|
Full version: Egen gödning
marcus24
03-08-2009, 16:00
Hej!Jag har lite frågor angående gödning. Nu är det så att jag har löst pulver med N, P, K och mikronäring, vad är optimala NPK förhållandet, för att växterna och blommorna ska må bäst. tänkte om man har 4 st flaskor( 0,5 liters PET) och har i ca 0,5 liter vatten, i vardera flaska. Sedan tar man exempelvis 1 ml? av den koncentrerade lösningen från vardera flaska och sprutar i 1 liters vattenkanna och fyller upp kannan med vatten. hur mycket koncentrerad NPK och mikronäring ska jag ha i vardera flaska? N väger 1,32 g/ml P väger 1,08 g/ml K väger 1,44 g/ml mikronäring väger 0,7 g/ml hoppas att ni förstår vad jag vill få fram här..är dålig på förklara  mvh/Marcus
officinalis
04-08-2009, 12:27
Något helt optimalt blir nog svårt eftersom växter har olika behov. Jag skulle gå in på en planthandel och kika koncentrationerna i deras flaskor.
Vad har du för salter i resp lösning? Väljer du "fel" salter, så kan du ju få med ämnen som växterna definitivt inte mår bra av.
marcus24
04-08-2009, 15:56
Hej Kurt! det där med salter har jag inte tänkt på.. Det är KNO3, KH2PO4, K2SO4, sen är det mikroämnen. det är ämnen som jag använder till mina akvarieväxter.
mvh/marcus
Kaliumsalter är nog inget problem, de lär varken falla ut när de blandas eller ställa problem med växterna. Men om man hade haft kväve i form av t ex NH4Cl, så hade ju inte klorid varit så bra för växterna. Men det kommer ju att bli en dyr gödsel!
Antar att det är PMDD du talar om. Jag har varit inne på samma spår själv men slagit bort tanken eftersom jag antagit att det skulle bli för svårt. Om du kommer fram till någonting så får du gärna skriva här så kanske jag kan använda mig av det också.
Eftersom det används inom akvarium och liknande så kanske de har bra koll på doseringar och så. Akvarister brukar vara ganska duktiga på sådant, starta en sådan här tråd på Zoopet så kanske du kan få hjälp.
Alexander-VG-zon3
04-08-2009, 22:38
jag använder det till mitt ena kar. har använt det innan till ''landväxter''.
jag doserar såhär när jag använde det till ''landväxter'' = 1ml till 10L, tog då 1ml från varje flaska till 10L, 1-2gånger i veckan vattnade jag ut det.
blåkorn eller urin/nässelvatten gav bättre effekt.
ska du då ha 2l eller 1l eller 5l, så tar du då från dom 10l som redan är färdig. så behöver du inte räkna ner, för mindre liter krångligare blir det.
dosering till 100L är ju 10ml så man räknar ju från det och samma som för ''akvarieväxter'' gäller som för ''landväxter''.
jag lämnar utrymme för att min dosering för ''landväxter'' kanske inte är optimal.
marcus24
05-08-2009, 20:55
Hej! tack för alla bra funderingar och tips. har skickat över frågan till "plantswap" ifall dem kanske vet.. ska ställa frågan i "zoopet" också.
varför jag vill göra egen växtnäring är för att jag har överblivet växtnäring ,som egentligen är till för akvarieväxter,men har inget behov av det i akvariet längre.
mvh/marcus
Alexander-VG-zon3
05-08-2009, 21:09
CITAT (marcus24 @ 05-08-2009, 21:55)  Hej! tack för alla bra funderingar och tips. har skickat över frågan till "plantswap" ifall dem kanske vet.. ska ställa frågan i "zoopet" också.
varför jag vill göra egen växtnäring är för att jag har överblivet växtnäring ,som egentligen är till för akvarieväxter,men har inget behov av det i akvariet längre. mvh/marcus jag kör ju numera low-tech till mina akvarium. och det jag hade över gav jag också till växterna. men så som jag skrev va hur jag doserade.
marcus24
07-08-2009, 15:27
Hej flaxss! Ja jag kör också lowtech och tänkte använda överblivna till mina växter..såg nu att blå korn har rätt bra grejer..tänkte använda deras n-p-k förhållande , som dem har i krukväxtnäring,men kan inte räkna ut det, är kass i matte...men försöker ändå. tänkte såhär: http://www.bayergarden.dk/sv/produkter/kru...vaxtnaring.htmlblå korns växtnärning: NPK förhållande i % =8-3,5-5+mikro (ca 0,04%?), 1 liter konc. vätska, 1 liter=1000 ml KNO3: 1000 x 0,08= 80ml, KNO3 väger 1,32g/ml, 80 x 1,32= 105,6 g KNO3 per liter konc. vätska KH2PO4: 1000 x 0,035= 35ml, KH2PO4 väger 1,08g/ml, 35 x 1,08= 37,8g KH2PO4 per liter konc. vätskaK2SO4: 1000 x 0,05= 50ml, K2SO4 väger 1,44g/ml, 50 x 1,44= 72g K2SO4 per liter konc. vätska
Mikronäring (nutriSI): 1000 x 0,0004= 0,4ml, mikro väger 0,78g/ml, 0,4 x 0,78= 0,312g per liter konc. vätskaok..då har vi räknat så långt..nu vet vi hur många gram näringsämnen det finns per liter vätska. Eftersom vi inte kan ha allt i en och samma flaska,så måste vi ha 4st flaskor, 50 cl PET. då måste vi räkna ut hur många gram ex.vis KNO3 vi ska ha i flaska 1. KNO3: I 1 liters flaskan skulle vi ha 105,6g KNO3, men nu ska vi ha hälften så mycket, med tanke på att vi ska ha en 50 cl flaska.. Alltså: KNO3: 105,6/2= 52,8g i flaska nr 1 KH2PO4: 37,8/2= 18,9g i flaska nr 2 K2SO4: 72/2= 36g i flaska nr 3 mikro : 0,312/2 = 0,156g i flaska nr 4 -----> det är väldigt lite..få väl göra det bästa av doseringen,svårt att mäta det där.. vattnet som man blandar dessa ämnen i ska gärna vara destillerat..men går att använda kokt vatten som kallnat. Doseringen är ju som från början 10 ml/5liter vatten. Alltså 2 ml /1 liter vatten om man har en liten vattenkanna. vet inte om det här är bästa sättet att räkna men..nån som är bättre än mig på matten, kan gärna skriva om uträkningen stämmer..vill gärna ha råd!! mvh/marcus
Alexander-VG-zon3
11-08-2009, 14:32
CITAT (marcus24 @ 07-08-2009, 16:27)  vet inte om det här är bästa sättet att räkna men..nån som är bättre än mig på matten, kan gärna skriva om uträkningen stämmer..vill gärna ha råd!! jag är nog ännu sämre i matte och uträkningar än dig så jag är nog inte till någon hjälp. men akvarieväxter som krukväxter ska ju ha samma dosering. då funkar 10ml till 100l. det du vattnar ut till växterna är då vattnet från 100literna. men det blir ju mycket volym 100l så det är ju bara att räkna ner från det och då blir det istället 1ml vätska till 10L hälften av det blir 0,50ml till 5L. och 0,25ml till 2,5L. CITAT (marcus24 @ 07-08-2009, 16:27)  Hej flaxss! Ja jag kör också lowtech har du bilder på dina lowtech ? jag började med det denna sommaren så det är rätt så nyligen. men det har funkat väldigt bra och det växer bra.
marcus24
15-08-2009, 11:47
hej! jag har lagt bilder på min lowtech 180 liters, i min album. har gjort den, vita rampen som syns i bild, själv.
Var osäker i början om det skulle växa något överhuvudtaget, med tanke på att algerna kom i väldans fart. Men man måste ge det lite tid, så att systemet "sätter sig".
mvh Marcus
officinalis
15-08-2009, 13:21
Hur hittar man till ditt album?
:-) Åh vad roligt att läsa att det finns beräknande "teoretiker" också bland oss trädgårdsvänner! Kul att vi är så olika. Procent, namn på gödningsmineraler o.s.v. har jag aldrig brytt mig om.
Rejäla skopor dynga och kompost, blandat med både gammal och ny jord, torv och lite av varje.... och sen får värdena bli vad de råkar blir, hehe. De växter som trivs med det, frodas här, de som inte tål mina blandningar, får ge sig nån annanstans.
Men som sagt, det var fascinerande läsning med alla värden, som arabiska ;-) ;-) ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|