MagArne
02-08-2009, 17:53
Vad är bra grönsaker att plantera för att tjäna lite pengar jämfört med att köpa dem i affären?
Ska ev. köpa hus i Norrköping där jag kan gräva ett trädgårdsland men vad bör jag plantera för att få lite billigare matkonto? Växthus får vänta något år men en drivbänk kan jag alltid snickra ihop om det behövs.
Några grönsaker som går bra att lagra ett par månader så man slipper äta upp hela skörden på en vecka?
Det handlar inte bara om pris, utan också om tillgång. En del grönsaker kan vara mycket billiga en kort tid när det är säsong, om man då odlar samma grönsaker, men lyckas sköra innan de är billiga i handeln, så kan de ju vara bra val. Och förutom priset, så kan det ju också finnas andra skäl att odla själv, även om affären försöker sälja grönsakerna så färska som möjligt, så blir det ALDRIG samma sak som att plocka i den egna trädgården. I vissa fall finns det dessutom förklaringar till det, när man skördar grönsakerna, så sker förändringar i dem, socker i växten omvandlas t ex till stärkelse, och det påverkar smaken, majs bör t ex ätas eller förvällas så fort som möjligt efter skörd.
Jordärtskocka - dyr att köpa och urlätt att odla, förvaras i jorden och kan tas upp eftersom bara det inte är tjäle
Palsternacka - tycker jag också är ganska dyr, förvara som potatis, jättegod att skiva och steka t.ex.
Purjolök - kan stå kvar i landet länge och kan skördas eftersom
Preussen
02-08-2009, 19:42
Grönkål. Står sig länge under vintern.
Piccante
02-08-2009, 19:54
Dill och persilja tror jag. en kruka persilja på Hemköp kostar 19:90 och den är hydroodlad under alla konstens regler i växthus och vissnar garanterat efter en vecka i kruka i köksfönstret. Alla hårt drivan kryddor som säljs för hutlöst pris i kruka har urdålig härdighet och de små fyrkantiga paketen med frysta kryddor som är på 50-60gram kostar väl allt från 7-8Kr och uppåt? Vansinnigt kilopris på dom med.
Annars håller jag med Kurt, egenodlat är alltid godast! Gurka, potatis, tomater, chili, rödbetor, lök, bönor, ärtor går bra att odla själv.
Färska vaxbönor, brytbönor, sockerärter och brytärter är dyra (och kommer ofta ända från Kenya dessutom). Väldigt lätta att odla, och håller fint i frysen efter lätt förvällning.
Åsa, mälardalen zon 2
03-08-2009, 07:25
Bönornas krispighet har aldrig matbutkens de har legat för länge, krispigheten hos nykokta bönor som man skördat några minuter innan kokningen är värt många kronor.
Sladdrig mangold och pak choi ser man ofta i matbutiken de brukar inte hålla bra efter skörd men de går bra att odla hemma på många håll (pak choi funkar inte i norr), mangold växer otroligt bra jättelångt in på hösten så man kan skörda massor från liten yta.
Sedan har man ju att utbudet i vissa fall är lite magert i butiken. Ex. sommarsquash (zucchini) man kan ju bara välja på gul och grön. Jag gillar vit libanesisk, den kraftigt åsiga Costata Romanesca, den vårtiga Friulana rugosa, den ringlande ormlika tromboncinon etc.
Jag skulle säga sallad och spenat. Förhållandevis dyrt att köpa i affären men hur enkelt som helst att odla. Sallad som klipps växer upp igen hela sommaren, har fortfarande stor glädje av den jag sådde i början av maj
carin1964
30-08-2009, 07:29
Jag använder mycket paprika och tycker det är jättedyrt så det skulle jag vilja odla,men går det att lagra någon längre tid eller frysa?
Tomater vet jag går att frysa för att ha i grytor.
Preussen
30-08-2009, 11:32
jo det går att frysa men frågan är hur ekonomiskt det blir med tanke på att man ska driva upp plantan med värme och ljus.
officinalis
30-08-2009, 15:32
Jag slår också ett slag för jordärtskockorna. Även kryddörter kan vara lönsamt att odla, torra går dom att lagra länge.
Varför inte plocksallat? Snabbväxande och rikgrivande. Behöver inget "tillägg" i odlingen och kan därför odlas nästan var som helst. Med tanke på att de säljs i knippen kan du få massviss med skörd om du odlar dem själv. Men du behöver mycket jord om du ska odla mycket, och det får du klura ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.