Jag har fått en liten inkräktare bland mina hostor, jag har googlat och skulle misstänka att det kan vara knölklocka....eller finns det andra förslag?
Den är vacker och passar bra in med färgerna på hostornas blommor så för den skull kan den gärna få vara kvar, men det jag undrar är om den verkligen är så invasiv så att den skulle kunna konkurrera ut hostorna.
Vad bör jag alltså göra med den här blomman?? Dra upp den omgående eller låta den ha fritt spelrum?
Och ÄR det en knölklocka eller vad?
Eva 33c
03-08-2009, 12:43
Jag har trädgården full med knölklockor. Jag tror inte den kan konkurrera ut hostorna. Men den producerar miljoner frö, så ta bort blommorna innan fröna mognat. Har man bara ett litet begränsat bestånd går den visst att hålla i schack på det sättet. Jag minns att jag hade en sån rugge invid husväggen när vi flyttade hit som jag behandlade så och den tog sig aldrig någonstans.
Den är väldigt svår att gräva bort, den tjocka roten sitter långt ner i marken och sedan växer det ut "sytrådstunna" rötter som bildar plantor på marken. När man rycker upp plantan går dessa sytrådar av men roten består och jobbar vidare...
Tack för svaret, blommorna åker bort när dom vissnat och plantan får stå kvar.
Först nu kom jag på att jag glömde att bifoga en bild på vad som växer bland mina Hostor......jaja, tillfälligt hjärnsläpp
Det kan ju vara lättare för andra att avgöra OM det är knölklocka eller något annat om ni kan se en bild på den också.
blandat 003.jpg
Monica M zon 4
03-08-2009, 17:40
Jepp, knölklocka. Den sprider sig enormt med både rötter och frön. Du kan ju alltid minimera skadorna lite genom att klippa bort alla blommor men den sprider sig med rötterna också. Enda är att gräva upp den men det är svårt eftersom den har djupa rötter. Å den är bra på att snärja in sig i andra växters rötter så det är nästan stört omöjligt att trassla ut den ur en annan växt.
Tack för svaret Monica, om den blir för besvärlig så kanske man kan stryka lite Round up på bladen på den???

eller??
Eva 33c
03-08-2009, 18:57
Jag vet att jag provade Round-up på den en gång i vresroshäcken, det är ju sååå stickigt att rensa i en rosenhäck. Men reultatet var sådär tycker jag. Det tog liksom fläckvis och skulle förmodligen upprepats.
Men min erfarenhet av den är att den blir värst i rabatter där man rensar hela tiden och den aldrig får blomma. Då skjuter den massor av nya skott och rosetter. En planta som får växa ifred och bilda sina blomstänglar bildar inte lika många sidoskott. Jag har den som sagt i hela trädgården, den finns "latent" i gräsmattan och när man gör en ny rabatt poppar den upp. Den här tiden på året rycker jag upp de blommande stänglarna när jag går förbi. Att bli av med den för gott tror jag inte är möjligt.
klematiss
03-08-2009, 19:18
Hejsan
Jag har knölklocka i en av mina rabatter och jag tror att den är omöjlig att utrota. Jag tycker du ska göra allt för att få bort så mycket som möjligt. Förra året hade jag på ogräsättika på bladen och jag tycker att det är lite mindre i år. Det är ju inte de som blommar som är problemet utan alla dessa bladskott som bara växer upp och täcker allt.Lycka till!!
Inga från Närke
03-08-2009, 21:06
Har också i min rabatt under mina paradisbuskar. Försöker att rensa bort de små plantorna på våren som kommer och klippa av de överblommade så snart som möjligt och det hjälper lite. Kan tyvärr inte gräva bort rötterna för i samma rabatt växer liljekonvaljer och då blir det en massa rensande och omplanteringar efteråt. Så det är bara att försöka hålla efter dem ovan jord.
Monica M zon 4
04-08-2009, 11:30
Jag fick med kirskål i en planta jag köpte från en plantskola. Jag tog en pensel och duttade lite Roundupp försiktigt på bladen på den. Det funkade utmärkt så det funkar säkert bra på knölklockan också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.