Olfi
Jag har kommit på en liten galen idé om att det skulle vara fränt att ha en liten mini-myr hemma. Där man kan ha typ hjorton, sileshår m.m. Men min fråga är vilken typ av grund man bör ha till "myren"? Fukten måste ju hålla sig, men det får inte heller bli en damm av det hela (ioförsig kan man ju ha ett litet sumphål i myren, som man ofta ser på riktiga myrar också...) Så frågan är hur man bör anlägga grunden?? Funkar en dammduk? - om man ser till så duken inte går ända upp till markytan, då rinner eventuellt överskottsvatten bort...

Tacksam för förslag och spekulationer! naughty.gif
MariaS
MAn gräver ur ca 30-50cm djupt och lägger ut en dammduk. På några ställen punkterar man duken, så att det inte blir en damm istället. Sen fyller man med ogödslad torv, planterar och njuter...
Alexander-VG-zon3
man kan också gräva ner stora spannar. där man tar hål på sidorna. det är ju samma princip man ska följa vad man än använder. alltid blötlängst ner och fuktiglängst upp. så du måste ju ha nåt som håller vatten nere men även ha hål som gör att det kan sippra ut uppe när det blir för mycket även om dessa växter tål att det svämmar över kan dom ruttna om dom alltid står i vatten.

sedan kan man täcka ytan med mossa ett tjocklager och så planterar man växterna i mossan. och under mossan har man torv.
Jan Lindgren
Hej!
Gräv gropen som Maria säger. Lägg dit dammduken men strunta i hålen. Gör en kant av torvblock och fyll på med okalkad torv. Du har nu gjort en blötbädd som passar bra till myrväxter. När du väljer hjortron så ta Nyby som är självfertil. Amerikanska tranbär fungerar bra. Skvattram och andra rhododendron är användbara. Myrliljan är vacker. Amerikanska blåbär går också att odla i våtbädden. En del tuffa ljungsorter är värda att provas. Det går att odla mycket mer än man tror i en sådan bädd.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
spann funkar med men dammduk blir snyggare annars ger dom bägge samma funktion. ett annat lite dyrare alt är att använda färdiggjuten plastdamm.
BengtO
Jag har ett litet kärr på min koloni. Dammduk ca 15cm maxdjup med en håla på ca 40cm. I kärret har jag fixat lite torvblock som går över ytan. Lämpliga växter och vitmossa på torven. Gillar det jättemycket. Det blir en kraftig avdunstning så vattennivån är oftast mycket lägre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon