Viveka
Två tredjedelar av mitt stora, nästan 40 år gamla plommonträd föll i stormen förra veckan. Stammen klövs på mitten ända ned till marken.

Min fråga är: Går det att rädda den del som står kvar, eller är det lika bra att såga ner resten också?
Jag vet ju att stenfruktsträd blöder, men det är väl mest på våren?

Jag är väldigt fäst vid det gamla trädet, så jag skulle vilja chansa med att låta det stå kvar och se om det överlever.

Det vertikala snittet är ca 20 cm brett och 70 cm högt, men ser slätt och fint ut, utom längst ned, där det är lite splitter. Jag ska försöka såga bort splittret för att få ett rent snitt ända ner.
Finns det något man kan stryka på sårytan, eller är det bättre att lämna den obehandlad?
HelenJ
Så tråkigt! Tyvärr är det inte helt ovanligt att plommonträd fläks isär, de är inte byggda för att klara hålla uppe så stor skörd som det blivit i år, och kommer det sen en storm också...

Ditt träd kommer förmodligen inte att överleva så väldigt länge till, men jag tycker du kan låta det stå tills det dör. Om det inte står så illa till att man kan förvänta sig att det utgör en säkerhetsrisk kan du bara låta det vara. Stryk inte på nånting, låt det bara sköta sig själv. Kanske kan det överleva flera år till och ge frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon