Malin_MeL
Jag håller på och rensa fram berget bakom vårt hus.
Tills nu har det stått en massa granar som antagligen är självsådda. Den lilla jord som finns där är antagligen 99% barr-kompost och allt är inte riktigt nedbrutet.
jag hade tänkt att bygga upp rabatter på berget i skrevorna och då använda mig av den jorden. hur ska jag göra för att växterna ska trivas? jag ska ha lite olika perenner tänkte jag.

På en platå som finns hade jag tänkt att anlägga köksträdgård, ska jag enbart använda köpejord där, eller kan jag använda denna barr-jord.

jag vill inte göra surjordsrabatter här, det har vi på framsidan, här vill jag ha olika sorters gräs, lite stenpartiväxter, akleja, riddarsporre, stäppkål, några allumsorter, vallmo...ja blommor helt enkelt

jag har tyvärr ingen kompost att ta jord från i dagsläget
Piccante
Så mager och sur jord som förna med barr är nog inte lämpligt för köksväxter. Jag hade satsat på att kompostera och kanske skaffa en varmkompost som kan hålla igång nedbrytning över vintern och tillföra kompost till våren. Köpejord av billigare sort typ 5 för 100Kr är så dålig så den brukar sjunka ihop och efter ett år och inte lämna mycket att odla i. däremot kan man berika den med kompost och kanske kogödsel eller barkmull så man får bättre struktur.
Malin_MeL
Ja det låter ju vettigt.
kan man göa såhär?
göra iordning landet med den sura jorden som jag har och i den blanda ner gräsklipp och allt annat komposterbart, liksom göra komposten på plats. ev oxå snabbså lite klöver nu och mylla ner den till våren. och då oxå kalka och gödsla med kopåsar

eller kommer det ändå att vara för surt? barren tar väl ett antal år på sig att bli nedbrutna?
Fågelvägen
Jag tycker det är fint att du rensar fram berget! Berg är så vackra och de ger trädgården en alldeles egen personlighet.
Om du blandar in ca 1/3 köpt kogödsel (som till stor del är torv) i barrjorden + ev. egen kompost (som kanske följde med trädgården?) så tror jag många av de perenner du gillar kan gå med på att växa i barrjorden. Ganska få perenner kräver kalkrik jord. Inte behöver allt vara förmultnat för att fungera som jord. Den mull som långsamt bildas i bergsskrevor kan vara både näringsrik och väldränerad, så jag tycker du kan pröva med allt som du har lust att odla. Det värsta som kan hända är att någon växt ser jämmerlig ut och inte trivs. Men själv blir du klokare!
Hoppas du ofta tar bilder av trädgården - man glömmer snabbt hur det såg ut från början. Lycka till! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon