Full version: Kort fråga om FIKON!
Sussie F-Flower
Jag håller på och ska (nu ikväll) sätta om de rotade Fikonsticklingarna ifrån Knytt.

Hur ska jag blanda till den "perfekta dunderjorden", för nu vill jag att dom verkligen ska växa på sig innan höstmörkret kommer...

Jag har ca 2 nävar kalk. Hur mycket måste jag ta? Tänker sätta dom i varsin 3-4-literskruka. Den ena sticklingen är lite större än den andra.

Har hemma: Ko-skit på påse, plantjord, fint grus, citrusjord (tänkte på lerblandningen), U-jord, och såjord. Hur ska jag blanda, ungefär...?
Finns det något jag ABSOLUT inte ska använda mig av...?

Tacksam för alla svar. smiley_small_hug.gif
Emes
Jag provade med citrusjord för några veckor sedan, då jag planterade om till en stickling jag satte i våras. Funkade perfekt, såg nu när vi kom hem från en veckas semester att bladen blivit jättemaffiga, så jag hoppas den trivs lika bra nästa år- o ger lite frukt... Lycka till med dina!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-08-2009, 20:25) *
Jag
Har hemma: Ko-skit på påse, plantjord, fint grus, citrusjord (tänkte på lerblandningen), U-jord, och såjord.

Citrus jord ska du inte använda om det är en som är utan kalk. Citrusjord finns både med kalk och utan kalk. fikon vill ha kalk. Såjord behöver du inte använda.

av det du har hemma så kan du ju blanda dessa alternativen.

alt 1 - Grus, Kalk (ca en näve), Plantjord, Kogödsel

alt 2 - Citrusjord, Kalk, Plantjord, Kogödsel

alt 3 - Citrusjord, Kalk, U-jord
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 02-08-2009, 20:44) *
Citrus jord ska du inte använda om det är en som är utan kalk. Citrusjord finns både med kalk och utan kalk. fikon vill ha kalk. Såjord behöver du inte använda.

av det du har hemma så kan du ju blanda dessa alternativen.

alt 1 - Grus, Kalk (ca en näve), Plantjord, Kogödsel

alt 2 - Citrusjord, Kalk, Plantjord, Kogödsel

alt 3 - Citrusjord, Kalk, U-jord

Tack! Menar du en näve per kruka då?
En tredjedel lika, av resten?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-08-2009, 20:53) *
Tack! Menar du en näve per kruka då?
En tredjedel lika, av resten?

svårt att skriva exakt mängd.

men nåt likande så här

alt 1 - Grus, Kalk (ca en näve), Plantjord, Kogödsel - 10-20% grus-kalk och 50%plantjord 30-40%kogödsel = 100% (inte varje kruka utan du blandar ju allt i en spann eller nåt likande och sedan tar du vad du behöver till plantering från spannen). nu är inte matte mina starka sida men jag brukar bara blanda i det jag har ochs edan tar jag därifrån.

Fikon vill ha kalkrik och lucker och luftigjord med lite näring i. vill du maxa tillväxten så lite mer näring. dock ger du mycket näring nu så blir den känslig mot frost/kyla till hösten.
Sussie F-Flower
Nu är det klart!

Jag gjorde enl. ditt förslag Flaxss. Alt 3. Citrusjord + U-jord och kalk. Efs du skrev att dom ville ha väldränerat så lade jag även till lecakulor... blush.gif Hoppas att dom växer nu! naughty.gif laugh.gif

Jag fick lite jord kvar. Vad kan jag sätta i den? Ska jag kanske prova med en av mina 3 Litchie?
(Dom växer ju så dåligt ändå!) Eller en av dadlarna kanske?
Pantern
Jag blir så avundsjuk....!
På alla er som är ägare av ett Fikon.

Jag köpte två här på "köp-sälj" i våras, visserligen var det utan rötter när det kom på posten.
Jag lyckades aldrig få några rötter på det heller.
Hur bär man sig åt ??
Kanske finns det någon som har en "rotad" stickning, som jag kunde få köpa.
Det är väl det som fordras.

NYA FÖR I ÅR HOS MIG ÄR
Oliv, inköpt i år...litet men fint redan.
Myrten, tagit ett skott från en väninna, har vuxit och blivit stort redan.
Alexander-VG-zon3
fikon sticklingar tas på våren-sommaren, då tar man ett skott som har ca 4bladpar (klipp strax under det nedersta bladparet) och dra veck hälften av bladparen. plantera sticklingen i en svartplast kruka i planteringsjord eller blomjord blanda upp extra med små leca, grov sand, grus. vattna igenom och placera sticklingarna ute i halvskugga eller inne i ett varmt och soligt fönster. håll dom lätt fuktiga. har man växthus så är det ett bra ställe att rota sticklingar på. det tar ca 2-4månader för dom att rota sig.

man kan också ta vintersticklingar - då klipper man som ovan (fast då får man istället räkna bladnoder, då den fäller bladen). antigen förvarar man dom i plastpåse och sätter dom på våren inne under extraljus eller i växthus som är uppvärmt i kruka. eller placerar man dom i kruka direkt och rotar dom inne under extra ljus eller placerar dom svalt och rotar dom till våren. jag tycker denna metod gör att fler ruttnar än sommarsticklingar.

man kan också föröka dom sig med avläggare.

jag har inte tagit sticklingar på mina i år så jag har inget att ge, men tänkte jag skulle ta nu i aug-okt och rota inne på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon