Tornedalica
Första sommaren med uteplats har varit fantastisk! Massor med krukor överfulla med blommor och annat kul som jag pysslat om. Nu börjar jag dock fundera inför vintern (jo, jag VET att det är länge kvar men iaf..) Hur kan jag bäst övervintra mina skyddsligar? Som trädgårdsnybörjare behöver jag hjälp!

Bor i zon 6 och har ingen möjlighet att gräva ner mina krukor och växter. Det som står till förfogande är ett frostfritt garage. Om jag vill försöka övervintra min citronmeliss, mynta och några andra kryddväxter där, hur gör jag då? Ska de klippas ner? Vattnas under vintern? MÅSTE de stå ljust?

... eller ska jag satsa på att så/köpa nytt nästa sommar istället?

Vansinigt tacksam för svar! confused.gif
Alexander-VG-zon3
dom kan alla stå i garaget. är det under +10c behöver dom inget extraljus. helst ska det vara under +5c så att dom vintervilar ordenligt. och så lite vatten men inte för lite så att dom torkar ihjäl. dom som vissnar ner ska ha mindre vatten. du behöver inte klippa dom till hösten utan du ansar dom till våren. och du tar in dom efter dom första frostnätterna har kommit. frostkänsliga kryddväxter som Citronverbena, Annassalvia m.m. tas in innan frosten och kan också övervintra inne i rumstemp.
Tornedalica
Tack snälla! Nu ska jag börja förbereda så allt är klart sen när vintern kommer! happy.gif

Tur att det dock är ett tag kvar så man hinner njuta av allt ännu en lång stund
Sussie F-Flower
Tog bort min inlägg då jag inte läste frågan korrekt och gav helt fel förslag...
Förlåt!

Alexander-VG-zon3
på friland är dom härdiga. mynta och citromeliss är väldigt härdigt. och klarar säkert att övervintra i kruka har själv haft dom i kruka ibland har dom klarat sig och ibland inte. problemet i kruka är just risken att dom kan torka ihjäl eller ruttna ihjäl (det är alltså inte kylan dom dör av).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon