|
anne-li i olofstorp
31-07-2009, 18:53
När jag fyllde år (hmmmm 2007 nov.) fick jag en flaggstång i present, en modern, som jag tror är i glasfiber el dyl. På tomten (den bästa platsen) finns ett fäste för en gammal flaggstång i trä. Nedborrat i betong och sten..... höjd är c:a 95 cm. det är ett stativ i järn, med i alla fall en hel sida, två halva, en bottenplatta några dc över mark och sedan en ring på 90-95 cm höjd som skall stabilisera stången. jag har löst problemet med botten, hur jag skall fästa den nya stången, men nu säger min dotters sambo att han tror den kan knäckas vid "ringen" oom det blåser och den inte kan svaja ända nerifrån botten...... Den är 9 m hög! Var tror ni?????????? Alternativet är att inte använda det gamla staget utan hitta en ny plats, vilket jag egentligen inte har, eftersom berget är c:a 30 cm under jordytan överallt. tilläggas bör att de gamla fästerna inte går att använda då det skiljer 2 cm mellan hålen......
Följde det inte med ett komplett fäste till nya flaggstången? då är det väl det som skall användas! Bara att sätta fast det fästet!
anne-li i olofstorp
31-07-2009, 22:14
Jovisst följde det med ett nytt fäste, men då måste jag 1, borra nya hål i berget där det gamla stativet är -och inte använda det, eller 2 hitta en ny plats i trädgården och gjuta ett stativ, och det skall vara minst 60 cm djupt och så mycket jord har jag inte här på hälleberget....... det jag vill är att använda det gamla stativet, men då sitter alltså den nya stången fast c:a 1 m upp, och frågan är om det funkar eller om det riskerar att gå av när det blåser......
*Stintan*
01-08-2009, 11:15
Begriper inte riktigt hur ditt gamla flaggstångsfäste ser ut. Har du en bild kanske? Själv hade jag ett fäste av 2 U-balkar där man fäste stången emellan med en bult nertill och en upptill rakt igenom stången. Den översta bulten dryga metern över mark. Flaggstången var en gran jag hämtat i skogen och efter alla konstens regler fick till en stång av. Den har motstått stormar och oväder i snart 30 år. En glasfiberstång borde rimligen tåla mer än en trästång så jag skulle faktiskt inte oroa mig för att det skulle gå av. Men det är jag det.
Men varför kollar du inte med tillverkaren eller dom som säljer flaggstänger och hör vad dom tror om saken.
Bengalow
01-08-2009, 12:13
Det finns något så genialt som bergdubb, att förankra i berggrund. Dom borras ner och så sitter dubben upp med gängor ovan mark, för att skruva fast flaggstångsfästet. Kanske man måste fylla på med en betongklump runt dubbarna ovanpå berggrunden, för att inte dubbarna skall rosta, eller böjas. Jag tror inte det är så stort jobb, eller besvärligt.
anne-li i olofstorp
01-08-2009, 17:23
CITAT (Bengalow @ 01-08-2009, 13:13)  Det finns något så genialt som bergdubb, att förankra i berggrund. Dom borras ner och så sitter dubben upp med gängor ovan mark, för att skruva fast flaggstångsfästet. Kanske man måste fylla på med en betongklump runt dubbarna ovanpå berggrunden, för att inte dubbarna skall rosta, eller böjas. Jag tror inte det är så stort jobb, eller besvärligt. OK! Men var hittar jag sådant då, och kan man hyra en borr då?
Gudrun i Göteborg
01-08-2009, 18:41
Kan du kolla med dom som gav dig presenten? De måste ju vilja att du får upp den. Jag trodde att uppsättning ingick i priset.
Hoppas du får hissa flaggan snart anne-li!
anne-li i olofstorp
01-08-2009, 18:44
Jag fick den från K-Rauta!!!!! Ingen som ens visste att dom hade flaggstänger,...... Tänkte ringa tillverkaren på måndag och fråga, börjar bli trött på att ha den liggande på altanen....
Gudrun i Göteborg
01-08-2009, 19:05
Fick du en present från K-Rauta? Avvis jag. Har handlat där mycket men inte har jag fått nån present inte   Skickar denna för att du skall bli glad
Bengalow
01-08-2009, 19:11
Som jag förstår så har du fått flaggstången i present, och den levererades av K-Rauta. Dessa har säkert rekommendationer på en trädgårdsfirma som kan leverera bergborrningstjänsten. Det ä inget man skall göra själv, om man inte är "auktoriserad" eller kunnig. Fastgjutning av bergdubbem är en kemisk förankring i berget, och det gäller att känna till hur man gör. Det är inga stora pengar det handlar om, så varför satsa på ett oprofessionellt handlande? Reklamationsrätten upphävs vid felaktigt arbete, och tänk om flaggstången blåser ned på en byggnad? Se till att den anlitade firman har försäkring och moms nummer - dom brukar vara seriösa. Anlita en lokal hantverkare som kan det hela, och känn dig trygg!!
anne-li i olofstorp
01-08-2009, 19:13
Såååå Glad jag blev, men för att inte du skall gå under av avund, kan jag berätta att det var mina jobbarkompisar (inte K-Rauta) som gav mig flaggstången.... Nu har jag fotat stativet efter den gamla stången (den var av trä och vek sig c:a en månad innan min födelsedag 2007,,, Totalrutten en bra bit där fästringen är.... Tur att jag slapp få in den i uterummet uppifrån..... Ska se om jag lyckas ladda upp bilderna.....
Farbror Blå
01-08-2009, 19:15
Mmm eller ring Svedlunds som gör flaggstänger, kanske också gjort din? De vet med säkerhet någon bra hantverkare som anlitas i ditt område=)
anne-li i olofstorp
01-08-2009, 19:30
[attachment=39573:09_70_.JPG][attachment=39574:09_004_70_.JPG] Om jag lyckas nu så kan jag visa hur det gamla staget ser ut.... där vill jag ha in den nya flaggstången och det löser sig bara jag vet om flaggstången håller i blåsten när den sitter fast i ringen 93 cm upp.......
henriks
01-08-2009, 19:58
Nya fästet har bulthål för att skruvas fast på underlaget?
om det har det skulle jag skruva ner det gamla och borra ner nya expanderbultar i den gamla betongen och sen är det klart. Det KAN inte ta mer än max en timme och en riktig borrmaskin för att borra i berg hyr du på lämplig uthyrningsfirma, typ Cramo, Ramirent eller liknande beroende på vad som finns i närheten.
Bengalow
01-08-2009, 20:00
Visst f-n håller det till den nya stången! Det är bara rosten där nere som ser lite "märklig ut....!Skrapa, stålborsta och måla på rostskyddsfärg, så skall du få upp stången. Den nya stången kommer inte att knäckas vid ringen om du sätter fast den riktigt - den får inte glappa där! Den nya är säkert av glasfiber och väldigt motståndskraftig, och dessutom lättare än en gammal granstång. Gå i gång, och lycka till med flaggning nu i november!!
Gudrun i Göteborg
01-08-2009, 21:09
Gillar inte presenter som kräver ansträngning och/eller utgifter av mottagaren. Dumt är det. Men det känns bra med min minskande avund vad gäller K-Rautas eventuella fjäsk för dig Om det lättar tanken så kanske du kan önska dig uppsättning av flaggstången nästa föllseda?
Inga från Närke
02-08-2009, 19:19
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-08-2009, 20:30)  Om jag lyckas nu så kan jag visa hur det gamla staget ser ut.... där vill jag ha in den nya flaggstången och det löser sig bara jag vet om flaggstången håller i blåsten när den sitter fast i ringen 93 cm upp....... Din flaggstång ska väl träds i ringen och sedan stå mot bottenplattan (men det ser ju lite ut som den smalnar av nedåt) då blir det ju problem men går den i och bottnar så kan du om du är osäker även borra och sätta en skruv m. mutter rakt igenom hela ställningen och genom hela stången + att ringen håller stången 95 cm upp också. Tycker dina arbetskamrater skulle kunna hjälpa dig, fråga dem eller har du ingen i din närhet manlig bekant som kan hjälpa dig, de har ofta någon borrmaskin t.ex. Lycka till och visa gärna en bild när du fått upp den.
anne-li i olofstorp
02-08-2009, 20:13
Tack alla! Jag har lurat ut att jag kan gjuta en "pelare" som sätts fast i bottenhålet med en bult som sen skruvas fast. Så den delen är helt ok. (har hittat en plastflaska som passar perfekt, bara lite fönsterlister av gummi som stadgar) så sitter den som berget nertill. (cola-flaskan var för stor, ciderflaskan för liten men Sprite-Zero perfekt) Det enda jag är orolig för är att stången inte går av i höjd med ringen eftersom den inte kan röra sig ända ner när det blåser..... Rosten på fästet är bara ytrost som jag naturligtvis skall ordna till innan uppsättningen. Fästet är c:a 50 år gammalt eftersom min Farfar var smed, och dom köpte tomten 1938 och började greja här då, så förstår ni nog varför jag gärna vill använda det som finns..... tack för alla svar, jag skall nog slänga iväg ett samtal till någon tillverkare och så får vi se vad dom säger...... Kram och tack så länge, är det någon som kommer på något mer genialt så hör av er...
Farbror Blå
03-08-2009, 20:01
Vet du.. jag förestår en glasfiberstång. Den är "bara" 8-9 m hög, men följande kan man påpeka:
Den nya stången är fäst i ett gammalt, traditionellt fäste. Den går INTE av i vinden. Finns egentligen ingen fysiskt lag som skulle påverka detta? Om den normalt sett skulle skruvas i ett gångjärnsfäste direkt i en gjutplint, dvs bara vara fäst i botten, måste den väl för 17 klara av att fästas en bit upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|