papaver pseudoorientale
01-08-2009, 18:39
Såg på ett avsnitt av "engelska trädgårdar" där en kvinna lade ut skifferflis på en liten uteplats. Det såg ut ung. som täckbark i storleken och användes istället för grus. jag har sökt lite på nätet men hittar inte. Heter det något annat? finns det öht.?
Bengalow
01-08-2009, 19:20
Där man bryter skiffer så finns det nog skifferflis. Det enda stället jag vet om så här på lös hand är Kvarntorp i Närke. Har du sökt på Google om det?
Om du frågar en handlare varifrån dom får sin skiffer, så bör du också kunna få ett positivt svar....
Man måste vara enveten för att få som man vill.
papaver pseudoorientale
01-08-2009, 19:28
Problemet med grejer man måste vara enveten för att få är att det oftast brukar bli så dyrt ;-)
I västerbotten finns det inte direkt massor av skifferbrott men det är inte så långt till norge å andra sidan.
Bengalow
01-08-2009, 20:16
Se där!!! SEK och NOK är ju en viss skillnad. Men så är det också transporten, även om man får det gratis!!
Piccante
01-08-2009, 20:47
CITAT (papaver pseudoorientale @ 01-08-2009, 20:28)

Problemet med grejer man måste vara enveten för att få är att det oftast brukar bli så dyrt ;-)
I västerbotten finns det inte direkt massor av skifferbrott men det är inte så långt till norge å andra sidan.
Finns det inte skiffer i svenska fjällkedjan? Men det finns kanske inga stenbrott där?
GunnellF
01-08-2009, 21:01
Det finns ju
Offerdalsskiffer i Jämtland, Krokoms kommun.
Hur stora bitar var det? Jag tycker att det låter vasst och smutsigt?
Red Top
02-08-2009, 08:55
Om du googlar på skiffer
kross hittar du en hel del.
papaver pseudoorientale
02-08-2009, 19:28
Skifferkross heter det alltså. Aha, översättaren av programmet var inte riktigt insatt och lurade mig ;-)
Jag har i alla fall pratat med min syster som bor i england och där används skifferkross ofta. De använder det på samma sätt som vi använder täckbark här. Dvs i planteringar där man inte vill ha ogräs, det är inte ett material som man går på eller har istället för grus (som var vår tanke)
snyggt snyggt men inte praktiskt i detta ändamål alltså.
Tack för hjälpen! :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.