Full version: Tulpanlökar
hulsan
Jag är nybörjare... rolleyes.gif
Jag köpte i september 10 st tulpanlökar som jag hade tänkt sätta ut på gården (vi bor i lägenhet) för nöjet att se dom när våren kommer... men det har inte blivit av.
Nu är det väl försent kanske? blink.gif

smile.gif Men så kom jag på att man kan ju förstås sätta dom i kruka inför julen - jag har för mej att dom är röda.
Eller kan man inte det?
Kan man odla vilka växter som helst och driva fram dom inomhus eller är det bara en del sorter?

unsure.gif Lökarna har börjat gro. Jag hade dom i kylskåpet till för två veckor sedan innan det blev så himla kallt (Stockholm) och nu när dom legat ute i rummet har dom börjat gro.

Ska jag sätta dom i jord eller sand eller hur ska jag göra för att få fina tulpaner till jul (om det är möjligt)?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan bli knepigt att odla inomhus det brukar krävas kyla för att själva blomman ska komma upp ur löken. Det brukar krävas en ganska lång period av kyla för tulpan, på jobbet lade vi tulpanlökar och ställde dem i kyl för flera veckor sedan och dessa ska vara klar att skörda till påsk så att få fram dessa tulpaner redan till jul är nog en omöjlighet.

Om det fortfarande går att gräva i marken där du bor kanske det är enklast att trycka ner lökarna, tulpaner verkar vara ganska tåliga fast bäst hade ju varit ifall du haft lökarna i kylen hela tiden det är nog inte bra att de börjat gro av inomhusvärmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon