carin1964
Jag undrar vad jag gör för fel. Mina Mårbackapelargoner får inte några blommor längre utan sätter bara blad. De växer i och för sig kraftigt men utan blommor som sagt. Vad kan det vara för fel? De får POKON som gödning en gång i veckan. Det står i ett fönster i väster. Ska jag använda någon annan gödning eller vad göra?
Gillan
Mitt tips är att inte ge gödning förrän de ska till att blomma och att knipsa bort de första blomknoppen som kommer tidigt på våren ( främjar den "riktiga" blomningen ). Gödningen främjar främst bladverket så länge de inte ska till att blomma. Detta är min erfarenhet och jag har haft samma Mårbackaplantor i ca 13-14 år nu tummenupp.gif . Det finns säkert andra med olika erfarenheter.................
Red Top
Jag håller helt med Gillan. Sluta gödsla.

Dessutom är väl Pokon, om jag inte minns fel, ett långtidsverkande gödningsmedel i tablettform. Att ge det varje vecka är att övergödsla. Om du läser på förpackningen så står det säkert hur ofta det ska ges. Det brukar vara med fyra till sex veckors mellanrum på långtidsverkande preparat. smile.gif
carin1964
Hej igen. Det står på Pokon-flaskan att man ska gödsla 1 gång i veckan så här års, och det ska vara 10 ml per liter vatten och jag har inte tagit mer. Men jag ska sluta med gödningen så får vi se vad som händer. Jag funderar på om de står lite för mörkt, kan det ha betydelse?
Red Top
De, som alla andra pelargoner, trivs bäst i full sol. Inte inomhus förstås. Har du den inne i ett söderfönster bör du skugga den mitt på dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon