Anny
Jag har många olika sorters tomatplantor i mitt växthus och de bär mycket tomater, men varför mognar inte tomaterna ?
Jag klipper av blad för att få in så mycket ljus som möjligt. Plantorna är höga och friska.
Men samma sak i år som föregående år, de dröjer väldigt länge (tycker jag) innan tomaterna mognar.
Nån som vet ?
Malin_MeL
det beror väl på när man satte fröna.
den jag satte tidigt fick mogna tomater tidigt, de andra två som jag satte en månad senare fick oxå mogna tomater typ en månad senare

sen är det väl även art-berende kan jag gissa
LaPaloma
Jag har samma fenomen som du. Jag satte mina tomatfrön 2 mars och har bara skördat några enstaka hittills (Sungold). Förra året satte jag i mitten på februari och tomaterna var lika sena då. Jag har dem i växthuset och klipper blad också för ljusinsläpp. Jag har åtta olika sorter och de är lika sena allihop.

Jag bor i zon 5 längs kusten så jag kan i viss mån förstå att skörden blir senare här men växthuset ska ju hjälpa till tycker man ju.

Hur gör ni som får tidiga skördar? Kör ni underhållsvärme i växthuset? Sår ännu tidigare än mitten på februari? Berätta!
MariaS
Tomater behöver värme för att mogna. Är det kalla nätter påverkar det också. Vi har ju inte haft den varmaste sommaren, varken förra året eller i år, därför har vi sena tomater, förutom för dem som har värme i sina växthus.
Anny
Hej igen och tack för era kommentarer !
Har bekanta i samma stad som har tomater som står på friland mot södervägg eller på inglasad balkong som mognat för flera veckor sedan. Men förmodligen är det som ni säger om värmen som behövs. På friland hjälper söderväggen till att hålla värmen kvar liksom på den inglasade balkongen.
Har försökt med tillskottsvärme med värmefläkt tidigare höstar men aldrig på vår/sommaren. Tycker inte det gör så stor skillnad i mitt glasväxthus (estetiskt men inte värmehållande). Får stapla upp en tegelvägg bakom växthuset för "att hålla värmen" kalla nätter.
tavvas
Hej bor efter Norrlandskusten. Som fler skrivit och som alla vet har sommaren varit något solfattig. I fjol sådde jag mina tomatfrön i slutet av januari i år några veckor senare. Planterade ut dem i växthuset i början av maj. I fjol hade jag blom på plantorna vid utplantering, vilket jag inte hade i år. Blomningen kom ca två veckor efter utplantering.
Jag har ett enkelt glashus, isolerat med bubbelplast( som får sitta kvar hela sommaren). Jag understödjer med värme när det är kallt på natten, vid 12 grader går elementet i gång.
I fjol åt vi tomater till midsommar, i år åt jag den första 20 juli. Mycket senare i år. Jag tror dels pga senare sådd, men framför allt pga av sparsamt med soltimmar. Nu är växthuset fullt av röda tomater/brita.
Anny
CITAT (tavvas @ 02-08-2009, 10:55) *
Hej bor efter Norrlandskusten. Som fler skrivit och som alla vet har sommaren varit något solfattig. I fjol sådde jag mina tomatfrön i slutet av januari i år några veckor senare. Planterade ut dem i växthuset i början av maj. I fjol hade jag blom på plantorna vid utplantering, vilket jag inte hade i år. Blomningen kom ca två veckor efter utplantering.
Jag har ett enkelt glashus, isolerat med bubbelplast( som får sitta kvar hela sommaren). Jag understödjer med värme när det är kallt på natten, vid 12 grader går elementet i gång.
I fjol åt vi tomater till midsommar, i år åt jag den första 20 juli. Mycket senare i år. Jag tror dels pga senare sådd, men framför allt pga av sparsamt med soltimmar. Nu är växthuset fullt av röda tomater/brita.

Hej !
Va roligt att det fungerar bra för dig. Jag bor i Mälardalen men tyvärr har jag bara skördat en färdig tomat ännu och övriga börjar ljusna men jag har inga "nästan färdiga". Ändå har jag båda dropp, små och stora tomater i alla färger och former.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har skördat lite grann från flera olika sorter men många håller på och ändra färg, jag blandar dock tomatsorter som är olika snabba så jag har sorter som blir klara tidigt och sorter som är mer långsamma. Så man kan ju även se till att odla några sorter med lite kortare utvecklingstid ifall man vill ha tomater tidigt (+ska man skörda vid midsommar bör man nog så tidigt + ha någon slags värmekälla i växthuset)
Anny
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-08-2009, 11:16) *
Jag har skördat lite grann från flera olika sorter men många håller på och ändra färg, jag blandar dock tomatsorter som är olika snabba så jag har sorter som blir klara tidigt och sorter som är mer långsamma. Så man kan ju även se till att odla några sorter med lite kortare utvecklingstid ifall man vill ha tomater tidigt (+ska man skörda vid midsommar bör man nog så tidigt + ha någon slags värmekälla i växthuset)

Hej Åsa
Det skulle vara kul om du ville dela med dig av vilka av dina sorter som är de tidigaste ?
KURT
Läs gärna Åke Truedssons bok "Odla tomater" , där beskriver han b l a en del sorter som klarar lägre temperatur, och har snabbare utveckling. Åke Truedsson driver också Tomatklubben, där man kan köpa fröer. Ett annat ställe där man kan finna fler sorter är Tomatsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon