Full version: Rama in Stenpari
ranchn
Vi har några stenbumlingar (delar av berget) i rad som sticker upp i vår trädgård.
runt dessa stenar tänkte vi skapa en avgränsning till gräsmatta på ena sidan och mot skogsträdgården på andra sidan.

Hur skulle ni "rama" in dessa stenar?
Det finns berg direkt under gräsmatteytan.
tanken var att vi efter inramningen skulle plantera diverse perenna blommor mellan stenarna.

Hmmm svårt att förklara, men titta på bilden, så kanske ni förstår?

Gunilla T
Vilken vacker miljö!

Jag tycker det är svårt att ge råd om utformning av rabatter, dels för att det är svårt att se när man inte befinner sig på plats och dels för detdär med tycke och smak..men denhär miljön är så vacker så jag kan inte låta bli.

Ni har en naturtomt och den miljön skall ni försöka bevara. Jag skulle bygga upp ett stenparti med mycket större yta och volym än endast kanten, faktiskt ända bort till sandlådan och så mot tallskogen. Eftersom det är berg under får ni bygga på för att få lite volym. Det tråkiga arbetet består av underarbetet, att gräva och rensa bort alla rötter och ogräs. Det brukar gå ganska bra på berghällar.

Sedan kanterna som alltid är det absolut svåraste. Det snyggaste här tycker jag är att gräva bort en bra bit av gräset runt stenarna, lägga markduk under och fylla på med gårdsgrus. Det håller hyfsat mot ogräs och man kan köra gräsklipparen över gräskanten. Gör inte raka eller perfekta linjer och rada inte stenar runtom, det blir inte vackert. Ser att du har en hög småsten, använd inte dom till kanterna! Gör linjerna så osymmetriska som möjligt - har du en stenbumling till kan du låta den falla in i dels gräsmattan men också äver gruskanten.

Själva stenpartiet bygger du upp genom att fylla på med grus, sand och jord, snyggt är att sedan allt är klart att täcka hela ytan med grus vilket gör att växterna framhävs och kommer till sin rätt. Försök att inte enbart göra en kulle utan tänka även här på variationer. Stenar, modell större, kan du också baxa in i planteringsytorna. Det skapar bra miljö, ger kontraster och håller jorden, gruset på plats.

I stenpartiet skulle jag plantera endast lågväxande växter såsom primulor, aurikler, saxifragor etc..och så ett antal smäxande barrträd och då menar jag verkligen dvärgformer. Absolut inget snabbväxande...och kanske någon Acer palmatun, japansk lönn med rött bladverk och nedhängande växtsätt. Nu har jag inte kollat zonerna så det bör man göra.

Växterna får absolut inte växa ihop med varandra utan skall tvärtom framhävas så därför planterar man med rejäla avstånd och absolut inga marktäckare eller såna som snabbt brer ut sig.

Använd så stora stenar som möjligt, småstenar blir alltid plottrigt och rada inte!

Ett annat alternativ är att rensa berget och bara plantera i de sprickor och skrevor som finns i berghällen, fyller man sprickorna med torv skulle t.ex. ljung vara vackert.

Småväxande barrträd skall det vara förstås, usch så jag skriver!
ranchn
Tack Gunilla T

Vilken bra idé du presenterade. Nu fick vi lite att tänka på.

Angående att utöka inramningen till sandlådan och sedan mot tallarna var en bra idé. Men menade du att vi skulle behålla ljungen som finns där?
Gunilla T
Ahaa, ni har vildväxande ljung på tomten, svårt att se på fotografiet. Om ni skall bygga upp ett ordentligt stenparti är det bästa att rensa bort allt som innehåller rötter och ogräs. Ett bra underarbete sparar framtida problem.

Det jag tänkte på som alternativ var att gräva fram hela berget (under förutsättning att det ligger något sånär i nivå med omgivningen) och sedan plnatera in t.ex. ljung i sprickorna. Det finns massor med olika ljung att köpa, både vårblommande och höstblommande. Ni kan säkert också spara och kruka upp några av de vildväxande plantorna och återplantera dem. De vill ha surjord men det har ni redan om ni gräver upp förnan under tallarna.

Kom på en sak till, om ni gör ett stort stenparti skulle det bli snyggt att plantera något storväxande gräs t.ex. Miscanthus i utkanten som kontrast, gärna framför en stor sten som markerar växten.

Det är svårt att förklara...
Fågelvägen
ranchn, du skrev "Det finns berg direkt under gräsmatteytan". Det kommer alltså aldrig att bli någon jämn och bra gräsmatta?
Jag skulle se berget och stenbumlingarna som ett löfte om en riktigt spännande trädgård med olika nivåer. Jag skulle bit för bit gräva fram berget och framhäva det med perenner och buskar, beroende på hurdana ytor och gropar berget bjuder på. Eventuellt hittar ni några vattenblänk som kan bli fågelbad. Kanske någon liten stenlagd stig av stenarna ni har samlat i en hög.

Gunilla har fantastiskt fina lösningar på kombinationen sten/skogsmark. Försök hitta hennes bilder här på odla, för inspiration!

ranchn
Det kommer att bli ett spänande projekt.
Och enda mer inspirerad blev vi efter att ha tittat på Gunnila T´s inlägg... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1059335
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon