Sussie F-Flower
Jag har blandat ihop vad som är vad av några blommor, samt en främling.
Någon som kan hjälpa???

Jag tror att det var Ormrot.. nånting...?
Åsså tror jag att det var Veronika... nånting...?

Båda är nu ca 30-40 cm höga. Vem är vem?

MEN, ur den ena (den mest långsmala blomman) så växer en stjälk, så mycket fortare än dom andra och jag trodde att det var en stjälk av samma sort, som växte lite snabbare...
Nu har den gått i knopp och börjat att slå ut, men det är en gul och yvig blomma och inte samma utseende som de andra.

Jag känner igen den men kan inte ta igen den...
Vad kan det vara???
HelenJ
Den gula yviga är gullris, en växt som av många anses vara ogräs.

Den andra bilden är ormrot och den tredje veronika.
Sussie F-Flower
CITAT (HelenJ @ 04-08-2009, 07:53) *
Den gula yviga är gullris, en växt som av många anses vara ogräs.

Den andra bilden är ormrot och den tredje veronika.

Tack så mycket Helen! thanks.gif
Du vet möjligtvis inte vad Veronikan heter mer? Den ska bli knallcerise i färgen när den slagit ut...
(När jag googlar så blir det bara en massa "kändisbrudar"... blink.gif )
HelenJ
Det finns otroliga mängder veronika, det upptäckte jag när jag var i Enköping i helgen... Vi får nog vänta tills den faktiskt slagit ut för att få ett svar.
Vill du googla redan nu ska du söka på Veronicastrum istället, så slipper du brudarna flirting.gif
Sussie F-Flower
CITAT (HelenJ @ 04-08-2009, 10:03) *
Vill du googla redan nu ska du söka på Veronicastrum istället, så slipper du brudarna flirting.gif

laugh.gif thanks.gif Ska prova det istället då! giggle.gif
Inga från Närke
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-08-2009, 09:51) *
Du vet möjligtvis inte vad Veronikan heter mer? Den ska bli knallcerise i färgen när den slagit ut...
(När jag googlar så blir det bara en massa "kändisbrudar"... blink.gif )

Kan vara denna; Axveronika
Sussie F-Flower
CITAT (Inga från Närke @ 04-08-2009, 21:56) *
Kan vara denna; Axveronika

Njae?? Tack Inga, för om Axveronika är blå-lila (enbart?) som bilderna på google visar så är det inte den.
Inga från Närke
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-08-2009, 22:48) *
Njae?? Tack Inga, för om Axveronika är blå-lila (enbart?) som bilderna på google visar så är det inte den.

Kolla på denna adressen: http://blogg.passagen.se/miss.macahan/entr...nika_i_rabatten
men de kanske har fel.
Sussie F-Flower
CITAT (Inga från Närke @ 05-08-2009, 20:50) *
Kolla på denna adressen: http://blogg.passagen.se/miss.macahan/entr...nika_i_rabatten
men de kanske har fel.

Jaaa, DEN kan det mycket väl vara!!!! flirting.gif Det är den färgen i alla fall.
Mina ser i och för sig mera "högsmala" ut, men det kan ju bero på att dom inte har slagit ut riktigt ännu.
Jag ska hålla uppsikt och kika mera när de närmar sig utslagna.
Tack Inga! Jag kan återkomma med en ny bild så småningom...
smiley_small_hug.gif
Eva 33c
Axveronikan finns i röda färger också, tex Heidekind
Om man besöker SKUD och skriver veronica spicata (eller för all del axveronik) i sökrutan får man upp de olka namnsorterna, inga bilder dock, men sen kan man ju göra en bildsökning på google.

Varför Helen föreslog att du skulle söka på veronicastum förstår jag inte riktigt. Det släktet innehåller bara två arter, den vanliga kransveronikan och så en som heter sibirisk kransveronika (enligt "SKUD") Och kransveronikan känns igen på att bladen sitter arrangerade i en krans runt stjälken, inte två och två som hos andra veronikor. Det är också en hög växt på runt 150 cm när den är fulltutvecklad. Men jag kanske har missat nåt här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon