Full version: kryp o alla skadedjur
Majas lilla plats
Hej!

Jag har en liten uteplats, med kryddor, tomat, paprika mm. Jag har en hel del kryp men också larver, sniglar av alla slag som äter o är överallt, ser också att blad mm är angripna av nått...(är inte så bra på alla dessa arter)
Finns det något hemma recept som någon har, på hur man blir av med dessa?

Tacksam för alla tips som finns!!

-Innan allt blir förstört -cry-.gif
KURT
En del har ju fobier mot insekter, och då bör man ju försöka bota den, det brukar inte vara svårt.

Annars är det bara att ändra inställning, och njuta av insekterna i stället. De allra flesta insekter gör ju bara nytta.

Majas lilla plats
ja jag kanske skrev lite otydligt, jag har inte ont av dem, gillar de flesta!

är tyvärr inte haj på vilka av alla kryp som orsakar skada på mina plantor, men har haft några som blir angripna o halv dör, vill inte att resten av mina plantor ska göra det..
Tips på vad jag kan göra mottages tacksamt!
pejori
Beroende på vad det är och på vad det finns så, ...Plocka för hand, spruta med såplösning, använd vattenspruta, använd naturliga fiender. tummenupp.gif
Är det ren prydnad kan du använda kemisk bekämpning, men naturliga metoder är bäst, även om det kräver handkraft och tålamod. blink.gif
Ättika brukar det mesta backa för, men sniglar är att plocka och avliva i kokande vatten. tummenupp.gif
Majas lilla plats
tack för tipsen!
är väldigt ny på detta gröna roliga smile.gif
hur mycket såpa gentemot vatten ska man ta?
o ättika blandningen?

Sniglar har jag inga, dessa är typ mini sniglar både med och utan små hus,ligger i jorden o äter stjälkar på tomater, paprika, gräslök o persilja
persiljan är prickig... ser ut som om den har tappat färg.
pejori
CITAT (Majas lilla plats @ 01-08-2009, 21:51) *
tack för tipsen!
är väldigt ny på detta gröna roliga smile.gif
hur mycket såpa gentemot vatten ska man ta?
o ättika blandningen?

Sniglar har jag inga, dessa är typ mini sniglar både med och utan små hus,ligger i jorden o äter stjälkar på tomater, paprika, gräslök o persilja
persiljan är prickig... ser ut som om den har tappat färg.

En del ättika (24%) till tre delar vatten och en dl. såpa till en liter vatten.
Du kan också blanda en del ättika och en del såpa tillsammans med en liter vatten, men gör det dagen innan, då blandningen blir seg och tar ett dygn innan den blir riktigt flytande igen.
Piccante
CITAT (Majas lilla plats @ 01-08-2009, 21:39) *
ja jag kanske skrev lite otydligt, jag har inte ont av dem, gillar de flesta!

är tyvärr inte haj på vilka av alla kryp som orsakar skada på mina plantor, men har haft några som blir angripna o halv dör, vill inte att resten av mina plantor ska göra det..
Tips på vad jag kan göra mottages tacksamt!

Det är ingen bra ide att döda alal kryp i förebyggande syfte. bästa skyddet för dina plantor är att ha många kryp omkring sig. Då har du garanterat många nyttoinsekter med som pollinerar dina blommor och äter upp skadedjur. Försök först att ta reda på vilka angrepp du har på dina plantor och bekämpa dom enbart.
Majas lilla plats
Du har så rätt men om jag det visste... tror ni att det är sniglarna som gör mest skada?
Resterande kryp är väldigt små... tror ni det är småkryp eller sniglarna?
myrtille
På mina balkonger är det de riktigt små insekterna som gör mest skada - bladlöss och trips. Jag har inte sett de ta död på någon växt men näst intill. Risken med att bekämpa skadeinsekter är att man då också bekämpar många nyttoinsekter, som man ju har gratis när man odlar utomhus.

Jag har studerat "mina" småkryp och sorterat dem i tre grupper. De sex första nyttoinsekterna äter bladlöss och/eller trips; de andra tre gör annan nytta. Den sista gruppen är insekter som är både till skada och nytta eller ingetdera. Jag låter av princip alla insekter vara i fred. Sniglar har jag ingen erfarenhet av eftersom jag har min odling en bit ovanför marken.

Skadedjur:
Bladlöss
Trips

Nyttodjur:
Nyckelpigor
Blomflugor
Parasitsteklar
Näbbskinnbaggar
Nätvingar
Spindlar
Gråsuggor
Stövsländor
Bin

Neutrala:
Flugor
Skinnbaggar
Tvestjärtar
Fjärilar

Det finns bilder i mitt album.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon