joulanta
03-08-2009, 21:52
När ska man höstgödsla? Brukar ni göra det efter alla ettåringar har frusit bort och ligger i komposten eller blir det för sent?
Har aldrig gjort det förut, men hörde att det gynnar knoppsättning och att perennerna klarar vintern bättre om man gödslar.
Vad har ni alla för erfarenhet?
odlar i zon 6-7
officinalis
04-08-2009, 12:22
Jag tror det är ganska menlöst att gödsla ifall växterna är bortfrusna och inte kan tillgodose sig näringen.
Läst en del om dem som gödslar ettåringar och använder de som förgröda till nästa års sådd. Ettåringarna myllas sen ner i jorden innan frosten kommer.
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2009, 16:26
Höstgödning brukar vara ett annat namn på PK-gödning (finns enbart i konstgödselform). Kaliumet och fosforn sägs stärka cellväggarna i växten så att de klarar vintern bättre. (höstgödsel innehåller inget kväve)
PK-gödning kan man använda nu till de fleråriga växterna (typ. buskar & träd) men själv har jag aldrig använt det, mina växter brukar inte ha svårt att övervintra. Bor man längre norrut och har problem med övervintrng hos en del buskar och träd kan man ju testa och se om det gör någon skillnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.