Anny
Hej
Vilken gödning rekommenderar ni tomater ?
Använder själv NPK 11-5-18 för både köksväxter och blommor men det finns säkert nån mera optimal för tomater. Vilken sammansättning ska den ha ?
Åsa, mälardalen zon 2
Använder enbart naturlig gödning til tomaterna typ gräsklipp, nässelvatten och liknande, så tomaterna blir mera åt ekologiskt odlade. Man kan ju då inte se exakt innehåll men jag tycker smaken på frukerna blir bättre, smaklösa konstgödningstomater kan man köpa billigt i matbutiken.
Anny
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-08-2009, 11:19) *
Använder enbart naturlig gödning til tomaterna typ gräsklipp, nässelvatten och liknande, så tomaterna blir mera åt ekologiskt odlade. Man kan ju då inte se exakt innehåll men jag tycker smaken på frukerna blir bättre, smaklösa konstgödningstomater kan man köpa billigt i matbutiken.

Hej !
Mina tomater får också gräsklipp som komplement så de odlas med omvårdnad och kärlek och ger tillbaka smakrika och väldigt goda tomater. De är alltså milsvitt ifrån de smaklösa tomaterna i butiken.
uno
Nässelvatten förstärkt med guldvatten tycks vara tillräckligt
för både tomat och paprika.
officinalis
Men det är väl främst fosforn de kräver för att sätta frukt? Men det lär väl finnas gott och väl i jorden man odlar i kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns gott om fosfor i gräsklipp, nässelvatten och guldvatten (och dricker man coca cola blir det extra mycket fosfor i guldvattnet) så gott om frukt blir det (alla växter + allt annat organiskt innehåller NPK och en massa andra mikronäringsämnen).
uno
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2009, 17:49) *
Det finns gott om fosfor i gräsklipp, nässelvatten och guldvatten (och dricker man coca cola blir det extra mycket fosfor i guldvattnet) så gott om frukt blir det (alla växter + allt annat organiskt innehåller NPK och en massa andra mikronäringsämnen).

Går det bra att dricka rom&cola?
Nauti
Gräsklipp, nässelvatten och urin har ju mest kväve och ganska litet fosfor? Det är vad jag läst om jag inte minns fel.

Själv kör jag på lågdos av vilken näring som helst och sedan tillsätter jag PK 13-14 som är en produkt som innehåller just 13% fosfor och 14% kalium. Jag har sett ganska stor skillnad när jag börjat tillsätta det i näringen, vilket jag gjorde direkt de började blomma.

Jag tycker mina tomater smakar gott även om jag bara kör med konstgödning. De är då inte alls jämförbara med de i butik.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta av oss har nog inte rent gräsklipp utan har även sånt som klöver i gräsklippet. Man har gjort en hel del experiment inom SLU där man använt sig av grönmassa enbart som gödning(se länken).

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...98/Tr.98-05.pdf

(lägg märke till att de kommenterar att tomater blir sötare ifall de odlas lite magrare än om de har gott om näring)
officinalis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-08-2009, 17:49) *

Jaha, det hade jag ingen aning om. I vilka koncentrationer då på ett ungefär? Är gräsklipp ett fullvärdigt gödsel?
Irene_L
När jag planterar ut mina tomater så sätter jag dom i kogödsel på påse. Sen får dom inget mer gödsel men dom verkar trivas ändå:
[attachment=40035:tomatplantor.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon