|
Pote2illa
03-08-2009, 15:35
Kattmat, ägg, annan överbliven mat, de äter nog det mesta t ex pasta eller ris.
Ostbitar är favoritmat här...Och pannkakor.
Man ska INTE ge igelkottar mjölk eller mjölkmat! Då klarar de inte av att gå i ide sen!
GE istället katt eller hundmat eller köttrester. Igelkottar behöver massor av protein inför vintern. Och naturligtvis vatten.
Pote2illa
03-08-2009, 20:38
[size="4"][/size] Tack för svaren! Att man inte ska bjuda på mjölk har jag hört förut, men dom andra tipsen var nya. Jag trodde att dom gillade strömming. Vad tror ni om det?
Fisk fungera säkert också bra, men skall man ha maten liggande ute länge, så kanske den skall vara skyddad på något sätt så att fåglarna inte kommer och tar den.
Gudrun i Göteborg
04-08-2009, 19:28
Vad avundsjuk jag är på dig som har igelkott. Jag vill också ha
zaaritha
07-08-2009, 21:21
Samma här! De går in i köket om jag ej lagt ut kattmat! De bajsar ju väldigt mycket o det stinker! Vi har tre generationer här, morsan+ fjolårets ungar + deras barn! En vill bli kelad med, man ska stryka den på nosryggen, den kommer när man lockar!
Orkidétjuven
13-08-2009, 03:41
Här ( Nya Zeeland) räknas igelkottarna oftast som pest. Så här ska man inte uppmuntra med mat eller liknande. Snarare råttgift. Dock så äter de ju upp de trädgårdsniglar ( som inte heller hör hemma här) så det är ju ok. Tyvärr äter de även upp andra utrotningshotade smådjur som Grodor och sniglar. Så vad gör man?
CITAT (Orkidétjuven @ 13-08-2009, 03:41)  Här ( Nya Zeeland) räknas igelkottarna oftast som pest. Så här ska man inte uppmuntra med mat eller liknande. Snarare råttgift. Dock så äter de ju upp de trädgårdsniglar ( som inte heller hör hemma här) så det är ju ok. Tyvärr äter de även upp andra utrotningshotade smådjur som Grodor och sniglar. Så vad gör man? Man bör dock påpeka att det är inplanterade igelkottar, och att de knappast har någon naturlig fiende förutom bilar och hundar?
Orkidétjuven
13-08-2009, 06:06
Ja det bör påpekas, men har man läst min tråd, nu har jag hittat hit igen så står det bla där.  Men har man inte gjort det så kan det påpekas, eller så läser man den....
blomkronan
19-08-2009, 23:00
En kväll då jag pysslade i min bod fick jag besök [attachment=40751:Aug_09115.JPG]
Sussie F-Flower
19-08-2009, 23:18
CITAT (blomkronan @ 20-08-2009, 00:00)  En kväll då jag pysslade i min bod fick jag besök [attachment=40751:Aug_09115.JPG] Men va kul med en liten "kotte"!!! Har du tagit in den på golvet i boden eller har den gått in själv...? Ser i all afall ut som om den vore på golvet... Dom ÄLSKAR väl sniglar, inte sant?
Undrar just om det inte finns någon stanns där man kan "adoptera "Igelkottar ?Här på landet där vi bor vore det idialiskt för igelkottar gott om sniglar och kryp och komposter att bo i,visst finns det en förening som plaserar ut Igelkottar för bevarandet av dom ?Här skulle det va perfeckt för ett gäng nåldynor Föresten !tänk att de kan bli så tama !hade igelkottar när jag var barn unga kottar vars mamma blev överkörda de fick pannkakor bla
diva&hero
07-09-2009, 19:42
Jag tycker att igelkottar är så fina! Våran Diva gick till husse för några år sen och såg bekymrad ut, antar att hon träffat på en kotte för hon hade tre taggar på nosen.. I somras var vi på båtsemester runt Stockholms skärgård, när vi var i Trosa så kom det en igelkotte och hälsade på utanför båten. Han fick namnet Ragnar av en kompis till oss. Så nu heter alla kottar Ragnar.
CITAT (Motti @ 20-08-2009, 21:58)  Undrar just om det inte finns någon stanns där man kan "adoptera "Igelkottar ?Här på landet där vi bor vore det idialiskt för igelkottar gott om sniglar och kryp och komposter att bo i,visst finns det en förening som plaserar ut Igelkottar för bevarandet av dom ?Här skulle det va perfeckt för ett gäng nåldynor Föresten !tänk att de kan bli så tama !hade igelkottar när jag var barn unga kottar vars mamma blev överkörda de fick pannkakor bla jag har en god vän som köpte tre kotteungar för utplantering i ett koloniområde, det var noggrann koll av köparen och mycket instruktioner, byggande av koja och till att börja med liten hage. Det verkar som om en av dom gått i ide i kojan - dom andra två dyker väl upp när det våras får man hoppas! Man bör se till att vara stelkrapsvaccinerad!!
skogstroll
19-01-2010, 16:38
hos min mor och far fanns ett år en hel igekottsfamilj i en säck med hö  önskar jag hade kottar, fast de kanske inte trivs i mina krokar... fast jag bor i skogen
mannilunnlunn
19-01-2010, 17:48
CITAT (gunvor @ 19-01-2010, 16:37)  jag har en god vän som köpte tre kotteungar för utplantering i ett koloniområde, det var noggrann koll av köparen och mycket instruktioner, byggande av koja och till att börja med liten hage. Det verkar som om en av dom gått i ide i kojan - dom andra två dyker väl upp när det våras får man hoppas! Man bör se till att vara stelkrapsvaccinerad!! Köpte gjorde jag inte, tog kontakt med en viltjour och fick hänvisningar till en tjej. Men det var mycket pulande och byggande men dom kom iaf. Man måste se till att det inte finns grävlingar i närheten för dom äter ihelkottar tydligen. Så hör dig för på någon viltjour dom finns lite överallt i landet kul är det och söta är dom men jäkligt ettriga
mannilunnlunn
19-01-2010, 22:39
CITAT (mannilunnlunn @ 19-01-2010, 17:48)  Köpte gjorde jag inte, tog kontakt med en viltjour och fick hänvisningar till en tjej. Men det var mycket pulande och byggande men dom kom iaf. Man måste se till att det inte finns grävlingar i närheten för dom äter ihelkottar tydligen. Så hör dig för på någon viltjour dom finns lite överallt i landet kul är det och söta är dom men jäkligt ettriga glömde skriva att man blir fadder åt dom , det ksotar inget förrutom huset man ska bygga och kanske stödmata dom i början, kattmat var den stora höjdaren och en och annan snigel.
Meriona
20-01-2010, 12:23
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-08-2009, 23:18)  Men va kul med en liten "kotte"!!! Har du tagit in den på golvet i boden eller har den gått in själv...? Ser i all afall ut som om den vore på golvet... Dom ÄLSKAR väl sniglar, inte sant? Den har säkerligen knallat in själv. Vi hade en igelkott på mitt förra jobb som gått in genom portarna tvärs igenom ett jättestort lager, genom en verkstad och sedan trasslat in sig i en gardin i utställningsrummet. Jag fick loss honom tillslut och fick bära tillbaka honom dit han kom ifrån, dvs ut. Fina bilder av kottar ni har tagit!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|