Paeonia Lactiflora
Hej,

Jag brukar köpa Expressens bilaga Leva & Bo på lördagar, och då inte så mycket för att läsa om illskära inredningsdetaljer utan för att de brukar skriva en del om trädgård också.

I gårdagens tidning fanns en artikel om Else Olssons, vars företag Roskraft säljer rotäkta rosor. Det fanns en lista med hennes favoriter, och (detta är skämmigt!) jag kände bara till två av dem.

Vissa av rosorna var "zon 2"-rosor så jag förstår att många inte kan ha dem i egen trädgård, men det skulle ändå vara roligt att höra om någon har erfarenhet av dessa rosor, och i så fall om ni är lika entusiastiska.

Här är listan:

1. Apotekarrosen Officinalis
2. Snow Pavement
3. Paul's Himalayan Musk
4. Creepy
5. Poppius
6. Wilhelm
7. Blush Damask + Violacea
8. Venusta Pendula
9. Popcorn
10. Souvenir de Rolf Ginstmark

Med mina sex rosor på landet är jag förstås ingen expert biggrin.gif , men jag har trots allt googlat en del så jag har ju (som vanligt) lite teoretisk kunskap. Ändå kände jag bara till 1:an och 8:an. Den sista är tydligen en raritet som Else Olssons man har tagit fram, så den behöver man inte skämmas över om man inte har hört talas om...

/Helen

PS. Nu ser jag att det finns en "All Time High" som inte finns med på listan. Else Olssons absoluta favorit heter Guirlande d'Amour. Ytterligare en ros som jag aldrig hört talas om rolleyes.gif
Christina i Taxinge~

Utav de listade har jag själv följande:

- Apotekarrosen Officinalis - gallica, en fullkomligt underbar gladros! Alla borde ha en sån smile.gif
[attachment=39595:96_10900...potekarn.jpg]

- Poppius - pimpinellhybrid, nästa fullkomligt underbara ros!! wub.gif
[attachment=39596:dscn4159.jpg]

- Venusta Pendula - vacker klätterros med stark växtkraft
[attachment=39597:DSCN4579.JPG]

Dessa skulle jag gärna haft, men har inte - Blush Damask + Violacea

Paeonia Lactiflora
Åh, Poppius var ju jättesöt! Och så stor! Else skriver att den blir ca 1.5 m hög, men din ser betydligt större ut.
Christina i Taxinge~
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 02-08-2009, 17:19) *
Åh, Poppius var ju jättesöt! Och så stor! Else skriver att den blir ca 1.5 m hög, men din ser betydligt större ut.

Min är nog ca 2,5m och jag tror inte det är så ovanligt....?
Kanske är tanken att man ska gallra ur gamla stammar och klippa in övriga osv......sånt hinner jag aldrig hålla på med.
'Poppius' är en tålig & anspråkslös ros som ger en fantastisk blomning i juni! Sen kommer nyponen!
Rekommenderas!

svennis
[quote name='Paeonia Lactiflora' date='02-08-2009, 14:40' post='1064518']
Hej,

Jag brukar köpa Expressens bilaga Leva & Bo på lördagar, och då inte så mycket för att läsa om illskära inredningsdetaljer utan för att de brukar skriva en del om trädgård också.

I gårdagens tidning fanns en artikel om Else Olssons, vars företag Roskraft säljer rotäkta rosor. Det fanns en lista med hennes favoriter, och (detta är skämmigt!) jag kände bara till två av dem.

Vissa av rosorna var "zon 2"-rosor så jag förstår att många inte kan ha dem i egen trädgård, men det skulle ändå vara roligt att höra om någon har erfarenhet av dessa rosor, och i så fall om ni är lika entusiastiska.

Här är listan:

1. Apotekarrosen Officinalis
2. Snow Pavement
3. Paul's Himalayan Musk
4. Creepy
5. Poppius
6. Wilhelm
7. Blush Damask + Violacea
8. Venusta Pendula
9. Popcorn
10. Souvenir de Rolf Ginstmark

Med mina sex rosor på landet är jag förstås ingen expert biggrin.gif , men jag har trots allt googlat en del så jag har ju (som vanligt) lite teoretisk kunskap. Ändå kände jag bara till 1:an och 8:an. Den sista är tydligen en raritet som Else Olssons man har tagit fram, så den behöver man inte skämmas över om man inte har hört talas om...

/Helen

PS. Nu ser jag att det finns en "All Time High" som inte finns med på listan. Else Olssons absoluta favorit heter Guirlande d'Amour. Ytterligare en ros som jag aldrig hört talas om rolleyes.gif

Guirlande d'Amour inte min favorit
Har varit hos Roskraft många gånger o de märks... duh.gif
RoskraftRosen jag har till favorit är Adelaide d´Orleans. yes.gif
Orleans Rose har jag som min ros, hämtad i Orleans..

gulmåra
Det här var skoj!

Den 8:e juli var jag på sticklingskurs hos Roskraft och då fick vi börja med att ta en tur i trädgården för att hämta sticklingsmaterial. Bl.a då Else's favorit Guirlande d'Amour, Paul's Himalayan Musk och Creepy. Den sista är en Chris Warner ros, CHEWcreepy., som är en söt marktäckande ros med små rosa enkla blommor. Om, OM nu någon av mina sticklingar av denna ros lyckas rota sig och överleva vintern, tror jag den blir fin runt en av mina stenar.
Kärleksgirlangen och Himalyarosen tror jag blir knepiga att överleva här med sina ynkliga zon 2, men kul att prova.
Av hennes andra favoriter har jag inte 8,9 och 10.
Snow Pavement tror jag är samma som 'Schneekoppe' och det är en fin lägre rugosa.

Violacea/ La Belle Sultane går inte av för hackor..

La Belle Sultane

AK i Sura
Oj vilka läckera rosor! Den där Belle Sultane och Poppius blev jag verkligen sugen på. Jag kände heller inte till fler än två av namnen och det är väl ännu mer pinsamt att jag faktiskt inte visste att min Venusta Pendula var en rotäkta ros.
Paeonia Lactiflora
Hur funkar det egentligen med rotäkta rosor? (Antar att motsatsen är ympad?) Är vissa rossorter alltid rotäkta och andra alltid ympade eller kan det vara vilket som?

Läste i en tråd här om någon som köpt många rosor till en lång häck och då fanns det tre alternativ där jag tror att den ympade var dyrast g.gif. Förvirrande för mig smile.gif, eftersom jag måste erkänna att jag trodde att det var "finast" med rotäkta...
Ezereht
Rotäkta växer ofta långsammare och kan sprida sig lättare. Är väl tanken. Att ympade växer bättre och snyggare. Men rotäkta kan inte "frysa bort" ovan ytan.
Christina i Taxinge~
Det är väl bara Balsgårdsrosorna som alltid säljs rotäkta...?

Vad gäller övriga rosor kan det vara hipp som happ, men nästan alltid ympat.
Om det inte är ympat brukar man upplysa om att det är rotäkta. De rotäkta är oftare dyrare också......
Stiffe
I princip är det väl bara de rosor som är köpta på Roskraft som är rotäkta, (bortsett från "hemmaförökning" med rotskott och sticklingar).

Blush Damask är en trevlig buske. Ska bli relativt stor, och blir översållad med väldoftande blommor. smile.gif

Blush Damask

[attachment=39767:Blush_Da...tslagen1.JPG]

/S
Ezereht
Många kanadarosor är också rotäkta. Mina är det.
Stiffe
Ok. Annars vet jag att tom artrosor oftast är okulerade.
/S
gulmåra
Okulerade rosor får oftast lite extra skjuts i tillväxten. Men den ympade rosen påverkas också i storlek, friskhet och färg av underlaget.

I dag blev det lite skralt med grävandet i värmen så jag läste hellre om Rosenbladen från Finska Rosensällskapet, (Bra tips från Svennis! tummenupp.gif ) Där skrev de om en test de gjort på olika grundstammar, dvs provodlat rosor på olika underlag.

Det här är mina egna korta klipp och summeringar....

De vanligaste grundstammarna i Finland, borde vara liknande här, är Rosa canina ’Inermis’, R.canina ’Pfänder’, ’Pollmeriana’, R. coriifolia ’Froebelii, vanligt tal kallat ’Laxa’ och så till sist japansk klätterros.

Rosa canina ’Inermis’ ansågs ganska härdig och långlivad. En bra grundstam som ger ett frisk bladverk och behåller blommans färger.
R.canina ’Pfänder’ ansågs kunna tillför mjöldagg men eftersom den är starkväxande används den ofta som grundstam till stam- och klätterrosor bl.a.
’Laxa’ var jag extra nyfiken på eftersom jag har många gallicor från Italien som står på ’Laxa’. Jag blev inte så överlycklig. Så här står i Rosenbladet: ”Den är mer kortlivad än stenrosen, men bildar inte så rikligt med rotskott. ’Laxa’ förstärker den röda färgen och överför svartfläcksjuka och rost.”

Hua!! Nu är jag ännu mer ivrig på att få till sticklingar så att jag både behåller friska rosor och får rosor med egna färger och storlekar.

Det här måste ju ge bekymmer vid bestämning av rosor om olika underlag kan ge olika utseende?!
mino
gulmåra, väldigt intressant detta att grundstammen kan påverka utseendet på den inympade rosen. Vore kul att veta hur stor variation det kan bli vad det gäller bladverk, blommor och nyanser.
AnnammA
Den amerikanskan rosen "Macys Pride" saluförs också som rotäkta. Se här.Tillhör rosgruppen "Easy Elegant"- rosorna

Och här en bild på Souvenir de Rolf Ginstmark, som visst skall vara en mutation på en annan ros:"Königin Victoria von Schweden".
esters-tradgard
Inressant läsning. Jag är ju relativt ny med detta med rosor har hållit på ca 1år men har redan mer än 50rosor, ca 10 av dem är rotäkta. ska blir spännade att se hur de olika rosorna klarar sig. De rotäkta är små sticklingar så de lär ta längre tid på sig att bli stora om jag förstått det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon