Full version: ID-hjälp
Moonbeam
Sådde en näve med frön från olika peruanska chilisorter i våras. Har nu omskolat dem så många gånger och tappat bort namnskyltarna att jag knappt vet vilken som är vilken. Rocoto har jag dock koll på. Men så kom de här rackarna i fler och fler krukor och de beter sig inte som chili och ser inte ut som det heller. Jag vet att jag även planterat passiflora, men de har jag koll på (blev bara två av 10 frön).
Nån som har en aning? De beter sig som klätterväxter då de har såna där slingrande små tentakler (vet nån vad dessa heter på latin, förresten?)

Sussie F-Flower
Hej!
Vet inte om det är samma växt på båda bilder...?
Men jag gissar att det är det, och båda ser ut som passifloror tycker jag...
Alla fall den med tentaklerna. Kolla om dom snurrar sig motsols. Jag har för en timme sedan satt om två st. P. Edulis, och jag lade märke till då att alla tentakler snurrade sig motsols. biggrin.gif Lustigt!
Piccante
Tentakler finns i djurriket, dessa klängen hos växter heter tendril på engelska och jag tror det är samma namn på latin.
Sussie F-Flower
CITAT (Markus_H @ 02-08-2009, 20:04) *
Tentakler finns i djurriket, dessa klängen hos växter heter tendril på engelska och jag tror det är samma namn på latin.

Hehe... Jag tyckte jag å att det "kändes" lite konstigt, men jag kom inte på något bättre själv laugh.gif .

Tendril hade jag aldrig kunnat lista ut... shy.gif
Tack för det Markus! Då har man fått lära sig något nytt igen... yes.gif thanks.gif
Moonbeam
Jag har inte tänkt på det, men de snurrar nog motsols! Och om det är passifloror så blir jag jätteförvirrad, för jag är helt säker på att de kommer ur pluggboxen med chilisar confused.gif
Bladen doftar inget om man ruggar dem, de är väldigt glansiga och har en lätt klibbig yta. Och ja, det är bild på dem båda (fast olika krukor).

Tack Sussi, ska kolla upp tendrils!
Alexander-VG-zon3
det är en Passiflora, har du tagit fröna från en köpt frukt så är det Edulis.
Moonbeam
yahoo.gif
Nu kom jag på det! Jag köpte nämligen en sån där vanlig på ICA, vi drack en drink förra året och jag satte kanske en 20-30 stycken. Inget hände, så jag kastade jorden i en hink. Blandade sen med ny jord tills jag skulle plantera mina chilisar. Och NU har de tydligen tagit sig, och det med besked! Fast nu när jag sökte på edulis på google så ser inte bladen ut som mina...men det verkar ju vara en hel hög med passisar jag fått tag på smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Moonbeam @ 02-08-2009, 20:50) *
yahoo.gif
Nu kom jag på det! Jag köpte nämligen en sån där vanlig på ICA, vi drack en drink förra året och jag satte kanske en 20-30 stycken. Inget hände, så jag kastade jorden i en hink. Blandade sen med ny jord tills jag skulle plantera mina chilisar. Och NU har de tydligen tagit sig, och det med besked! Fast nu när jag sökte på edulis på google så ser inte bladen ut som mina...men det verkar ju vara en hel hög med passisar jag fått tag på smile.gif

Googlar du på Passiflora Edulis så ser du vuxna plantor med vuxna blad. dina plantor har juvenila blad. det tar 1-2år innan dom vuxna bladen kommer.
Moonbeam
Jamen du ser! Tack så otroligt mycket!
bogg
CITAT (flaxss @ 02-08-2009, 20:56) *
Googlar du på Passiflora Edulis så ser du vuxna plantor med vuxna blad. dina plantor har juvenila blad. det tar 1-2år innan dom vuxna bladen kommer.

Jag fick vuxna/adulta blad på min edulis redan efter 3-4 månader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bogg @ 03-08-2009, 14:31) *
Jag fick vuxna/adulta blad på min edulis redan efter 3-4 månader.

den har 3stadier med blad. dom riktigt djupt flickiga kommer oftast inom ett år. men det skiljer på plantor både mindre och längre tid. 3-4månader efter sådd är däremot väldigt snabbt och jag tror inte det är ''riktiga'' vuxna blad du fått på din, utan övergångs blad från unga till vuxna. har du nu fått vuxna blad så har din utvecklas snabbt såfall.
bogg
CITAT (flaxss @ 03-08-2009, 14:37) *
den har 3stadier med blad. dom riktigt djupt flickiga kommer oftast inom ett år. men det skiljer på plantor både mindre och längre tid. 3-4månader efter sådd är däremot väldigt snabbt och jag tror inte det är ''riktiga'' vuxna blad du fått på din, utan övergångs blad från unga till vuxna. har du nu fått vuxna blad så har din utvecklas snabbt såfall.

Den är nu 1.5 år gammal och de blad jag fick då är likadana som de som kommer nu på den.
Ja, de gick igenom tre "stadier", först var det "enkelbladiga" eller vad det ska säga, vanliga blad, sedan blev det så utstickande små flikar på sidorna och dessa blev större och större. Sedan dessa blad efter ett tag. Skillnaden mot "nya" blad nu är att dessa är lite mindre.

Men ja, den utvecklades i rasande tempo, men det var 3-4 månader efter första bladen var uppe och inte efter sådd smile.gif

Bild 1 är på ett blad på en förgrening som kom i hösten förra året och är stort som min hand, de blad som kommer idag ser likadana ut. Bild 2 på de tre stadierna bladen gått igenom smile.gif
Plantan har ju såklart blad från alla tre perioder kvar på sig då den alltid mått riktigt bra biggrin.gif

Helt adulta kanske dom inte var efter 4 månader där, men dom var då riktigt riktigt nära hur dom ser ut än idag smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (bogg @ 03-08-2009, 14:50) *
Den är nu 1.5 år gammal och de blad jag fick då är likadana som de som kommer nu på den.
Ja, de gick igenom tre "stadier", först var det "enkelbladiga" eller vad det ska säga, vanliga blad, sedan blev det så utstickande små flikar på sidorna och dessa blev större och större. Sedan dessa blad efter ett tag. Skillnaden mot "nya" blad nu är att dessa är lite mindre.

Men ja, den utvecklades i rasande tempo, men det var 3-4 månader efter första bladen var uppe och inte efter sådd smile.gif

Bilden är på ett blad på en förgrening som kom i hösten förra året och är stort som min hand, de blad som kommer idag ser likadana ut.

Helt adulta kanske dom inte var efter 4 månader där, men dom var då riktigt riktigt nära hur dom ser ut än idag smile.gif

ska visa

har ingen bra bild på min för tillfället.

lånade bilder
men här har du unga blad (dvs dom med hela blad och dom med 2flikar)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lora_edulis.jpg

här är du ett övergångs blad
http://www.mobot.org/MOBOT/research/Edge/a...is_leaf_big.jpg

här är ett vuxet blad
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lora_edulis.JPG

på min har jag ritat in (blåa ringar unga och i rödring vuxna blad som är i toppen)

[attachment=39653:28289246.jpg]

men som sagt det kan skilja från planta till planta hur lång tid det tar. likaså kan formen skilja på plantor.

CITAT (bogg @ 03-08-2009, 14:50) *
Plantan har ju såklart blad från alla tre perioder kvar på sig då den alltid mått riktigt bra biggrin.gif

ja mina har också kvar alla stadier tummenupp.gif men jag ser fortfarande inte dom riktigt djup flikade smala bladen på någon av dina bilder. som dom får senare.
bogg
CITAT (flaxss @ 03-08-2009, 15:01) *
ska visa

har ingen bra bild på min för tillfället.

lånade bilder
men här har du unga blad (dvs dom med hela blad och dom med 2flikar)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lora_edulis.jpg

här är du ett övergångs blad
http://www.mobot.org/MOBOT/research/Edge/a...is_leaf_big.jpg

här är ett vuxet blad
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lora_edulis.JPG

på min har jag ritat in (blåa ringar unga och i rödring vuxna blad som är i toppen)

[attachment=39653:28289246.jpg]

men som sagt det kan skilja från planta till planta hur lång tid det tar. likaså kan formen skilja på plantor.
ja mina har också kvar alla stadier tummenupp.gif men jag ser fortfarande inte dom riktigt djup flikade smala bladen på någon av dina bilder. som dom får senare.

Aha, det kanske är den förändringen dom går igenom nu. För vissa blad ser "missbildade" ut jämfört med äldre blad de senaste 3-4 månaderna, den kanske är på G att få adulta blad nu först då. biggrin.gif
D.v.s. vid 1-1.5 års ålder, då får jag ge dig ett rätt här smile.gif

Fast min planta är "lite" större än din, skulle jag mäta den så är den säkert en 3 meter lång från jord till den topp som är längst (om man trasslar upp trasslet som den bildat i fönstret mitt) och då brukar jag klippa ner den ganska ofta.

Fast jag antar att du klippt ner din ganska rejält.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bogg @ 03-08-2009, 15:10) *
Aha, det kanske är den förändringen dom går igenom nu. För vissa blad ser "missbildade" ut jämfört med äldre blad de senaste 3-4 månaderna, den kanske är på G att få adulta blad nu först då biggrin.gif

googlar du passiflora edulis så kan du se vilka olika stadier plantorna är i på bilderna. nu var inte mina ''lånade bilder''dom bästa att visa. plus kan bladformen varierar efter klimat och förhållanden.

men som jag skrev innan tar det olika tid för olika plantor. men din verkar ändå utvecklas snabbt. vilket såsett inte är nåt negativt.

detaljerat så utvecklas dom typ så här.

1 - hjärtblad

2 - hela blad

3 - ''hela platta blad'' med början till flikar

4 - övergångsblad, får form som ett vuxet blad men fortfarande är dom inte djuptflikade plus breda i formen.

5 - vuxnablad - hårda och smala och djuptflikade. och mer tandade vid kanterna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (bogg @ 03-08-2009, 15:10) *
Fast jag antar att du klippt ner din ganska rejält.

ja min är en frösådd från 06 (om jag kommer ihåg rätt). jag håller min rätt så liten för att få plats. klipper både hösten och våren.

i höstas hade jag klippparty på mina passiflora och då rök meter långa rankor. plus så har jag mina ute så är sommaren dålig blir det ingen jättehög tillväxt.
bogg
CITAT (flaxss @ 03-08-2009, 15:26) *
ja min är en frösådd från 06 (om jag kommer ihåg rätt). jag håller min rätt så liten för att få plats. klipper både hösten och våren.

i höstas hade jag klippparty på mina passiflora och då rök meter långa rankor. plus så har jag mina ute så är sommaren dålig blir det ingen jättehög tillväxt.

Ah, min är inomhus i ett västfönster hela tiden. Blivit rejält nedklippt den också i perioder för att inte äta upp alldeles för mycket fönsterutrymme biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
nu tog jag kort på bladen på min.

adult blad
[attachment=39661:PICT0036.JPG]

överst är ett övergångsblad och underst ett adult blad
[attachment=39662:PICT0039.JPG]

bogg
Ah,
why oh why kan man inte ta bort sina inlägg? biggrin.gif
CillaM
Jag har insett att min P. edulis inte kommer blomma i år heller. Den fick knoppar som plötsligt retarderade sig och föll av. Nu är jag så less på den, stor och monstruös som den är men aldrig ger blommor. ranting.gif Alla som fått sticklingar av den säger att deras blommar....
MariaS
CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 19:38) *
Jag har insett att min P. edulis inte kommer blomma i år heller. Den fick knoppar som plötsligt retarderade sig och föll av. Nu är jag så less på den, stor och monstruös som den är men aldrig ger blommor. ranting.gif Alla som fått sticklingar av den säger att deras blommar....

....i massor dessutom biggrin.gif Men det gör även min frösådda...
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 19:38) *

att knopparna trillar av kan bero på klimatet och växtförhållanden.
CillaM
Mycket möjligt flaxss, men jag har haft den i växthus i flera år på sommaren, i år beslöt jag mig att ha den utomhus, mot en kortsida av huset. Där får den mycket sol och omskötsel. Den fick sig en liten kylperiod några dagar i början på juni (tror jag det var) o sedan kom knopparna. O nu är de borta. Slänger skiten tror jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 21:26) *
Mycket möjligt flaxss, men jag har haft den i växthus i flera år på sommaren, i år beslöt jag mig att ha den utomhus, mot en kortsida av huset. Där får den mycket sol och omskötsel. Den fick sig en liten kylperiod några dagar i början på juni (tror jag det var) o sedan kom knopparna. O nu är de borta. Slänger skiten tror jag.

släng den inte ! det är väl synd. den kommer blomma någon gång.

har det blåst mycket nu när knopparna trillat? eller har det regnat mycket så att den mår dåligt på det ?

för knopparna trillar av min när det blåser mycket.

CillaM
Jo självklart har det stormat här, som på nästan vartenda ställe i Sverige, blåst, regn osv, men det har ju också varit mycket sol tidigare i sommar. Nja, jag har ingen ork och lust att husera den igen, tar ju enormt med plats och ger den inget i gengäld så... får se men jag tar nog sticklingar och börjar om i så fall.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 21:58) *
Jo självklart har det stormat här, som på nästan vartenda ställe i Sverige, blåst, regn osv, men det har ju också varit mycket sol tidigare i sommar. Nja, jag har ingen ork och lust att husera den igen, tar ju enormt med plats och ger den inget i gengäld så... får se men jag tar nog sticklingar och börjar om i så fall.

fast det är ju under blåsten som knopparna faller och då kvittar det hur varmt eller soligt det varit innan. hade det inte varit otrevligt väder under juli. så hade din säkert också blommat.

knopparna på min när det nu blev dåligt väder blev först gula och sedan åkte dom av. samma sak hände på andra passiflora plantor. som normalt sett blommar rikligt.

men det är ju du som bestämmer vad du vill göra med den. kan du inte ge bort den till någon i närheten ?. och då har du ju ev också tillgång till sticklngar om du vill börja om.

CillaM
Mina andra passifloror blommar och en har knoppar då den är en sen blommaren. Kanske jag låter den vara kvar men jag ser ju helst att någon tar hand om den istället för mig. Ska fotografera den i morgon för att visa hur stor den är.
Alexander-VG-zon3
ja mina andra blommar nu också, men har tappat några knoppar. men tycker Edulis är lite mer väderkänslig när den har knoppar än exempel mina blåa eller andra som jag har.
Moonbeam
Jag tror inte min som jag köpte från Odla förra året kommer blomma i år heller, men jag tycker den är så vacker som den är där den tagit över ett helt fönster smile.gif

Fråga dock, flaxss, du verkar duktig på passifloror-när kan man klippa ner dem? Den ser lite slokig ut i rankorna högst upp. Planterar man om passifloror? Och när i så fall?

Och jag är så glad, tack för alla bilder som alla lagt upp på unga blad, adulta och i övergång. Nu är jag mer än säker på att det är ett gäng passifloror jag har, och inga chilisar laugh.gif
CillaM
Här kommer äntligen en bild på min P. edulis, som står utomhus i år.
Gillan
CITAT (CillaM @ 08-08-2009, 21:56) *

Den där kan du väl ändå inte ge upp Cilla! Den ser ju fantastiskt frodig ut. Jag sådde en från en köpefrukt förra året och den ser inte till närmelsevis så frodig ut, men jag är ändå jättenöjd med att den växer så det knakar och förgrenar sig väldigt mycket.

Sen får jag också säga tack till flaxss för info om bladen tummenupp.gif . Jag trodde min var vuxen för länge sen blush.gif giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Moonbeam @ 04-08-2009, 04:30) *
Jag tror inte min som jag köpte från Odla förra året kommer blomma i år heller, men jag tycker den är så vacker som den är där den tagit över ett helt fönster smile.gif

Fråga dock, flaxss, du verkar duktig på passifloror-när kan man klippa ner dem? Den ser lite slokig ut i rankorna högst upp. Planterar man om passifloror? Och när i så fall?

Och jag är så glad, tack för alla bilder som alla lagt upp på unga blad, adulta och i övergång. Nu är jag mer än säker på att det är ett gäng passifloror jag har, och inga chilisar laugh.gif

Man klipper ner dom efter blomningen eller tidigt på våren.

och omplantering kan du göra från feb till maj, beroende hur dom står och hur mycket dom vaknat. står dom svalt kan man vänta längre står dom i rumstemp kan man plantera om dom tidigare. dom vill gärna ha en jord som innehåller extra leca eller grus. och gärna närinsgrikjord också.

CITAT (Gillan @ 09-08-2009, 03:52) *
Sen får jag också säga tack till flaxss för info om bladen tummenupp.gif . Jag trodde min var vuxen för länge sen blush.gif giggle.gif

Varsegod kompiskram.gif alltid roligt att hjälpa till.

CITAT (CillaM @ 08-08-2009, 21:56) *

säger detsamma som Gillan den var himla frodig och vacker. men du får ju själv avgöra vad du vill göra.
Moonbeam
Tack flaxss! Tyvärr klippte jag ner den förra veckan, för den började tappa alla bladen och såg så trist ut. Den gjorde samma vända förra året också, och jag var nästan säker på att den skulle dö, men det gjorde den inte utan tog sig jättefint i år! Sparar den som den är till nästa år, så får vi se vad den hittar på då.

Mina andra, slump-passisar, växer så det knakar! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon