Idag har jag roat mig med att rycka loss mossa runt kanterna på en liten damm som vi inte "skött om" på 25 år. Har inte behövts.
Vattnet försvinner rätt fort efter regn/påfyllnad och vi hajar att det är mossan som suger upp den och transporterar bort.
Mitt syfte var alltså att bryta denna "transportled" genom att slita bort mossan som går ner i vattnet. På köpet vann jag några decimeter vattenyta och dammen ser större ut.
Sparade en ö med mossa i en bit ut från strandkanten, påverkar alltså inte utsuget.. Mossa är (ju) snyggt.
Blev nyfiken:
Vad dunstar mest:
En kvadrat decimeter öppet vatten, mossa, näckros?
Alltså: kommer jag få större eller mindre avdunstning nu då jag har mer öppet vatten?
Kan även meddela att jag inte hann klart med att bryta utsuget. Tuffa rötter. (inte bara mossa)
Piccante
03-08-2009, 21:13
En öppen yta borde ju ge större avdunstning då mer ljus kommer åt och en större vattenvolym värms upp snabbare.
Tack för ditt svar! Hur menar du "mer ljus kommer åt". Hm... du menar att mindre ljus reflekteras tillbaks ut i luften (utan att omvandlas till värme)?
Jag tänker att mossa har en massa ytor som det dunstar från. Eller så gör det inte det? Växten "andas" ju? Avger vattenånga alltså.
Piccante
03-08-2009, 22:49
CITAT (kina3 @ 03-08-2009, 23:25)

Tack för ditt svar! Hur menar du "mer ljus kommer åt". Hm... du menar att mindre ljus reflekteras tillbaks ut i luften (utan att omvandlas till värme)?
Jag tänker att mossa har en massa ytor som det dunstar från. Eller så gör det inte det? Växten "andas" ju? Avger vattenånga alltså.
Jag vet inte hur mycket vatten som transpireras från en mossa för de har inte klyvöppningar som högre växter så jag undrar om de omsätter vatten lika fort? Jag menar att en öppen vattenyta borde värmas upp fortare än en mindre vattenyta med mycket vegetation runt om för den skuggar ju vattnet.
Jag skulle gissa på det motsatta, att växterna får det att avdunsta snabbare. Om jag ställer några liter vatten framme i en behållare i solen så dunstar det ju bort mycket långsammare än om jag vattnar växten med det. Fast det behöver ju inte ha med någonting att göra, jag bara gissar.
Det är inte säkert att det stämmer över huvud taget med det känns som att vattnet avdunstar mycket snabbare via växterna i alla fall.
Alexander-VG-zon3
03-08-2009, 22:59
av dom alt tror jag näckrosen som avdunstar mest speciellt om det är soligt. av att näckros bladen bryter ytspänningen. exempel har man en skål med vatten och lägger en massa små stenar som bryter ytan så avdunstar det ju snabbt.
En bladyta avdunstar nästan dubbelt så mycket som motsvararande vattenyta. Bladet "andas" ju 24timmar om dygnet, medan vattenytan endast dunstar där och om solen ligger på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.