Full version: Rotskott
cala98
Har en Prairie Dawn och en Maiden Blush som skjutit iväg rotskott. De blommar fast bladen ser annorlunda ut. Rotskotten har 7 blad och de äkta har 5. Är rotskottsrosorna sämre eller bara annorlunda?
svennis
Är blommorna lika då är det ju bra.
Se glad ut.. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om de ser annorlunda ut än den sorten man köpt så ska de bort. Låter man grundstamskotten vara kvar ifall det inte är en rotäkta sort så kommer den ädla biten aborteras på sikt och tillslut har man en nyponros, japansk klätterros eller någon annan av de sorter som används som grundstam.
Kajsa
Och rosorna som man ympat på växer med raketfart när dom kommit upp i ljuset, på en sommar kan dom bli stora och ta över

Ympros, någon canina, inte förän den blommade fattade jag, då var det väl sent, fick gräva upp allt för att skilja dom åt och den " äkta " rosen dog sedan.
cala98
kan det bli "äkta" rotskott? Jag har en schneekoppen? som har fått rotskott som inte blommar än. Om de är äkta kanske man kan dela och få fler? bravo.gif
svennis
[quote name='cala98' date='01-08-2009, 15:58' post='1064241']
kan det bli "äkta" rotskott? Jag har en schneekoppen? som har fått rotskott som inte blommar än. Om de är äkta kanske man kan dela och få fler? bravo.gif

Visst kan du det!
Så gör man mycket..... smile.gif
Christina i Taxinge~
Rotskott är bra, vildskott är ett elände!

Är det vildskott, se till att få bort snarast! Annars tar det över den "riktiga, äkta" rosen och kväver den.

cala98
Vad är skillnaden på rotskott och vildskott?
Kajsa
Rotskotten blir samma som den äkta rosen, rosen skjuter utlöpare i jorden som sedan blir till nya plantor som man kan ta tillvara.

Gallica rosen Alain Blanchard. Mamma rosen gav en liten buske en bit ifrån och blommade första ggn i sommar. Den kan jag hugga av och flytta om jag vill.

Vildskott kommer från grundstammen eller underlagsrosen som har ett annat utseende än den " äkta rosen " den växer snabbt och tar över hela rosen som jag visade på mitt foto, ofta Rosa multiflora, Rosa canina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon