Full version: fråga om dahlior...
Fny
Jag impulsköpe en dahlia på kruka i våras, som var full med knoppar och som ska vara perenn. De andra exemplaren på butiken som redan blommade hade fantastiska lila blommor... wub.gif Så jag tog hem min dahlia och ställde den på bordet på uteplatsen, vattnade när den verkade torr och ställde in den när det regnade allt för mycket. MEN! Blommorna blev inte alls så fina som jag på de andra jag sett, och de vissnade och blev fula efter knappt en dag i blom. Massor av nya knoppar fortfarande efter två månader eller så, men inga utslagna blommor blir särskilt fina... no.gif Jag förstår det inte! Nu ser den stackars dahlian bara miserabel ut, med massor av gamla blomstänglar, risiga blad och fortfarande nya knoppar som jag inte har några som helst förhoppningar över... Vad har jag gjort för fel???
Åsa, mälardalen zon 2
Dåligt med näring kanske? För liten kruka kanske? det är ju inte meningen att dahliorna ska sitta i en pytteliten köpekruka någon längre tid.

Dahlior brukar dock vara finast på hösten så visst har du fortfarande chans att få blommor
Fny
aaaa krukan kanske är problemet då... för den sitter ju fortfarande i samma kruka som jag köpte den i! Attans, det borde jag ha tänkt på. duh.gif
Amaryllis
Japp du bör omplantera den
Gudrun i Göteborg
Klipp bort skruttiga knoppar och låt den pusta en vecka eller två efter omplanteringen. Dvs vattna den inte för mycket o gödsla inte.
Alexander-VG-zon3
den är inte perenn mer än i sydligaste skåne. så även om där stod att den var perenn så måste du ta in den innan frosten kommer. och övervintra den inne svalt och torrt. i feb-april tar du fram den och planterar om den i ny jord och väntar på nya skott.
Fny
ja jag räknar med att övervintra den inne, i butiken sa de att den kunde behandlas som en vanlig krukväxt... vilket är varför jag inte tänkte på att plantera om den heller!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 01-08-2009, 21:05) *
ja jag räknar med att övervintra den inne, i butiken sa de att den kunde behandlas som en vanlig krukväxt... vilket är varför jag inte tänkte på att plantera om den heller!

den måste ha lite svalka annars kommer den inte att blomma om.
Irene_L
Jag har aldrig hört att man kan övervintra dahlia inne som en vanlig krukväxt. Man brukar ju ta upp dess knölar och ha dom svalt och mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon