Full version: Omplantering av en
hakelm
Vi har en skärgårdsö med mycket fina enar men vill flytta på några. Är det någon som har någon erfarenhet?

Tacksam för alla tips.

Håkan

pebblelake
Står den på en klippa eller i jord?
Bästa tiden för flytt är vår.
Börja förbereda den för flytten redan i år beskär rötterna om den står i jord ,hjälp den med vatten. Då bildar den mera fina rötter och klarar flytten lättare.
Står den på en häll ,så försök få med så mycket av rötterna som möjligt,specielt dom små fina sug rötterna,svep in rötterna med fuktiga handdukar med en gång sedan i en plastpåse,Plantera på tänkt plats så fort som möjligt.
Plantera på väldrenerat ställe,vattna ofta.
Viktigt efter plantering i båda fallen är att hjälpa den hålla fukten.Skuggduk eller ventilerad plastpåse.

Skickar en länk på en bonsai kille som hämtar träd i skogen,det står mycket som du kan ha nytta av vid trädflytt på hans sida http://norwegianbonsai.blogspot.com/search...p;max-results=7

Lycka till!
Sommartorparn
Jag har för mig att alla buskar och träd helst ska planteras på sena hösten så har de lite mera rotfäste innan försommartorkan börjar. confused.gif

Eldprovet om du har lyckats kommer hur som helst påföljande vår. Den tidiga vårsolen kan locka enen att vilja växa utan att den har fått tillräckligt rotfäste på platsen. Då dör den av uttorkning. Jag skulle se till att täcka enen med en jutesäck på vårvintern när solen börjar bli skarp och under hela våren. Dessutom behöver den vattnas mycket hela första våren och sommaren. Jag har lyckats omplantera ett par småenar på det sättet trots att jag fick höra innan att enar var svåra att omplantera.

Jag antar att det inte är några fullvuxna enar ni vill flytta, för det är jag tveksam till om det går.
marg
CITAT (hakelm @ 03-08-2009, 22:26) *
Vi har en skärgårdsö med mycket fina enar men vill flytta på några. Är det någon som har någon erfarenhet?

Tacksam för alla tips.

Håkan

Ett alternativ till att flytta på enarna kan vara att stamma upp dem. Jag hade en en och en cypress som tog myket av min utsikt och gjorde det trångt att komma fram. Jag sågade grenar nerifrån och när jag tyckte de var bra så hade jag åtgärdat mitt problem och har nu gjort underplanteringar av lägre växter med mycket gott resultat.
hakelm
Tack för alla tips, jag hör av mig om ett år och berättar hur det gick.

Håkan

skogstroll
CITAT (marg @ 06-08-2009, 01:19) *
Ett alternativ till att flytta på enarna kan vara att stamma upp dem. J

Här till höger har jag en én som är "nedstammad" giggle.gif

[attachment=39813:P8060002.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon