Anna-Britta
Hur gör man saft på svarta fläderbär?
Anna-Britta
Tack! Jag ska prova receptet redan imorgon!!
perryd
CITAT (Anna-Britta @ 01-08-2009, 21:07) *
Tack! Jag ska prova receptet redan imorgon!!

Var väldigt nogrann med att koka saften. Jag lyckades "förgifta" min man på fläderbärssaft. Sylten jag gjorde blev lyckad men tyvärr inte saften. Numera satsar jag på fläderblommorna enbart.
KURT
CITAT (perryd @ 01-08-2009, 20:54) *
Var väldigt nogrann med att koka saften. Jag lyckades "förgifta" min man på fläderbärssaft. Sylten jag gjorde blev lyckad men tyvärr inte saften. Numera satsar jag på fläderblommorna enbart.

Vad var det för fel? I de flesta recept står det att man skall ha rensade bär, det är ganska mycket jobb om man skall plocka loss bären från klasarna. Å andra sidan står det också i många recept att man skall använda sig av frostnupna bär, eller frysa dem över natten. Fördelen med det, förutom att de förmodligen blir sötare, är det det BORDE vara enklare att rensa dem om de är frusna, man kanske t o m bara kan slå av bären?
perryd
CITAT (KURT @ 02-08-2009, 07:10) *
Vad var det för fel? I de flesta recept står det att man skall ha rensade bär, det är ganska mycket jobb om man skall plocka loss bären från klasarna. Å andra sidan står det också i många recept att man skall använda sig av frostnupna bär, eller frysa dem över natten. Fördelen med det, förutom att de förmodligen blir sötare, är det det BORDE vara enklare att rensa dem om de är frusna, man kanske t o m bara kan slå av bären?

Jag vet att jag slarvade med uppvärmningen. Min sambo och jag fick magsmärtor, men han blev riktigt dålig. När jag pratade med giftinformationen hade de aldrig hört om detta utom om man ätit giftiga bär. Jag vet att jag använde rätt sort eftersom det är samma buske som jag gör blomsaften på. Men efter lite googling så hittade jag info på en tysk sajt om att alla fläderbär innehåller toxiner. Jag vill inte skrämma upp för mycket utan bara säga att koka ordentligt. Har tidigare inte tänkt att det kan ha varit grenverket som kan ha gett förgiftning. Det krävs nog mer kunskap för fläderväxtens kemi än vad jag har hittat på nätet.
Pote2illa
[size="4"][/size]Vet ni att man kan göra sorbet på både fläderblomsaft och fläderbärsaft. Om man serverar den i kulform - svarta och vita - blir det en spännande historia. Jag läste en gång att det var bland kungens favoriter och det gör ju inte historien sämre - hi, hi, hi flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon