Danabe
Jag har en gammal Berberis-häck som till för 3 år sedan var hög (ca 2,5m) och tät. Nu har stora delar dött. Går det att beskära den till strax över marknivå? Eller är den inget att satsa på utan måste grävas upp? Någon som har egna erfarenheter?
Hannele
Varför har den dött? Vad har ni gjort, om den var tät och fin för tre år sedan...?
På vårvintern kan man gallra bort en del av de äldsta grenarna, det behöver man inte göra varje år, kanske vart 4:e år.
Man kan föryndra berberis med hård nerskärnning, men den mår inte bra, om man upprepar det ofta.
Det finns flera olika berberis, jag skulle välja Berberis darwini och Berberis stenophylla för formklippning. wub.gif
Berberis är otroligt vacker som bakgrund till mycket, framhäver fint.
Se bladens former, färger, här en annan fin kombination.

Danabe
Jag har inte gjort något (Det kanske är det som är felet) den blev kanske för tät? Eftersom den står i tomtgränsen vet jag inte vad grannen gjort på sin sida men de har var jag sett inte gjort någon typ av beskärning. Kanske de gjort något annat olämpligt?
Ewa L
Jag har flera Berberis-häckar (som jag egentligen inte vill ha). De är täta och fina men jag har dem nu för tiden som friväxande. Det är nämligen framförallt detta klipperiande av B som jag hatar. Hur man än krattar så ligger småbitar kvar. Fastnar i hundarnas pälsar och under mina nakna fötter.

Håller dock med Hannele om att de är vackra som bakgrund, och höstfärgerna...

Mitt råd till dig slutligen: Klipp ner några grenar helt till våren. Säg var 4:e. Upprepa i 3 år. Då blir den inte stympad och den bryter ny ved.

Grannen har inte beskurit säger du. Round-up eller dylikt? blink.gif unsure.gif Vill för allt i världen inte så någon split mellan dig och din granne, men sådant har hänt förr.
Cilla
Om grannen beskurit ser man det ju som avklippta grenar, inte som döda i första hand. Berberis är en härdig växt och om den inte torkat eller frusit ned kan man förmoda att det antingen är växtgifter, stark gödning, kalkning eller ivrigt pinkande hundar som drabbat buskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon