Margareta Björkman
02-08-2009, 19:32
Vet någon något om förökning av fingerborgsblomma?
När kan jag ta frökapslarna?
Ska dom sitta kvar på stänglarna tills de blir torra och "mogna" eller kan jag skära av stänglarna och ta frökapslarna senare?
Hur ska dom fövaras och när kan jag sedan plantera dem på friland på mitt sommarställe i Dalarna?
Bengalow
02-08-2009, 19:59
Digitalis blommar under en relativ lång tid, med toppblommorna sist. Håll ett glas under blomman ocg "knacka" försiktigt på blomresterna....Du får tusentals frö.....Eller klipp av hela blomstängeln när den är utblommad, vik upp en tidning och vänd upp och ner på stjälken över denna. Du kan inte ana så mycket frö där finns!!!
Bevaras bäst i en glasburk. Så när du vill och känner för det. Dom är 2-åriga, så första året blommar dom inte, det blir bara en bladrosett. Eftersom dom kastar sina frö nu, så går det utmäsrkt att så nu också...
Margareta Björkman
05-08-2009, 09:19
Oj, fröar de av sig så tidigt..det är nu två veckor sedan jag var uppe i Dalarna där jag har dem och då hade en del redan blommat ut. Nu ska jag resa dit i morgon och hoppas att de som står i rabattjord inte har hunit avge sina frön.
På våren -06 köpte jag fem små digitalisplantor tre satte jag i en ca 10m2 stor rund rabatt de fick enorma bladrosetter,sommaren -07 blommade de så vackert men de kvävde allt annat i rabatten,på våren -08 var hela rabatten täckt av en matta av små digitalisplantor både i år och förra året har jag rensat bort tonvis, de två jag satte i en gräsäng gav inte en enda ny planta. De är så vackra, men det gäller att ha koll på sådant med självsådd
diva&hero
10-08-2009, 22:35
Gick en runda och synade trädgården efter semestern. Har massor av småplantor av digitalis! Brukar ha mycket men det här är enormt mycket..
Ska rensa bort lite men resten ska jag flytta på för dom är ju så fina! Har även köpt en påse med vita digitalis som jag ska ha är det tänkt. De flesta jag har är rosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.