Full version: tomatfrön...
dalkullan
Hej!
Börjar redan fundera på nästa tomatsäsong...hoppas att den blir lite soligare än vad denna hittills har varit. Hm...
Kan jag beställa tomatfrön nu och lägga undan dessa tills jag ska så nästa år? Jag har hittills alltid köpt mina plantor färdiga, men tänkte nästa år testa att så och driva upp mina plantor själv.
Det kan ju ev. vara svårt att få tag på de frön man vill ha i januari?
Tacksam för alla råd och synpunkter.
Jag bor i Dalarna, när ska jag så mina frön? Jag har ingen värme i mitt växthus...
Ha en sköööön dag!!
KURT
Tomatfrön är mycket hållbara, det är inget problem att beställa nu. Men utbudet är ju bättre i slutet på året, eller riktigt tidigt på året. Vill man ha lite annorlunda sorter så kan man ju kolla på

http://www.tomatsidan.se
http://www.tomatklubben.se

dalkullan
Tack för ditt svar, Kurt. Jag tror att jag beställer ett par sorter nu, så kan jag ev. komplettera i vinter. Fick för mig att det var svårt att få tag på under vintern, vet inte riktigt hur jag tänkte...
Har ni några sorter som ni kan rekommendera, ni mer erfarna odlare i detta land?
Preussen
om det inte hybrider du odlar kan ta eget frö från dina tomater du odlar i år. du kan göra det enkelt genom att torka dem på papper eller lite mer tidskrävande genom att jäsa dem i vatten. det sistnämda går till som så att du pressar ut frö med innehåll i en burk med vatten. denna burk med påskruvat lock ställer du varmt så att en jäsningsprocess kommer igång, det ska lukta illa ur burken. när det stått och småpyst 7-10dagar filtrerar du genom en sil och lägger i nytt vatten för att skölja bort tomatrester från fröna. låt burken stå i någon dag och torka sen fröna. då har du jästbort ev. sjukdomar.

mer information om att driva upp plantor finns om du söker på tomat på sökfunktionen. läs och planera nästa säsong.
Daggmasken
Personligen odlar jag gärna lite annorlunda färger och former, t.ex olika såkallade svarta tomater. De är svindyra i butiken och ibland omöjliga att få tag på. Nackdelen är att de ofta ger små skördar.... Så det beror lite på syftet med din odling (och vad du har för plats - minitomater/ampeltomater annars ;-).
dalkullan
Tack Preussen för dina tips om att ta egna frön. Får fundera på saken...det skulle nog vara kul att testa.
Tack också till Daggmasken för raderna om att odla lite annorlunda sorter. Ja, det skulle nog vara kul med lite andra färger o former äm de "gamla vanliga".
Jag får ta mig en funderare på mitt nästa tomatår.
Tack för era råd!!
Anny
Hej !
Jag har flera år köpt tomatfrö från en privatperson. Om du svarar på detta inlägg med din mailadress ska jag skicka den till dig. Det är många fröer i varje påse till liten kostnad. Sen har jag också kompletterat med frököp från firmor.

Jag tar också fröer från egna tomater, har kvar sedan föregående år, om du vill ha mot en liten avgift för porto o namning/bilder. Fröer från tomater verkar inte bli för gamla, jag har satt av vissa sorter som legat i flera år och de växter lika fint som de nya fröerna.

Hälsningar
Anny
dalkullan
Hej Anny!!
Det skulle vara jättesnällt av dig att maila adressen till mig. Vilka andra firmor brukar du använda dig av?
Har du några favoriter bland tomatsorterna?
Tack på förhand från lena!!
min mailadress:
sigridkork@bahnhof.se
AnetteG
Hej Anny

Har du lust att vidarebefodra adressen till fler är jag också intresserad. Min adress är ag@ul.se.

Tusen tack på förhand.

Ingegerd.F
Jag har i många år köpt mina frön från Åke Truedsson , Tomatklubben. hemsida se ovan. Han har 3-400 olika sorter och tar endast betalt för porto. Fröerna kommer jättesnabbt och fungerar bra. Han har även olika typer av salladsfrö -blandningar så man får 3-4 olika sorter i samma påse. Morötter i fyra färger blandade. Plus lite blommor, vitlök och annat. Jättebra instruktioner angående sådd och skolning, hur man själv kan spara frö etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon