|
sangris
03-08-2009, 22:46
Vi har en lönn på vår tomt som börjat bli för stor. Hur ska jag beskära för att inte lönnen ska ta skada utan fortsätta växa ut och bli ett fint träd? Och när på året ska man beskära trädet. Lönnen är ca 10 meter hög och planterades för ca 25-30 år sedan. Vi har sågat bort några grenar i underkanten, men nu måste hela trädet göras något åt. tacksam för råd o tips
pebblelake
03-08-2009, 23:11
Det går bra att beskära nu (juli aug sept) ta bort döda grenar och grenar som skaver mot varandra i första hand.Gå runt trädet och "tänk" bort grenen du tänker kapa, innan du skrider till verket,så blir trädet blir snyggt från alla håll.Försök göra kronan luftigare,lämna inga gren stumpar. fundera mycket,kapa lite. http://www.fiskars.com/FI/sv/Tr%C3%83%C2%A...Detail0581.htmllänkar en snabb guide,men det fins utförligare beskrivningar på nätet.
Huggorm
03-08-2009, 23:21
Lönnar svarar inte speciellt bra på beskärning, och kapar man grova grenar är det risk för röta
pebblelake
03-08-2009, 23:38
CITAT (Huggorm @ 04-08-2009, 00:21)  Lönnar svarar inte speciellt bra på beskärning, och kapar man grova grenar är det risk för röta Grenarna blir grövre nästa år  och ibland måste man....men du har helt rätt.
sangris
04-08-2009, 15:08
Jaha.....problemet är att den vuxit sig så stor nu att flaggstången ser ut att komma upp ur trädkronan....hehe. De står för tätt med andra ord och vimpeln har vi fått skippa för att den trasslar allt som oftast bara in sig i grenarna. Så man kan inte hårdbeskära den då och att den växer till sig igen?
Gossen Ruda
04-08-2009, 15:26
Det låter nästan som om det bästa är ett vågrätt snitt genom stammen längst ner.  Lönnar blir stora, mycket stora, och passar inte var som helst. Jag höll på med att tukta en lönn vid sommarstugan för många år sen men till slut blev det metoden ovan. Man kan ta bort en del små grenar utan problem men tar man stora reagerar trädet med mängder av långa vattenskott. Ser inte klokt ut.
Eller så kan man ju placera det vågräta snittet genom flaggstången längst ned, det är bara en fråga om prioritering! Jag har sett stympade lönnar fulla med mjöldagg.
Lönnar blir sällan snygga efter beskärning. De kan faktiskt dö av det. Jag säger som de andra, du måste nog välja - flaggstång eller träd. (Jag vet vad jag hade valt...)
Fågelvägen
05-08-2009, 18:27
Håller med Kurt "Eller så kan man ju placera det vågräta snittet genom flaggstången längst ned, det är bara en fråga om prioritering! "
Lönnar kan inte förminskas. Nog är ett levande, ostympat träd vackrare alla tider på året än en stång?
Hannele
06-08-2009, 23:28
CITAT (HelenJ @ 04-08-2009, 19:54)  Lönnar blir sällan snygga efter beskärning. Om man börjar i tid, funkar det hur bra som helst att forma en lönn. [attachment=39863:6661topiaryLonn.JPG] Lönn beskär man efter midsommar, när det finns blad, på vårvintern kan den blöda. [attachment=39864:6303hamlaLonn.JPG] Lönn har man hamlat i alla tider, finns gamla vägar som fått namn efter det. Dessa lönnar hamlas på vårvintern, men själv föredrar jag sensommaren.
CITAT (Hannele @ 07-08-2009, 00:28)  Om man börjar i tid, funkar det hur bra som helst att forma en lönn. Det håller jag med om, men de flesta gör ju inte det utan kommer på efter kanske 10 år att det blivit för högt/brett. Och då är det så dags. Som i det här fallet....
Fågelvägen
07-08-2009, 09:37
sangris skrev "Lönnen är ca 10 meter hög och planterades för ca 25-30 år sedan." Så försöker man hamla den nu blir det väl en fråga om stympning av ganska tjocka grenar?
Hannele - Javisst, man tog löv som vintermat åt djuren. Då var det väl inte så viktigt hur träden såg ut hela den lövlösa tiden. Jag har svårt att tycka de hamlade lönnarna är vackra på vintern. HelenJ - saknar en bild?
Funderade själv på att "korta in" en ek av ung samma dimension som den omtalade lönnen. Det slutade med att jag inte gjorde något alls för jag insåg att det var antingen eller som gäller och i lönnfallet är nog fälla och plantera det enda vettiga. Det är bara vannan i ögat som kommer att tycka att det ser konstigt ut den som ser platsen för första gången kommer bara att säga "Å ett sånt fint litet träd ni satt vad är det för sort"
Huggorm
07-08-2009, 10:41
Jag tog bort nästan halva lövverket på en lågvuxen och knotig ek som står utanför köksfönstret på stugan jag bygger. Egentligen skall man inte ta bort så mycket, men annars hade jag fått ta bort hela trädet. Nu kan jag avvakta och se hur det utvecklar sig, går det illa kan jag fälla trädet senare. Hur man skall lösa sådant här beror nog helt på hur trädet ser ut och hur det står i förhållande till annat
Hannele
07-08-2009, 13:35
CITAT (Fågelvägen @ 07-08-2009, 10:37)  Hannele - Javisst, man tog löv som vintermat åt djuren. Då var det väl inte så viktigt hur träden såg ut hela den lövlösa tiden. Jag har svårt att tycka de hamlade lönnarna är vackra på vintern. Ingen av mina bilder är exempel på träd som användes till djurföda, utan bara som prydnad, en gammal lönn-väg och mer boll-formade lönnar vid en villa. På vintern är de som vackra skulpturer.
Sommartorparn
08-08-2009, 07:14
Jovisst, träden på Hanneles bilder har ju hamlats kontinuerligt. Det är ju en helt annnan sak....... Hannele, du får vara tydlig med det, så att du inte lurar trådskaparen att man kan beskära en uppvuxen lönn på detta vis. Det är tyvärr vanlingt att man ser träd som förstörts genom att folk trott att man kan hamla ett uppvuxet träd att bara kapa tjocka grenar.
Jag har amatör-hamlade lönnar på min tomt och dom är inte snygga! Man har kapat grenar som lämnat snittytor på 20 cm i diameter. Jag kan intyga att lönn inte svarar bra på hamling heller. Till skillnad från pil, som snabbt bildar en tät krona av många små grenar, så skjuter lönnen långa grenar. Först är kronan gles, sedan har man grenar som på ett par år blir ganska grova. I stället för en rufsig och jämn krona så blir lönnens krona blir spretig som en punk-frisyr.
Sedan tillkommer detta med tidpunkten. Eftersom lönnen blöder lätt så ska man undvika att beskära på våren. I så fall måste man göra det redan på vintern eller på sensommaren. På sensommaren är läkförmågan bättre, men å andra sidan så stimuleras skottillväxten inte lika mycket när man beskär vid den tidpunkten, och det är ju många skott man vill ha på ett hamlat träd. Nej, lönnar är vackast i sin naturliga form!
sangris
08-08-2009, 15:52
Jag hittade inte någon bra bild för tillfället på min lönn. Ska plåta när jag får tillfälle. Lönnen kommer från mitt hem. Fick den av far och då var stammen ca 2-3 cm i omkrets, så den är lite av ett "vårdträd" som vi helst inte bara vill hugga ner. I så fall får vi ta jobbet med att flytta flaggstången i stället.
Hannele
08-08-2009, 17:04
CITAT (Sommartorparn @ 08-08-2009, 08:14)  Sedan tillkommer detta med tidpunkten. Eftersom lönnen blöder lätt så ska man undvika att beskära på våren. I så fall måste man göra det redan på vintern eller på sensommaren. På sensommaren är läkförmågan bättre, men å andra sidan så stimuleras skottillväxten inte lika mycket när man beskär vid den tidpunkten, och det är ju många skott man vill ha på ett hamlat träd. Nej, lönnar är vackast i sin naturliga form! [attachment=39933:6684topiaryLonn.JPG] Vill man ha en rund formklippt lönn som på bilden, är inte många skott och stor tillväxt önskvärt, så beskärning efter midsommar är den bästa tiden, jag nämnde blödningen. Jag vill bara visa lite alternativ. Dessa runda lönnar är väldigt snygga både sommar och vinter.
CITAT (sangris @ 08-08-2009, 16:52)  Jag hittade inte någon bra bild för tillfället på min lönn. Ska plåta när jag får tillfälle. Lönnen kommer från mitt hem. Fick den av far och då var stammen ca 2-3 cm i omkrets, så den är lite av ett "vårdträd" som vi helst inte bara vill hugga ner. I så fall får vi ta jobbet med att flytta flaggstången i stället. Det tyker jag låter som ett bra alternativ. En stor välväxt lönn är ett vackert träd som man inte bör kapa ner i onödan. Bättre då att flytta flaggstången.
sangris
09-08-2009, 10:43
Här kommer ett par bilder på lönnen. De ger inte riktig rättvisa åt verkligheten, men så bra det går. Upptäckte att jag skrivit att den var 2-3 cm i omkrets när den planterades på vår tomt, men det ska ju vara i diameter.....
Som ni ser så börjar grenarna omgärda flaggstången och på andra sidan lönnen står en gatubelysningsstolpe som också börjar få sällskap av bladverket.
Kommer lönnen att ta skada om jag bara tar och klipper bort det yttersta av grenverket som stör flaggstången (och även gatbelysningen) till dess att jag tar mig tid att flytta flaggstången? Flaggtången är en hederlig granstam, fatgjord vid en gammal sten som är nergjuten i betong, så det är inget kafferastgöra att flytta den...
/K
en bild till
Huggorm
09-08-2009, 10:49
Att bara klippa bort smågrenar ytterst vid flaggstången och gatubelysningen är inget problem, det tål den utan vidare
Sommartorparn
09-08-2009, 15:15
Ja det är OK, men försök göra snittet vid en grenklyka, dvs i valet mellan två grenar i en klyka tar du bort den längsta. Om du bara knipsar av grenar mitt på får du nästa år 3-4 spretande skott från just den punkten, dvs kvastlikande och det blir inte snyggt. Snittet ska göra så nära att du inte lämnar stumpar.
sangris
09-08-2009, 16:29
OK, men det kommer lite olika bud om när man kan klippa. Tydligen inte på våren, men är det ok närsomhest på året annars? Jag är totalt novis på detta så ha förbarmande med mina frågor.....
Huggorm
09-08-2009, 16:39
Juli, augusti och september är bäst för lönn, alldeles just nu alltså
CITAT (sangris @ 09-08-2009, 17:29)  OK, men det kommer lite olika bud om när man kan klippa. Tydligen inte på våren, men är det ok närsomhest på året annars? Jag är totalt novis på detta så ha förbarmande med mina frågor.....  Det är bara kul att hjälpa till, och vi alla här är bara glada över att det blir en lönn mindre som blivit felaktigt beskuren... Fråga på! För övrigt håller jag med Huggorm och Sommartorparn, nu när du visat bilder. Ta bort smågrenar som ger sig in i belysning och flaggstång, lämna inga stumpar eller flisor, gör det nu i höst. Så kommer du att klara dig ytterligare några år (men problemet kommer förstås inte att försvinna. Stolpen lär ju inte gå att flytta)
sangris
09-08-2009, 20:57
OK. Ja stolpen lär jag inte få kommunen att flytta, å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om den hamnar i grenverket så länge inte lampan blir skymd. Värre är det med flaggan som snor in sig i grenarna.... Tack för hjälpen så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|