knoppar som faller av eller med speciellt många gula blad. De frodas, växer och mår bra. En bild på min äldsta och största ängel, (då jag aldrig har gjort mig speciellt bra på bild så har jag döljt mig lite) ville att ni skulle se storleken på änglatrumpeten därav min närvaro. Jag är ca 169 cm lång. [attachment=39602:min__ngel1_copy.jpg]
Alexander-VG-zon3
02-08-2009, 16:00
CITAT (flower @ 02-08-2009, 16:49)  Jag ger mina änglar 1 dos näring varje dag och har varken problem med knoppar som faller av eller med speciellt många gula blad. De frodas, växer och mår bra. En bild på min äldsta och största ängel, (då jag aldrig har gjort mig speciellt bra på bild så har jag döljt mig lite) ville att ni skulle se storleken på änglatrumpeten därav min närvaro. Jag är ca 169 cm lång. [attachment=39602:min__ngel1_copy.jpg] det är så dom ska skötas  mycket vatten och mycket näring. vacker ängel. jag planterar mina i kogödsel på påse och redan 1-2v efter ger jag näring 1gång varje vecka. och sedan ger jag dom näring tills jag tar in dom. och mina får inte heller gula blad.
Hej igen ! Det är nog kombinationen, för lite sol och brist på näring. Får skärpa mig. Har haft andra änglatrumpeter ( som tyvärr frös ihjäl)och de har alltid varit fina, så jag misstänker själv att de har fått för lite sol. Det har regnat många dagar här under sommaren, men jag får "kånka" ut dem i solen så de får ännu mer ljus.
Bilden är jättefin. Vad är det för färg på den ?
CITAT (koja72 @ 02-08-2009, 18:26)  Bilden är jättefin. Vad är det för färg på den ? Den är vit.
Bild på minänglatrumpeten, som hade fina blå blommor när jag köpt den. Den var då ca 25 cm hög, nu har det blivit betydligt längre, men inga blommor  Bild på änglatrumpeten som får lite gula blad och knoppar som den tappar. Denna sort har ludna blad !!!!
Är du säker på att änglatrumpeten är en Brugmansia, jag tycker mer att bladen ser ut att vara spikklubba - Datura. Kanske du har fler bilder att lägga upp.
blomkronan
02-08-2009, 22:02
CITAT Är du säker på att änglatrumpeten är en Brugmansia, jag tycker mer att bladen ser ut att vara spikklubba - Datura. Kanske du har fler bilder att lägga upp Jag håller med flower ser ut att vara en spikklubba koja72 var fick du tag på din ängel... fått, köpt? CITAT (flower @ 02-08-2009, 16:49)  [attachment=39602:min__ngel1_copy.jpg]
Måste få passa på att fråga hur många år har du haft denna ängel och hur vinterförvarar du den??????? Den var ju fantastiskt fin
Hej Jag har ett mkt stort antal änglatrumpeter och din änglatrumpet är tveklöst en Datura. Angående den blå minänglan, min blommade oxå med några blom tidigare men nu växer den bara. den har jag inte förstått mig på. Blå korn är bra för tillväxt på höjd och av blad men inte av blom, den innehåller mkt Kväve. Övergå till ngn näring istället. Får jag rekommendera en så är det Hasselfors Sommarblomnäring. Den gynnar blomningen. När bladen gulnar och ramlar så kan det bero på för lite Järn. Köp en näring som har Järntillskott, förslag Substral med järnPlus. Lycka till och hoppas dina knoppar slår ut istället för att ramla av.
Åsa, mälardalen zon 2
03-08-2009, 08:07
CITAT (koja72 @ 02-08-2009, 22:19)  Bild på änglatrumpeten som får lite gula blad och knoppar som den tappar. Denna sort har ludna blad !!!! Ser ut som Mexikansk spikklubba (Datura inoxia) tycker jag.
CITAT (blomkronan @ 02-08-2009, 23:02)  Måste få passa på att fråga hur många år har du haft denna ängel och hur vinterförvarar du den??????? Den var ju fantastiskt fin  Den har jag haft i 5-6 år kanske. Vinterförvaringen blir tvärtemot vad alla rekommenderar. Jag förvarar den i ett mörkt och varmt källarförråd, vilket fungerar bra om man vattnar ca varannan eller var 3:e vecka.
Alexander-VG-zon3
03-08-2009, 11:38
CITAT (ängla @ 03-08-2009, 09:04)  Blå korn är bra för tillväxt på höjd och av blad men inte av blom, den innehåller mkt Kväve. Övergå till ngn näring istället. Får jag rekommendera en så är det Hasselfors Sommarblomnäring. Den gynnar blomningen. När bladen gulnar och ramlar så kan det bero på för lite Järn. Köp en näring som har Järntillskott, förslag Substral med järnPlus. Lycka till och hoppas dina knoppar slår ut istället för att ramla av.  http://www.gp.se/content/1/c6/27/83/60/Vaxtnaring1.pdfBlåkorn är ett fullgödsel som ger både blommor och tillväxt. CITAT (flower @ 03-08-2009, 10:26)  Den har jag haft i 5-6 år kanske. Vinterförvaringen blir tvärtemot vad alla rekommenderar. Jag förvarar den i ett mörkt och varmt källarförråd, vilket fungerar bra om man vattnar ca varannan eller var 3:e vecka. ja dom är rätt så tåliga vad det gäller övervintringen, klarar både kallt och varmt. min övervintrade i rumstemp i vintrars av att jag nu bor i lägenhet.
Hej ! Jag köpte min "Änglatrumpet" på Plantagen här i stan, i våras. På bilden stod det att det var änglatrumpet och att det skulle bli härliga rosa blommor på den. Jag ser själv att den inte alls ser ut som de andra änglatrumpeterna, men grön som man är, så tänkte jag att den är nog lite mer ovanlig Ska försöka ta någon mer bild, men tyvärr är min digitalkamera inte den bästa. Tack för alla tips om näring, ska se om jag hittar något annat än blå korn, så får vi se.
blomkronan
03-08-2009, 23:22
CITAT (koja72 @ 31-07-2009, 19:24)  Båda är införskaffade under våren. Miniänglatrumpeten har blommat med små söta blåa blommor när jag skaffade den i våras sedan ingenting. Om din mini ängel blomma redan då du köpte den... kan den ha varit behandlad med (heter det?) retarderingsmedel  . När medlet "går ur" krukan har blomman det svårt att blomma igen!!! Åsa, mälardalen zon 2 Visst var det du som berätta om detta medel i en annan tråd en gång  Edit: Jag hitta tråden. Tråden om medlet
blomkronan...ja vem vet, det kanske var det i, köpte den av en tjej via tradera, så jag har i och för sig svårt att tro det, men som sagt vem vet...
Nu tror jag att jag vet vad som är fel med min vanliga änglatrumpet eller spikklubba, har ju varit så mycket ätet på bladen, men jag har trott att det har varit tvestjärtar, men så idag så kikade jag närmare för det var uppätet ända in till bladnerven på flera av balden. Då fick jag se två stora gröna larver som bosatt sig på den. Jag tog bort dessa med en gång och hoppas att den kan repa sig igen.
Hej Man ska ge växter näring när man känna att de behöver , men vilka typ av näring beror på om de grönska inte bra ger de naturliga gödsel eller gödsel som behåller mycket kväv , men om de dåliga med knoppar och blommor ger dom näring som behåller mycket P K .
H: Bassam
blomkronan
08-08-2009, 09:40
CITAT (koja72 @ 07-08-2009, 18:46)  blomkronan...ja vem vet, det kanske var det i, köpte den av en tjej via tradera, så jag har i och för sig svårt att tro det, men som sagt vem vet... Nu tror jag att jag vet vad som är fel med min vanliga änglatrumpet eller spikklubba, har ju varit så mycket ätet på bladen, men jag har trott att det har varit tvestjärtar, men så idag så kikade jag närmare för det var uppätet ända in till bladnerven på flera av balden. Då fick jag se två stora gröna larver som bosatt sig på den. Jag tog bort dessa med en gång och hoppas att den kan repa sig igen. Köpte du din ängel via tradera så är det ju INTE troligt att den har blivigt preparerad med retarderingsmedel, privatpersoner kan inte få tag på det medlet ju... Forsätt med gödning ett tag till  Den kanske hinner blomma igen, är det en spikklubba så kan du göda hela hösten den är ju bara ettårig (om du inte vill prova övervintra) Är det en ängel ska man ju sluta göda en tid innan man tar in den...
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 12:20
man kan ge näring till änglatrumpet också hela hösten då den inte ska utsättas för frost.
Hej , Du har 100 procent fel . om du saknas inte vitamin varför ska du ta vitamin tabletter om du behöver inte. H : Bassam
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 14:23
CITAT (Bassam @ 08-08-2009, 14:59)  Hej , Du har 100 procent fel . om du saknas inte vitamin varför ska du ta vitamin tabletter om du behöver inte. H : Bassam va det till mig? för det första så går det inte jämföra människor med växter vi är så olika vi bara kan bli. det är en sak du borde veta. för det andra krävs ALLA näringsämnena under HELA växtsäsongen för att änglatrumpet ska blomma och växa. näring behövs från vår till höst. förutom mycket näring behövs också mycket vatten och sol och värme. men en änglatrumpet som inte får näring i den mängd den vill ha blommar fattigt, kan tappa knoppar och växa dåligt. när näring inte ska ges är under vintern då växten ska vila. men då vi inte utsätter änglatrumpeter för frost så ska den ges näring säsongen ut. det är enbart fleråriga växter i marken som ska vara ute på vintern som inte ska ha extra näring efter juni då det kan försämrar vinterhärdigheten. men då änglatrumpet inte är vinterhärdig ute så kan vi ge näring även på hösten och då kommer den blomma extra och hålla igång längre. det är nåt du Bassam borde prova innan du säger att folk har 100% fel när dom inte har det. och en sak till Bassam jag skrev att MAN KAN. inte att MAN SKULLE!. hur tror du det funkar med dom som har långtidsverkande näring i jorden till sina änglar?, ja då ges(får/tar) änglatrumpet näring säsongen UT dvs också hösten inräknat.
blomkronan
08-08-2009, 15:18
CITAT (blomkronan @ 08-08-2009, 10:40)  Är det en ängel ska man ju sluta göda en tid innan man tar in den...
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 15:20
fast som jag skrev innan så kan man ge den näring hösten ut då den inte ska vara ute under vintern. och den mår bara bra av att ha tillgång till näring under hela säsongens ut.
Ålgryte
08-08-2009, 22:43
Måste Änglar vara ute under den varmare årstiden? Pelargoner klarar ju att vara kvar inne, men behöver Ängeln "frisk" luft med "rovdjur"  för att blomma? Min Ängel har varit så fin i alla år, dock utan att blomma. Den har först i år fått stå ute och trots Provadopinnar är flera blad - stora som små - uppätna! Ännu har den inga knoppar! Kanske de ingick i kosten Pelargonen och Diamond Frost som är sambor med Ängeln är tydlligen inte lika delikata. De har klarat sig från angrepp
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 22:55
Änglatrumpeter vill gärna vara ute eller i ett uterum och andra inglasade utrymmen. den kan trivas inne också som vanlig krukväxt men den får lättare ohyra som bladlöss och spinn. och ibland kan det bli för torrt.
tvestjärtar äter upp bladen på änglarna här jätte mycket. och det är ett problem för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|