Aurojra
Har bara sett en bild på den men jag fastnade direkt för den! Fotot finns i artikel här på odla. Googlat men får inget svenskt resultat.
Är det nån som vet var man kan få tag på den? Skulle så gärna vilja ha ett par.
Gunilla T
Bohus perenner är väl de som har det största sortimentet av just hostor.

http://www.bohus1.nu/
Aurojra
CITAT (Gunilla T @ 02-08-2009, 13:34) *
Bohus perenner är väl de som har det största sortimentet av just hostor.

http://www.bohus1.nu/

thanks.gif

De har den! *jublar*
Jan Lindgren
Hej!
Ska du ha bra hostor till rimliga priser så är Marco Fransen en av de bästa hostaodlarna i Europa. www.hostakweker.nl www.hostaparadise.com Jag har köpt stora mängder hostor där. Åker du dit och handlar så har hans mamma bed and breakfast mitt emot plantskolan. Hela familjen är mycket trevliga att ha att göra med. Bohusplantor har fina växter men vi som är fattiga har sällan råd att handla där.
MVH
Jan Lindgren
Aurojra
Ja det var andra priser det! tack Jan! Nu kan jag ju få det som jag vill och inte bara en planta för att den var så dyr...
Vi ska prova att beställa från dem, de har dock semester hela augusti.
Blir det försent att plantera barrotade hostor i september tro?
Jan Lindgren
Hej!
Marco är förmodligen i USA och tittar på hostor. Jag skulle vänt tills våren med att köpa hostorna. Jag har aldrig försökt att sätta hostor så sent på året men det låter riskabelt. Köper du på våren så har plantorna nästan inga blad så frakten blir lägre. Det tar dessutom lång tid att gå igenom alla tusen sorterna som Marco lagerför. Jag misstänker att du kommer att hitta fler "måstesorter". Vill du kolla på ytterligare hostor så är www.hostalibrary.org en bra site. Du kan fastna i "hostaträsket" om du tittar för mycket. I år har jag inte tittat på en enda hostabild för att inte bli lockad att köpa fler. Pengarna räcker inte. Jag har bara ca 300 olika sorter och det är inte mycket jämfört med andra hostaälskare i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Aurojra
Hej igen!
Då får jag vänta till våren... suck.
Jag är helt ny med trädgård, första rabatten håller maken på att bygga just nu (i regnet, stackarn).
Min fösta förutfattade mening när plantskolan jag pratade med rek Hosta var: Usch, ser ut som det mamma har i mängder. Tråkig växt.
Det fick jag snabbt ångra!

Ju mer jag spanar ju mer otroliga och väldigt fina sorter finns det. Får börja försiktigt och se om jag klarar av att sköta dem.
Vad häftigt att ha 300 olika bravo.gif
Kul med ett sådant intresse! kanske kan jag få återkomma när frågorna hopar sig nästa gång?
Det börjar gå runt i huvudet efter allt jag läst. Måste bara få lov att praktisera det också, inom mycket annat är ju teori och praktik två skillda saker - jag tror inte att trädgården är annorlunda.
Men oj vad roligt det verkar vara! smile.gif

Ha en bra kväll!

//Aurora
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon