ingeraa
02-11-2003, 12:02
Hej alla!
Har ett lagerträd i kruka, ca 1 m högt, som jag tagit in. Ser att det verkar komma knoppar. Placeringen är ganska sval och mörk (=litet fönster). Kan någon ge mig råd om hur jag skall hantera den i vinter. Vattning? Klarar den att stå ganska mörkt?
Tar tacksamt emot alla råd!
Inger
andreas i uppsala
02-11-2003, 12:47
den borde klara lite mörker eftersom den trivs bäst i halvskugga och inte i full sol.Det du riskerar är att inte få se den blomma eftersom den behöver det ljust för att blomma.När den blommar får en gula blommor.skaffa gärna ett lysrör av någon billig form.det räcker.ju varmare den står desto mer vatten.spruta med blomspruta 1-2 gånger i veckan.Det gillar den.
Om du bor i de mildaste områderna av zon I så skulle det kunna gå att plantera ut(först till våren dock)men då måste du hjälpa den att överleva genom att bygga något slagss skydd.Det skulle kanske även gå att plantera ut den i zon II men då med mycket mer skydd eftersom den bara är halvhärdig i zon I(om ens det)Den är härdig till cirka -15 men äldre exemplar har överlevt -21 med (extremfall)livet som insats
mvh
andreas
Åsa, mälardalen zon 2
02-11-2003, 12:48
Sval placering är bra men den brukar kräva en ganska ljus placering så du kanske ska ge den lite extra belysning. Jorden ska hållas lätt fuktig, om det är en ganska kall plats så brukar man behöva vattna mer sällan än om den står varmare.
Har haft min inne i vardagsrummet i flera vintrar och det har gått bra. Där är normal rumstemperatur hela vintern
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.