Thé
I höstas planterade jag en gulbladig schersmin och den trivs inte alls i solen, den får fnasiga, svarta bladkanter och jag har förstått att den helt enkelt blir bränd och måste flytta till ett skuggigare läge (alla andra buskar som planterades samtidigt i samma rad mår bra, så det är inte vattenbrist, eller så).

I helgen pratade jag med en kunnig man som bara kunde komma på en gulbladig växt som går bra i sol, nämligen perukbuske. Tyvärr gillar jag inte deras växtsätt.

Är det någon som har erfarenhet av gulbladig fläder i soligt läge? (Den kunnige mannen var tveksam). Den skulle hamna bredvid en rödbladig fläder och jag skulle gärna få lite fler fläderblommor att göra saft på. En vanlig fläder blir tyvärr alldeles för stor.

Ett annat alternativ är att ersätta den gulbladiga schersminen med en till rödbladig fläder, jag har Black Beauty och har konstaterat att Black Lace är mycket vackrare, men det skulle kanske bara se rörigt ut?
HelenJ
Jag tror han har rätt, din vän. Gulbladiga växter är ofta känsliga för stark sol och gör sig bäst i skugga eller halvskugga. Däremot vill de rödbladiga ha så mycket sol som möjligt för att komma till sin rätt.

Om du inte sätter 'Black Lace' och 'Black Beauty' precis intill varandra tror jag inte det ska bli rörigt. Vad jag förstår har du redan ett blandat buskage och då är det helt OK.
Thé
Jo, de skulle hamna bredvid varandra, men det funkar nog inte...
pebblelake
Jag har en gulbladig fläder som står i full sol,inga brända löv.
Gulbladig smällspirea blir bara gulare ju soligare den står,i allafall hos mig.
Tycker även att flädern var gulare ifjol när den fick mer sol än denna regniga sommar.
Thé
Åh, tack för att du skrev det jag ville höra smile.gif Då kanske jag ska chansa på en fläder i alla fall. Men det är redan svårt med placeringen av den gulbladiga schersminen (jag har otroligt lite skugga på min tomt), så att omplacera även en gulbladig fläder kan bli knepigt om den inte skulle trivas. Men jag tror att jag chansar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon