Full version: Planerar nytt land
Paeonia Lactiflora
Jag planerar att gräva en nytt land, inte så stort - kanske 70 cm brett och tre-fyra meter långt (det rosa "fluffet" på bilden nedan). Egentligen är det söderläge, men halva landet kommer att skymmas av en vedbod så där blir förstås inte lika soligt.

För ovanlighetens skull tänkte jag planera innan och göra landet lite enhetligt. Normalt köper jag en växt av varje av alla jag bara måste ha rolleyes.gif. Och då blir det ju därefter, plottrigt!

Helst skulle jag vilja sätta en rad med Sommerwind. Tycker att den är så söt. Men kommer de att bli väldigt olika stora när en del får mer sol än andra? Jag tar tacksamt emot alla förslag smile.gif!

[attachment=39604:nytt_land.jpg]

/Helen
svennis
Sommerwind ´'Göteborgsposten' är inte så kinkig om inte du är,
tror inte du kommer att se någon skillnad.. whistling.gif
svennis
[quote name='svennis' date='02-08-2009, 18:35' post='1064580']
Sommerwind är inte så kinkig om inte du är,
tror inte du kommer att se någon skillnad.. whistling.gif
Sommerwind.JPG

Erika i Sandviken
Eller så sätter du rosa och vit astilbe i den skuggigare delen
[attachment=39619:Astilbe_juli_08.jpg]

och tar Sommerwind mot den soligare delen, jag vill bara tipsa om ur söta Heavenly Pink också...
[attachment=39620:Heavenly_Pink.JPG]
Heavenly Pink

Eller lilla Regensberg
[attachment=39621:Regensberg09.JPG]
En mindre merktäckande ros med stora blommor.
[attachment=39622:Regensberg_09.JPG]
Kajsa

The Fairy, bör klara zon 4 - 5 den har aldrig frusit en cm här men jag bor en zon varmare.
Minst lika tuff som Sommerwind.
För visst bor du i zon 4 - 5 ?

Katharina Zeimet, en gammal Polyantha ros som blir ca 80 - 1 m, zon 5, blommar om.

Morden Blush, Kanadaros som blir små buskar 1 - 1.20 höga, ursöt och zon 6, blommar in i hösten.

Prairie Joy, Kanada ros som är jättefin och blir 1.20 - 1.5 m , zon 6, blommar in i hösten.

Lions Rose, en Kordes ros testad i WIJ trädgård zon 5. Har ganska många av dessa och ingen har frusit bort efter flera år. Blir ca 80 cm, blanka mörka blad, flott.

Det finns en massa andra du kan ha, mindre gammaldags rosor, kanske någon lila Gallica ros mm.
Paeonia Lactiflora
Tack för svar smile.gif!

En sån fin bild på Sommerwind! Gillar att den är gul i mitten och att kronbladen har så skojig form.

Lustigt att du nämnde Astilbe, för det var det första jag tänkte på. Jag har en kompis som har ett land (i österläge) med bara astilbe i ljusrosa, mörkrosa och vitt. Det är urtjusigt. Men skulle det inte se konstigt ut med ena halvan rosor och andra halvan astilbe confused.gif

Kollade upp rosorna du tipsade om också. "Heavenly Pink" är ny för i år ser jag smile.gif! Eller vänta, kanske är den bara ny hos "Trädgår'n i Söderfors" (som var det första jag fick träff på när jag googlade)... Har svårt att tro att din skulle vara nyplanterad smile.gif!

Är det Regensberg på både andra och tredje rosbilden? Den andra ser ut att vara mer röd än rosa, och det skulle inte passa så bra.

Roligt att se ett foto av "The fairy"! Tyvärr går den fetbort biggrin.gif, eftersom jag vuxit upp med en vanskött villaträdgård där det enda som inte var vintergrönt och gigantiskt (tänk kryptall) var just The Fairy. Den måste onekligen vara riktigt tålig, för den blommade snällt varje år trots vanvården.

Morden Blush (jag kan inte tänka mig något vackrare!) och Prairie Joy står bägge på min roslista. De ska vara med i det större partiet med rosbuskar (Alba och kanadensiska + Rosa Mundi) som jag just bestämt mig för att inte fixa förrän nästa år.

Men jag kan absolut tänka mig vita rosor, så jag ska kolla upp de andra två du tipsade om. Men det får bli imorgon smile.gif...

mino
Jag håller på att läsa Hannu Sarenströms bok Trädgårdsvisioner och han visar ett exempel på en rabatt gjord av Piet Oudulf där han använder klätterrosor på tripod ihop med perenner, väldigt snyggt. Det kanske skulle vara något för dig så att de kommer upp lite och får mer sol + att klätterrosor ofta är mer skuggtåliga. Eller så blandar du Sommerwind med andra buskrosor, Stanwell Perpetual kanske?
AK i Sura
Åh vilket trevligt "bekymmer" att sitta och fundera ut vad man ska plantera. Det behöver ju inte bli plottrigt för att man väljer flera olika sorters rosor. Astillbe är urtjusigt ihop med rosor tycker jag. Sommerwind är jättesöt men doftar den över huvudtaget? Något doftande vill i alla fall jag ha i en rabatt. Både Erika och Kajsa har ju kommit med massor av fina bilder och förslag. Den där Lions rose måste jag bara ha! Konstigt att jag missade den när jag var på Wij förra året!
Du måste skriva och berätta vad du slutligen bestämmer dig för och så vill vi förstås se bilder! rolleyes.gif
Paeonia Lactiflora
Tack snälla för alla svar smile.gif! Jag blir alldeles yr nu av alla förslag. Tror inte det skulle passa så bra med riktigt höga växter, eftersom gången intill boden är ganska smal och det skulle bli smått klaustrofobiskt.

Visste inte att Sommerwind inte doftar. Trodde att hunden satt och sniffade på den och njöt när jag placerade henne på en parkbänk i Linköpings Trädgårdsförening. Kanske var det naturgödsel hon gick igång på rolleyes.gif

Tittade lite i Kajsas album igår och blev väldigt förtjust i några cover-rosor, speciellt Gentle Cover och Sweet Cover. Och så hade jag nästan bestämt mig när jag läste att de klarar upp till zon 4. Och jag är inte säker på att de skulle klara småländska höglandet. Å andra sidan.... Ja. så där håller jag på.

Men självklart ska jag berätta när jag bestämt mig. Och så småningom ta kort. Kanske blir det så att jag gör i ordning landet i år, men väntar till våren med plantering.
Stiffe
Ok, gången är smal, men om inte vedboden är abnormt hög, utan mer normala 2-3m så har dess skuggverkan nog ingen nämnvärd påverkan på rosorna. Möjligtvis kommer de att luta sig ut i ljuset (=norrut i detta fall), men det är inget unikt för rosor utan kommer att gälla vad du än planterar.
/S
Paeonia Lactiflora
Har fortsatt fundera på det här med hur vedboden skuggar, den är visserligen inte abnormt hög (bara abnormt sned giggle.gif ) men om nu alla växter, oavsett sort, skulle luta åt norr för att få så mycket sol som möjligt, så är mitt första förslag kanske inte så lyckat.

Nu har jag en ny idé! Vad tror ni om detta:

[attachment=40930:nytt_land_2.jpg]

Här har jag ersatt landet med tre fristående buskrosor, som inte står lika nära boden och därför inte blir skuggade. Jag vill ändå inte ha några jätterosor eftersom "plätten" där de ska planteras inte är så stor. Än så länge har jag två alternativ (hamnar väldigt nära Kajsas förslag här):
1. Tre Morden Blush
2. 1 Morden Blush + 1 Prairie Joy + 1 av en annan sort

Nu skulle det vara roligt att höra om ni tror att MB och PJ passar ihop (själv har jag bara sett dem på bild rolleyes.gif ), och ännu roligare om nån kan ge förslag på en Nr 3. Tack på förhand smile.gif !

/Helen (zon 4-5)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon