Fem Myror.....
[FONT=Arial][SIZE=1]
Jag har läst lite här på trädgårdsforum om aska och det nämns att den är bra som tillskott i jorden.

huh.gif Fråga 1: om askan är helt utav lärk ifrån vår spånugn - är den lämplig som tillskott i rabatterna?

huh.gif Fråga 2: (om svar på fråga 1 är Ja:) är det någon grupp av/typ av växter som jag inte skall ge aska till?

Hoppas att någon av Er kunniga medlemmar kan ge mig svar på mina frågor. Tack på förhand!

Mvh Fem Myror.....
Micke
1. Ja, varför inte. Aska av lövved anses av många vara bättre än aska från barrved, men det är väl sist och slutligen inte så stor skillnad. Huvudsaken är att askan kommer från rent trä, alltså omålat och oimpregnerat.

2. Tja, jag skulle för säkerhets skull inte ge aska till surjordsväxter (bl.a. rodhodendron) p.g.a. askans kalkningseffekt (höjer ph-värdet). Vete sjutton hur stor den där kalkningseffekten egentligen är, men det är bättre att vara på säkra sidan.

Micke

PS. Med tanke på din rubricering: lägg inte askan i komposten, det kan störa förmultningsprocessen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon