Full version: Mullvad, sork
Anita R
Hur blir man av med mullvad och sork i trädården, har försökt med urin, kalciumkarbonat och vi köpte en stav med batteri som ger ifrån sig odjud. inget tycks funka , någon som har något att föreslå??
agnetazon1
Ta en klassisk råttfälla, beta den med en liten bit orangt mjukt vingummi, som du binder fast hårt med en tråd. Sorken är inte dum, den kan pilla upp tråden, så det måste göras ordentligt. Sätt ut fällan vi ett sorkhål, med en mörk spann över. Spänn fällan så hårt du kan, lycka till! Mina har på detta sätt försvunnit.
KURT
Kalciumkarbonat ??? Kalciumkarbid har jag ju hört talas om i dessa sammanhang. Men även om man skulle tillsätta syra till kalciumkarbonat, så tror jag inte att man skulle få så mycket koldioxid att dman skulle lyckas kväva dem.
gunilla m
sorkskrämman med batteri.. hur länge har den fått stå igång? Vi hade massa sorkhögar här i våras. Köpte två stycken skrämmor som fick stå och gå. Det tog nog upp till tre veckor innan de gav sig av. För några veckor sedan såg vi ett par små högar men sedan har katten radat upp fem mullvadar på trappan under ett par veckor och just nu är det lugnt på högfronten.
MariaS
Här byggde sorken bo i röret till sorkskrämman, så så bra var den...
KURT
Att sätta upp holkar för tornfalk och kattugla, kan vara bra i förebyggande syfte. I Naturmorgon den 1/8 berättades om det mycket lyckade holkprojektet för tornfalk i Umeå, både tornfalk och kattuggla har stor brist på lämpliga boplatser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon