Järfälla
Jag har köpt lysrör Fluora (eller vad de nu hette) och satt upp i förrådet. Jag har bara 4 (stora) krukor: 2 gräs och 1 Potinina (litet träd) och en vårlökskruka...

Behöver dessa dessa växter extra ljus?
Är detta rätt typ av lysrör?
Det lyser 8 timmar per dag - är det tillräckligt eller?
Hur långt ifrån ska lysröret vara?
Hur är det med vattning?

Ska försöka hålla plusgrader hela vintern. Det är mitt första försök till övervintring... (Har övervintrat utomhus under tak i vältäckta krukor, men det har gått sisådär)

Nästa fråga: när tar man ut krukan med vårlökar?
(Har misslyckats med vårlökar i kruka som stått utomhus, tror de ruttnar bort eller nåt)
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr känner jag inte till Potinina och jag får inga träffar på nätet med det namnet, men är det växter som tappar bladen eller vissnar ner och går i vila så behöver du inget ljus alls under vintern. Om det är växter som är gröna och har fotosyntesen igång hela året så kan det behövas ljus gärna 12-14 timmar per dygn, koppla in en timer till lampan så sköter det sig självt.

Lampan ska gärna vara ganska nära växterna ungefär 15-30cm ovanför växterna.

Vattning: om du håller en temp på bara ett par plusgrader så brukar du inte behöva vattna så mycket, det räcker ifall det är fuktigt en bit ner i krukan. Övervattning är nog den vanligaste dödsorsaken bland växter man övervintrar.
Järfälla
Tack Åsa!
Jag stavade fel.
Photinia Fraseri Red Robin heter trädet. Det har inte fällt bladen ännu, men bör väl göra det. Jag har tagit in det ändå...

Gräsen heter:
Bomullsgräs (Japanskt blodgräs) Imperata cylindrica, Red Baron.
Gulbladigt dunkelstarr (heter även Bunkestarr, Japansk starr och Gulbladig starr) Carex Elata "Aurea".
De ser ut att börja vissna, men har inte riktigt gjort det ännu...

Vårlökarna i kruka då? Behöver de ljus under vintern? Och när ska man ta ut dem till våren?

Kanske ingen av dessa behöver ljus alls... blink.gif
Var det rätt sorts lysrör då? Vad använder ni?
andreas i uppsala
varför vinterförvarar du japanskt blodgräs inomhus?köpte du den nu i höst eller?
Lars
Jag skulle inte ge någon av dessa ljus, kanske ställe gräsen i ett fönster om det finns om de inte vissnar ner.

Lars

Andreas - är jap. blodgräs härdigt? Jag har hört att det inte ens tå frost. Jag har mitt inne, men det har vissnat helt, vet inte om det har dött...
andreas i uppsala
jag har en plnaterad vid dammne.köpte en på en lokal plantshop på deras dammavdelning.Har läst att den är härdig till zon 7(usda) och att den behöver mycket sol för att bli riktigt röd men min står i halvskugga (mindre än det)och den har blivit röd som blod och vuxit.den är ju listad i USA som en att de värsta ogräsen.Den invaderar med en våldsam kraft.jag har ett rejlät lager löv över den.så vi får väl se.
mvh
andreas
Järfälla
Jag laborerar med många olika gräs, men har även misslyckats med flera. (Zebragräs och en Simba dog förra vintern. I år har jag nya + 3 andra sorter som står i jorden för att testa)

Och just Red Baron är en osäker en, vad det skrivs och sägs, max zon 2 har jag uppfattat. Därför testar jag att ha den inomhus över vintern (trots att jag bor i zon 2, men jag litar inte på vintervädret). Den blir ju ännu större och frodigare med åren, vill inte börja om varje år... Jag har den dessutom i en stor cementkruka och där ska den bo flera år framåt. Och utomhusövervintring i kruka är rätt kinkigt. Bättre att ta in den, tänkte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon