Erika i Sandviken
01-08-2009, 15:15
Jag la frågan här,borde väl kanske ta den i ett annat diskussionsrum ,men jag känner mig mest hemma här och vet att ni är rit kunninga *hi hi*
Vi ska utöka denna rabatt och ta bort det där fula lilla staketet runt det....
Men hur ska vi forma det nya landet för att få det snyggast och mest naturligt ?
Kom med förslag fort,vi håller på och gräver och klurar här,men kommer inte på hur vi vill ha det.
Tänkte att det får runda rosen och Magnolian,men hur ?
Som ni ser har jag mjölat ett förslag..
[attachment=39569:2009_08010027.JPG]
[attachment=39570:2009_08010028.JPG]
AK i Sura
01-08-2009, 22:02
Tycker att det är jättekul att du ställer frågan här och du kommer med all säkerhet att fylla rabatten med massor av fina rosor! Själv är jag urdålig på att rita och planera och eftersom jag måste gräva allt själv blir det lätt så att jag väljer enkla lösningar. Ser dock fram emot av alla andra idésprutor här på forumet har för idéer!
Det är av sådant man får inspiration och så orkar man helt plötsligt gräva ett land till.
Har ni tänkt att hela den gröna biten ska vara rabatt fram till den mjölade kanten ? Blir det inte för mycket rabatt ? Jag skulle behållt höjden på den runda rabatten och stenen och låtit det vara perenner där och så ha olika rosor runt men dom får inte vara för höga om man ska se ut från uteplats mot gatan. Kanske ha så lite blandningar som möjligt, varför inte Katharina Zeimet, vit tuff zon 5 ros, många av den, nej nu spånar jag iväg.
( Jag kan inte rita på datan Erika och maken sover annars kunde jag frågat honom ! )
Christina i Taxinge~
02-08-2009, 09:27
Jag kan inte heller "rita", bara "antyda" vad jag menar......men jag har ännu inte haft tid att sitta stilla den stund det tar.
Det skulle ju gå fort dessutom, så jag vet inte om det är nån idé att börja....
Men tanken att utöka den runda (fina!) rabatten tycker jag är utmärkt!
Det blir bara konstiga, onödiga små gräsmattebitar överallt som ska klippas när man har många mindre rabatter - tycker jag!
En sån stor rabatt som detta blir, måste man tänka på att kanske skapa en liten "stig" av trampstenar eller täckbark, så man kan komma åt att rensa och klippa å sånt där...
Kanske ha ett litet hörn med fågelbad och vackra stenar? Högt, tunt, vajande gräs? Min favorit Jättetåtel!
Om jag vore er skulle jag göra rabatter i mjuka former runt omkring stensättningen för att skapa lite rumslighet och mjuka upp de hårda kanterna vid stensättningen. I ena hörnet skulle jag spara en passage ut i trädgården. Ungefär ngt sånt här.
[attachment=39589:2009_08010027_copy.jpg]
Christina i Taxinge~
02-08-2009, 12:56
[attachment=39591:2009_08010027.JPG]
Det här gick fort och blev väldigt rörigt......
Men min tanke,
- kanske rosor mot staketet
- ett fågelbad i ett stenröse för att få samma höjd som den runda rabatten, kanske som ett litet stenparti med blåklockor å sånt....
- hosta/funkia längs "stengolvskanten" för att mjuka upp rakheten. Ett helt gäng vajande Jättetåtlar bland hostorna. Eller kanske dagliljor och gräs.....då får man vacker blomning!. Men gärna enhetlig färg på dagliljorna isåfall.
- trampstenar eller täckbarksgång
- rosor i övrigt på gräsmattan....
- kanske en spaljée mot stengolvet?
Varför inte dra ut rabatten till staketet? (El det kanske ni tänkt fast jag inte kan avgöra det av bilden?) Om det blir för stort så, kan man kanske istället inte dra ut den runt rosen, utan mer rakt ut från terassen till staketet? En annan fråga är huruvida ni vill se ut (och bli sedda) el skärma av, dvs vilken typ/storlek på rosor och växter som är önskvärd?
/S
Erika i Sandviken
04-08-2009, 14:36
Guuuud jag har totalt missat alla era svar,har ju som sagt varit lite jobbigt här sedan i fredags då vi avlivade två av våra hundar.Fruktansvärt jobbigt är väl rättare sagt ordet........
Vi har börjat komma fram till lösningar,men lägger till och drar ifrån hela tiden.Vi vill gärna ha ett större land,då det är så knixigt med gräsklipparen runt alla rosbuskar och magnolia trädet.Vi kommer nog göra en stor avlång rabatt med jord som sluttar ner från det runda landet,och det kommer bli lite stengångar att går i.
Jag återkommer med bilder,när det är klart.
AK i Sura
04-08-2009, 21:58
CITAT (Erika i Sandviken @ 04-08-2009, 15:36)

Guuuud jag har totalt missat alla era svar,har ju som sagt varit lite jobbigt här sedan i fredags då vi avlivade två av våra hundar.Fruktansvärt jobbigt är väl rättare sagt ordet........
Vi har börjat komma fram till lösningar,men lägger till och drar ifrån hela tiden.Vi vill gärna ha ett större land,då det är så knixigt med gräsklipparen runt alla rosbuskar och magnolia trädet.Vi kommer nog göra en stor avlång rabatt med jord som sluttar ner från det runda landet,och det kommer bli lite stengångar att går i.
Jag återkommer med bilder,när det är klart.
Jag beklagar verkligen förlusten av dina hundar,det är så tufft när den dagen kommer. Arbetet med nya rabatten kan säkert skingra tankarna och det kommer att bli jättebra. Jag ser fram emot att få se bilder så småningom och antar att du kommer att proppa rabatten full med vackra rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.