Full version: När blommar Ipomea ?
koja72
Hej !

Köpte en stickling/liten planta av Ipomea i en blomkedja här i stan och satte ner den i en stor kruka med spalje. Den har växt så det knakar och spaljen har vi fått "höja" flera gånger, men till problemet...den visar inga som helst tecken på att vilja sätta knopp och blomma thumbdown.gif
Vad kan jag göra, för som sagt den trivs annars hur bra som helst. Är grön och frodig.
Ska man klippa ner den något ? I så fall när ?
Hoppas på svar thanks.gif
GunnellF
Vilken näring ger du den?
koja72
Jag ger den flytande blå korn.
GunnellF
CITAT (koja72 @ 02-08-2009, 13:10) *
Jag ger den flytande blå korn.

Kan var för mycket kväve i den gödningen. Ge den Blomstra istället eller annan gödning för blommande växter.
Alexander-VG-zon3
den kräver rätt så mycket värme för att blomma, och blommar sent på sommaren om läget inte är varmt.

koja72
okej, blomstra och tålamod är det som gäller alltså flirting.gif
Tack för svar
Alba
OK då får även jag rusta mig med lite tålamod.......och Blomstra.
Alexander-VG-zon3
blåkorn funkar också och ger blommor. skulle tro att blomstra och blåkorn ger exakt samma plantor i slutändan. jag har inte märkt någon skillnad när jag använt båda.
koja72
alba...är din också inköpt i år ?
koja72
En bild på min ipomea som den ser ut idag utan blommor.....
koja72
Min digitalkamera är ej den bästa, men ett hum om hur den ser ut får ni iallafall.
koja72
Vad tror ni utifrån bilden, kan det hinna komma blommor i år ? Ska man klippa ner den och i så fall när på året ? Den är inköpt i våras och jag har aldrig haft någon förut, därav mina frågor confused.gif
Alexander-VG-zon3
vänta dom blommar sent, klipp inte. sköt den som vanligt. placera den så varmt och soligt du kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon