Therése E
31-07-2009, 21:53
Hjälp! Jag körde för nära åppelträdet med kantklipparen och skadade stammen nedtill, rätt rejält jack blev det. Vad ska jag göra? Det är ett två år gammalt Ingrid Marie, med svagväxande stam. Tacksam för hjälp!
Therése
Huggorm
31-07-2009, 22:00
Det är ett väldigt vanligt misstag att göra. Tyvärr är det inte mycket att göra med äppelträdet, bara vänta och se hur det artar sig. Se till att det har gott om vatten vid torka bara, så att växtkraft finns för snabbt läkande
Therése E
31-07-2009, 22:13
Jag vet att jag läst nån gång om att man kan lägga på eller linda om träd vid skador, men det kanske inte hjälper nåt? S jätteklantigt, blev verkligen ledsen...Trädet ingår bland 6 stycken som ska bli en häck/besrå är tanken. Får väl hålla tummarna...
Huggorm
31-07-2009, 22:38
Det där är något som diskuteras. Jag hör bland dom som tror att det är bättre att inte ta på något på såret, utan låta trädet sköta läkningen själv
Det allra bästa man kan göra är att förebygga problemet. Genom att gräva bort grässvålen under träden, så att det inte växer gräs in till stammen. Det hjälper både trädet, eftersom det slipper konkurrera med gräset om vatten och näring, och man slipper riskera skador från trimmer och gräsklippare. För att slippa rensa ogräs där kan man lägga markduk, som man sedan täcker med grus eller bark.
Jan Lindgren
01-08-2009, 09:30
Hej!
Enligt de profesionella äppelodlarna så gillar sorken att ha tak över huvudet. Vi blev avrådda av äppelrådgivaren att lägga markduk under våra äppelträd. Det hade varit enklare att sköta alla våra träd om man sluppit rensa och spruta.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
01-08-2009, 10:02
Skär bara av lösa barkflisor med en ren och vass mattkniv (eller ympkniv) så att såret har hela kanter. Lägg inte på trädbalsam eller något slags förband. Unga träd kan läka stora skador ganska snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.