AK i Sura
Tror att jag redan berättat historien om min inköpta Claude Monet som visade sig vara en helt annan ros.
Problemet är bara att jag inte vet vad det är för ros och förra året var jag så besviken så jag hade helst lust att slänga den. Nu tycker jag att det är en vacker liten ros om än doftlös och lite mesig i utseendet. Den har dock blommat av bara sjutton trots regn och rusk och nya knoppar kommer ständigt. Det är svårt att fota vita rosor!
Någon som tör sig på en gissning om vad det kan vara för ros? Ca 70 cm hög klasblommig och alltså kontinuerligt blommande. Friskt ljusgrönt bladverk, lite veka grenar men blommorna är små och nätta så grenarna står ändå upprätt. Ganska små snälla taggar och ingen doft vad jag har kunnat känna.
[attachment=39683:090803vitokandvy.jpg]
[attachment=39685:090803vitokandnara.jpg]
[attachment=39684:090803vi...andknopp.jpg]
Christina i Taxinge~
Möjligen 'Iceberg'.......kolla mot Roslistan

Roslistan - Iceberg

Adelina
Tror nog det är Iceberg. Rätt säker. Har du reklamerat den?
Kajsa
Jag har Iceberg som stamros, kanske känner du igen den ?

Erika i Sandviken
Hur mycket gav du för din "Claude Monet"?
Målarrosorna brukar ju vara betydligt mycket dyrare än typ Iceberg.
AK i Sura
Hej och tack för era svar! Har kollat roslistan och det kan nog vara en Iceberg. Kajsaas stamros är ju helt fantastisk och den ser ut att ha mycket större och kraftigare blommor än vad min ros har men på vissa av de andra bilderna så påminner min ros väldigt mycket om Iceberg i både blomma, bladverk och växtsätt. Kul att få ett namn på den, då känns den mycket mer personlig även om det som sagt var ett felköp.
Jag besöker ju Löta flera gånger varje sommar och vid ett tillfälle förra sommaren berättade jag om min felmärkta ros men jag fick ingen större respons. Har inte direkt reklamerat den och har inte för avsikt att göra det heller. Den kostade 185:- på Löta och visst är det något dyrare än vissa andra. Däremot blev det dyrt när jag till varje pris skulle ha tag i min Claude Monet. Åkte till Åsby och köpte en för 285:- samma dag som den då okända rosen slog ut. Jag var så himla besviken så det fick kosta vad det kosta ville! Tack och lov klarade den vintern och i år ska jag se till att vintertäcka den ordentligt när jag vet att både Erika och Kajsa förlorat sina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon