NovisMimmi
Hej!
Vi har nyligen blivit med trädgård, och har inte så värst gröna fingrar.
Skulle därför bli glad om någon kunnig person kunde tala om för mig vad växterna på mina bifogade bilder är för något.
Jag har googlat, och kommit fram till att det kanske kan vara trampnarv och hasselört? Är jag helt ute och reser då?
Tack på förhand!
thanks.gif
NovisMimmi
Eller kan det jag tror är en hasselört kanske vara en viol? *googlar så fingrarna glöder* wacko.gif
NovisMimmi
Eller kanske en sockblomma? *haha* Gissar hejvilt! Ingen som vet bättre än mig?
mojan
Jag skriver bara för att du ska få ett svar och inte känna dig ensam. sad.gif

Jag tror att trampnarv är rätt men är mer tveksam till hasselört. Det ovala bladet nere till vänster liknar inte min hasselört men kanske det uppe till höger. wacko.gif
NovisMimmi
CITAT (mojan @ 01-08-2009, 14:52) *
Jag skriver bara för att du ska få ett svar och inte känna dig ensam. sad.gif

Jag tror att trampnarv är rätt men är mer tveksam till hasselört. Det ovala bladet nere till vänster liknar inte min hasselört men kanske det uppe till höger. wacko.gif

Tack för ditt svar! smiley_small_hug.gif
Det jag tror är hasselört har röda kanter utmed bladen... och det stämmer ju nog inte riktigt med just hasselört. Klurigt!
Fågelvägen
Fint att du lägger märke till små fröplantor och inte rycker upp dem direkt! bravo.gif Det är början till en god trädgårdsrelation. Att en trädgård också är en lång övning i tålamod visar sig småningom.

Jag tror det varken är hasselört eller viol på din nedre bild.
Har du Bergenia nånstans i omgivningen? Växten liknar Bergenia en smula. Men B. förökar sig med jordstam, jag har ingen aning om den också förökar sig med frön.

Utvecklar den en liten förvedad stam så kan det kanske vara fröplanta av ett fruktträd.
Om du låter den växa - eller flyttar den till en plats där den får stå i fred - så visar det sig småningom vad det är. Kanske nästa år! Tålamod...

edit. kvarglömda ord
NovisMimmi
CITAT (Fågelvägen @ 01-08-2009, 15:18) *
Fint att du lägger märke till små fröplantor och inte rycker upp dem direkt! bravo.gif Det är början till en god trädgårdsrelation. Att en trädgård också är en lång övning i tålamod visar sig småningom.

Jag tror det varken är hasselört eller viol på din nedre bild.
Har du Bergenia nånstans i omgivningen? Växten liknar Bergenia en smula. Men B. förökar sig med jordstam, jag har ingen aning om den också förökar sig med frön.

Utvecklar den en liten förvedad stam så kan det kanske vara fröplanta av ett fruktträd.
Om du låter den växa - eller flyttar den till en plats där den får stå i fred - så visar det sig småningom vad det är. Kanske nästa år! Tålamod...

edit. kvarglömda ord

Bergenia skulle det kanske kunna vara! Googlade den , och det kan mycket väl stämma. Fick lite nostalgikänslor när jag kollade på bilder på Bergenia, min mormor hade många sådana i sin gamla stora fina trädgård. Har aldrig vetat namnet på dom.
zaaritha
Bergenia fröar också--inte enbart förökar sej m jordstam!
Anders zon 1
Tror att växten på första bilden snarare är det vanliga ogräset krypnarv (Sagina procumbens) än trampnarv (Subularia subulata 'Hortensis, trampnarv är tydligen en namnsort av arten sylnarv). Den som är nyfiken kan jämföra här:
Sylnarv (=trampnarv) har bland annat ordentliga kronblad med blommor som ser ut som små stjärnor. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...in/sagisub.html
Krypnarv saknar vanligtvis kronblad. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...in/sagipro.html
NovisMimmi
CITAT (Anders zon 1 @ 02-08-2009, 01:34) *
Tror att växten på första bilden snarare är det vanliga ogräset krypnarv (Sagina procumbens) än trampnarv (Subularia subulata 'Hortensis, trampnarv är tydligen en namnsort av arten sylnarv). Den som är nyfiken kan jämföra här:
Sylnarv (=trampnarv) har bland annat ordentliga kronblad med blommor som ser ut som små stjärnor. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...in/sagisub.html
Krypnarv saknar vanligtvis kronblad. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...in/sagipro.html

Vad många olika slags narv det finns! Men oavsett vilken narv det är, kan man "spara" det och låta det växa mellan plattorna? Tycker det ser ganska fint ut. Eller är det ett rent ogräs som jag bör ta bort? Är det inte sötare att ha narv än "vanligt" ogräs? Narven verkar hålla borta annat ogräs tycker jag. *villrådig*
Anders zon 1
Krypnarv brukar inte vara något särskilt besvärligt ogräs (finns många betydligt värre tycker jag) och kan säkert funka bra mellan plattorna. Håller med om att det kan vara riktigt fint! smile.gif Vad man tycker är ogräs är ju egentligen lite av en smaksak och beror på i vilket sammanhang växten hamnar. Allt som sprider sig kan ju bli ogräs om det växer på fel ställe.
NovisMimmi
CITAT (Anders zon 1 @ 02-08-2009, 09:54) *
Krypnarv brukar inte vara något särskilt besvärligt ogräs (finns många betydligt värre tycker jag) och kan säkert funka bra mellan plattorna. Håller med om att det kan vara riktigt fint! smile.gif Vad man tycker är ogräs är ju egentligen lite av en smaksak och beror på i vilket sammanhang växten hamnar. Allt som sprider sig kan ju bli ogräs om det växer på fel ställe.

Ok, då blir den benådad. Men om den börjar sprida sig till andra ställen får man kanske tänka om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon