Full version: Ny spis igen
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vilken BRA diskussion vi hade innan och den satte tanketrådarna verkeligen igång hos mig.
Nu har jag funderat -> har induktion något atterbjuda gentemot gas när det gäller wokbrännare/effekt? Nu menar jag de däringa högkrämsakerna man kan få med en gasspis på mellan 7 - 9 kW, har induktionen nått att sätta emot det?
Eller är induktion enbart bra för 'kokning'?

Undrar Ingrid som inom ett år ( hoppas jag) skall byta kök!
Ralf
induktion ger ju kanonvärme med rätt gryta, men jag tvivlar på att det finns rund bottnade wok-grytor för induktionsspisar... ..... Det bör ju en återförsäljare kunna svara på. Vissa vet exakt var det finns grytor som passar till dessa spisar.
Tommy
Gissar att det är svårt med induktion och wok. Gas är alltid överlägset i matlagningshanseende.

Ur barnsäkerhet är det annolunda...
Gossen Ruda
Funderar lite på hur kraftigt magnetfält en induktionsspis genererar. Här skall överföras kanske tusen watt genom luften. Nån som vet?

Sen kan man jämföra med mobilmaster med en uteffekt på några watt men som får närboende att bli helt hysteriska. Undrar vad dessa personer har i sitt kök?
Tommy
Genom luften är väl att ta i... det är ju precis i kontaktytan som överföringen sker... som en bred kabel egentligen... Kanske en elallergiker kan ha svårt gissar jag.
Gossen Ruda
Visst, men magnetfält är svåra att avskärma. Nån som sett några undersökningar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon